השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הציגו היום (ראשון) בישיבת הממשלה סקירה על המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שגבתה מתחילת השנה 58 קורבנות. האחרון שבהם, מוהנד עראקי, נרצח ביום שישי האחרון בטירה כשברכבו ישבו בנו ואחיינו שנפצעו באורח קשה מהירי. יום קודם לכן נרצחו צעירים גם ברהט שבנגב ובריינה שבגליל. במהלך הסקירה התייחס מפכ"ל המשטרה בהרחבה דווקא לפשיעה בנגב, ואמר כי "אנשים מנסים לייצר תחושה שהדרום בוער. המצב היום טוב מאי פעם, חד וחלק".
6 צפייה בגלריה
שבתאי ורעול פנים ברהט לפני פחות מחודש. "אי אפשר להתווכח עם תחושות"
שבתאי ורעול פנים ברהט לפני פחות מחודש. "אי אפשר להתווכח עם תחושות"
שבתאי ורעול פנים ברהט לפני פחות מחודש. "אי אפשר להתווכח עם תחושות"
( צילום: אלכס קולומויסקי)

שבתאי הוסיף: "היום יש ארבע מפקדות בדרום, אבל אי אפשר להתווכח עם תחושות. כדי לפתור תחושות אני צריך להציף את השטח בשוטרים ואין לי. בחורה יוצאת לריצה ומרגישה שמסתכלים עליה". סגנו של בר-לב, יואב סגלוביץ', אמר בדיון כי חובה להמשיך בכל הכוח ללא קשר למצב הפוליטי. "לאורך השנים גופי אכיפה עם סמכויות לא היו מספיק בחברה הערבית. בתל שבע עד היום לא ידעו מה זה רשות המיסים", אמר.
השר בר-לב, שפתח את הסקירה, אמר לחברי הממשלה שתחנות שיטור עירוני יוקמו בתשעה יישובים ערביים חדשים, והוסיף כי לצד זאת יוקצו מאות שוטרים לחברה הערבית. "השינוי העיקרי בשנה החולפת הוא המעבר מתגובתיות ופאסיביות ליוזמה והתקפיות", אמר בר-לב. "ידענו שבמהלך הדרך יהיו עליות וירידות. לצד הישגים גדולים יש גם אכזבות ורגעי מצערים, כפי שנוכחנו רק בסוף השבוע. כל מעשה רצח שמתרחש בחברה הערבית, וכל מקרה אלימות או ירי - הם תזכורת עבורנו, שאנו בעיצומו של מאבק לא פשוט".

6 צפייה בגלריה
יואב סגלוביץ
יואב סגלוביץ
"בתל שבע עד היום לא ידעו מה זה רשות המיסים". סגלוביץ'
(צילום: שאול גולן)
המפכ"ל, רב-ניצב שבתאי, אמר בישיבה כי "פיצחנו ארגוני פשיעה – חרירי וג'רושי, כמעט כל השלד הפיקודי מאחורי סורג ובריח", אבל הזהיר כי "אין ואקום ויקומו דורות המשך". לדברי המפכ"ל, "אין ארגון שלא נמצא בעבודה. יש עוד הפתעות בקנה בחודשים הקרובים. מעל ל-85% מהנשק הלא-חוקי שנתפס הוא במגזר הערבי".
במהלך הסקירה הפנה השר חמד עמאר למפכ"ל טענה לפיה "בדרום אין עסק שלא משלם פרוטקשן". שבתאי השיב לו: "אתם רוצים לתפוס יותר? תנו לנו את המשאבים ונתפוס יותר. בשנת 2021 משטרת ישראל חילטה 1.25 מיליארד שקל ממשפחות הפשע. אני לא יודע מה יישאר אחרי בתי המשפט". כשנשאל על ידי ראש הממשלה החליפי בנט כמה כסף חולט בשנה שעברה, השיב שבתאי: "לא עברנו את ה-600 אלף שקל. זה כמו חכה – איפה שלא תזרוק, תתפוס".
6 צפייה בגלריה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
הנרצח מוהנד עראקי, והזירה בטירה בשישי האחרון. בר-לב: "לצד הישגים יש גם רגעים מצערים"
בהמשך טען שבתאי כי "האירועים מפוענחים. אנחנו יודעים מי עושה אותם, פשוט צריך לאסוף ראיות לבתי המשפט. זה חמולה נגד חמולה. האתגר הוא לאסוף את הראיות. להפוך תיק מפוענח לראיות. הוגשו 232 כתבי אישום נגד 304 יעדים". נציג אחר מהמשטרה בדיון הסביר לשרים שכיום פועלים שלושה ארגוני פשיעה בחברה הערבית: חרירי, ג'רושי ואבו לטיף. "הרבה אנשים נכנסים לכלא. לא תמיד על רצח אלא על סחיטות וכן הלאה, ולכן הם משתחררים בחלוף זמן קצר".

"ילד בן 7 יכול להגיד לכם מי רצח"

השר חמד עמאר הציג טענות חריפות למפכ"ל המשטרה בדיון. "אין משילות. מי שיש לו בעיה לא פונה למשטרה, אלא למשפחת הפשע", הוא אמר. "אין יום שאין ירי, אין יום שלא שורפים מכוניות. אנשים שתפסו להם את הרובים חוזרים אחרי כמה שבועות עם רכב כאילו הם בעל הבית. שלושה מקרי רצח בבית ג'אן – ואף אחד לא נתפס. המשטרה לא קיימת".
עמאר הוסיף: "אנשים נורמטיביים משלמים בין 50 ל-60 אלף שקל כדי לקנות M-16 ולהגן על הבית שלהם. מחר זה יהיה אצל היהודים. אל תשבו בחיבוק ידיים, גם ילד בן 7 יכול להגיד לכם מי רצח".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אנשים נורמטיביים משלמים עשרות אלפים כדי לקנות רובה ולהגן על ביתם". השר עמאר
(צילום: יואב דודקביץ)
שר המשפטים גדעון סער אמר בדיון כי "זו מערכה ארוכה והמצב בשטח קשה. זה משתקף בתחושת הביטחון האישי – גם של האזרחים הערבים וגם היהודים. אנחנו רחוקים משביעות רצון אבל המאמץ שנעשה על ידי המשטרה לא היה בעבר. צריך לתת יותר משאבים למשטרה. צריך מסה של שוטרים ברחובות כדי לראות שינוי בביטחון האישי – זה הדבר החשוב ביותר".
סער הוסיף: "היעד צריך להיות פירוק ארגוני הפשיעה. חייבים לדבר את השפה הזו. הסטטיסטיקה הכי רלוונטית היא לא מספר כתבי אישום, אלא פענוח מקרי הפשע. 80% ממקרי הרצח לא מפוענחים, כלומר מרבית הרוצחים מסתובבים חופשי ובכיף. חלק מהחוקים החשובים בתחום הזה נתקעו בגלל הפיליבסטר בכנסת. פיזור הכנסת קטע מאמץ חקיקתי מאוד גדול ומשמעותי שקידמנו, כמו העברת חוק עונשי מינימום למחזיקי נשק בלתי-חוקי".

17 דקות, במרחק דקה נסיעה

מלבד רצח מוהנד עראקי בטירה ביום שישי האחרון, תקרית אלימה אחרת התרחשה בכפר קאסם: יותר מ-150 בני אדם ישבו בסוכת אבלים בעקבות מותה של תושבת העיר, כשלפתע אלמונים פתחו בירי ופצעו חמישה בני אדם באורח קל עד בינוני. החשודים עדיין לא נעצרו, וייתכן שזה קשור בעובדה שלשוטרים שהוזעקו למקום לקח, לפי מצלמות האבטחה, 17 דקות להגיע. זאת, אף שתחנת משטרת כפר קאסם נמצאת במרחק של דקה נסיעה.

6 צפייה בגלריה
ירי לעבר סוכת אבלים בכפר קאסם
ירי לעבר סוכת אבלים בכפר קאסם
סוכת האבלים בכפר קאסם ביום שישי האחרון
6 צפייה בגלריה
הזירה בכפר קאסם
הזירה בכפר קאסם
כיסא שנפגע מקליע בסוכת האבלים
"אלה לא בני אדם, אלה חיות רעות", אמר הבוקר לאולפן ynet בנאן טהא, בנה של סיהאם שהלכה לעולמה בשבוע שעבר, על היורים. "אימא שלי הלכה לעולמה בשבוע שעבר. במגזר נהוג שלושה ימים לעשות סוכת אבלים, וביום השלישי לקראת 22:30 בערב חשבתי בהתחלה שזה זיקוקים ולא ידעתי שזה יריות. שני רעולים פנים ירו מטווח של שני מטר, הם ירו לכל עבר. אנשים מכובדים ישבו בסוכת האבלים ופתאום מגיעים אנשים שאני לא יודע איך להגדיר אותם".
"אנחנו אנשים מוכרים באזור, אין לנו סכסוכים. גם אם יש 'סכסוך', לא פותרים אותו בסוכת אבלים. ברוך השם כולם מכירים אותנו ואין לי סכסוך עם אף אחד", הוסיף טהא. "במשפחה שלי אין אף אחד שמסוכסך עם משפחות פשע או עבריינים. זה פגע בזיכרון של אימא שלי, זה פגע במשפחה, זה פגע בכל כפר קאסם, בכל המגזר הערבי ובכל המדינה".
המשטרה מסרה מוקדם יותר היום כי "בניגוד מוחלט לנטען, מרגע היוודע האירוע באמצעות הרשתות החברתיות, הגיעה ניידת תוך דקות ספורות לזירה והחלה טיפול באירוע".