ג'ון בולטון, שהיה היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, הודה אתמול (יום ג') שהוא עזר לתכנן הפיכות במדינות זרות. בראיון ל-CNN הוא התייחס למהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021, ואמר שהסתערות של תומכי טראמפ על בניין הקונגרס לא נחשבת בעיניו לניסיון הפיכה.
3 צפייה בגלריה
ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ
ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ
בולטון וטראמפ ב-2019, לפני הדחתו מתפקיד היועץ לביטחון לאומי
(צילום: AFP)
בולטון, שעזב את תפקידו בבית הלבן בטונים צורמים, רמז שיכולותיו של טראמפ לא מספיקות כדי לבצע הפיכה שמתוכננת בקפידה. הוא אמר בראיון: "כמישהו שעזר לתכנן הפיכות – לא כאן, אלא במקומות אחרים – זה מצריך הרבה עבודה. וזה לא מה שטראמפ עשה".
בולטון אמר שאירועי ה-6 בינואר לא היו "מתקפה על הדמוקרטיה" האמריקנית. "זה דונלד טראמפ שדואג לדונלד טראמפ. זה אירוע של פעם בחיים. בסופו של דבר הוא שילח את המתפרעים לקפיטול, לגבי זה אין ספק, אבל לא כדי להפיל את החוקה אלא כדי להרוויח עוד זמן, כדי להחזיר את הנושא למדינות (בארה"ב)".
3 צפייה בגלריה
ארכיון ג'ון בולטון
ארכיון ג'ון בולטון
על מהומות הקפיטול: "זה אירוע של פעם בחיים"
(צילום: EPA)
כשהמראיין ג'ייק טאפר שאל את בולטון על ניסיונות ההפיכה מעבר לים, בולטון השיב לו שהוא לא מעוניין לפרט על כך – אך בהמשך נקב בשמה של ונצואלה. ב-2019 בולטון, שאז עוד היה בתפקיד היועץ לביטחון לאומי, תמך בגלוי בהתערבות של הצבא האמריקני בוונצואלה. מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, קרא לצבא לתמוך בו כדי להדיח את הנשיא ניקולס מדורו – וטען שניצחונו בבחירות אינו לגיטימי. הוא קרא לאזרחים להפיל את השלטון.
"בסופו של דבר זה לא הצליח. לא שהיה לנו כל כך מה לעשות עם זה, אבל אני ראיתי מה דרוש כדי שאופוזיציה תנסה להדיח נשיא שנבחר באופן בלתי חוקי והיא נכשלה", אמר בולטון על ונצואלה. המראיין ג'ייק טאפר אמר לבולטון: "זה מרגיש שחוץ מוונצואלה יש דברים אחרים שאתה לא מספר לי". ג'ונסון השיב לו: "אני בטוח שיש".
3 צפייה בגלריה
חואן גואידו נשיא האופוזוציה בונצואלה
חואן גואידו נשיא האופוזוציה בונצואלה
חואן גואידו. קרא לאזרחים להפיל את שלטון מדורו
(צילום: רויטרס)
בולטון כיהן כיועץ של טראמפ לביטחון לאומי בין 2018 ל-2019. בעקבות עמדותיו הניציות הוא התעמת פעמים רבות עם טראמפ, שבסופו של דבר הדיח אותו מתפקיד היועץ. דבריו של בולטון על מהומות הקפיטול היו אחרי יום נוסף של דיונים בוועדה בקונגרס, שחבריה מאשימים את טראמפ בהסתה לאלימות ב-6 בינואר 2021. תפקידה של הוועדה הוא לקבוע אם לטראמפ ולמקורביו היה חלק בתכנון ההסתערות על הקפיטול, ואם הם עודדו את תומכי הנשיא היוצא לעשות זאת.
בזמן כהונתו של ג'ורג' בוש בבית הלבן כיהן בולטון בתפקיד השגריר האמריקני באו"ם. הוא תמך בפלישה האמריקנית לעיראק – וגם קרא להפציץ את איראן ואת צפון קוריאה. הצהרה של בכיר אמריקני לשעבר על מעורבות במדינות זרות, במטרה להחליף את השלטון, היא דבר חריג מאוד. "ג'ון בולטון, שכיהן בתפקידים הבכירים ביותר בממשל האמריקני – כולל בתפקיד השגריר באו"ם – מתרברב באופן שגרתי שהוא עזר לתכנן הפיכות במדינות אחרות", כתב בטוויטר דיקנס אולווה, כתב BBC בקניה.