"רצחו את הפרח של הכפר": אלפים מכפר ראמה ומיישובים נוספים בגליל, במשולש ובנגב, כמו גם בכירים במשרדים ממשלתיים שונים, ליוו למנוחות אחר הצהריים (יום שני) את סאהר איסמעיל, שהיה יועצה של שרת החינוך ומקורב לשר המשפטים גדעון סער ונרצח אתמול ביריות. השר סער, שנכח בהלוויה לצד שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, ספד לו: "הוא היה חבר נאמן, יועץ, איש סוד, שותף לדרך, לוחם. אני קראתי לו אח".
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
ארונו של סאהר איסמעיל
(צילום: עידו ארז)
סער התקשה לעצור את הדמעות: "הגענו לפסגות הכי גבוהות יחד. הלכנו במדבר ביחד שנים, לא ימים. הרבה אנשים במהלך השנים ניסו לפגוע בך, כמו שקורה בחיים האלה - מקנאה, מרוע, אבל אני תמיד שמרתי עליך ולא ויתרתי עליך כי ידעתי שאתה תמיד שומר עליי. תסלח לי, סאהר. תסלח לנו".
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
"רצחו את הפרח של הכפר". סאהר איסמאעיל
6 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון, גדעון סער וזאב אלקין בהלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
יפעת שאשא ביטון, גדעון סער וזאב אלקין בהלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
השרים סער, שאשא ביטון ואלקין בהלוויה
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
"בנו לא הפסיק לשאול 'איפה אבא?'". נושאים את הארון בהלוויה
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
הלוויתו של סאהר איסמעיל  ביישוב ראמה
השרים סער ואלקין ובכירי העדה הדרוזית בטקס
(צילום: עידו ארז)
"ביום שבת בבוקר, פחות מ-24 שעות לפני שנרצח על-ידי חיות אדם, סאהר היה בביתי בעכו", המשיך שר המשפטים. "הייתה שיחה כל כך טובה שנמשכה שעה ו-20 דקות. הילדים שלי כבר היו מוכנים בבגדי ים לרדת לים, ואני שואל את סאהר עוד שאלה ועד שאלה, על משרד החינוך, על תוכנית החומש, האלימות - ורואה את אחי היקר מאושר לחזור לעשייה בלשכת שרת החינוך, מלא אנרגיות. איזה איש ציבור היית, אבו עאטף, לכמה אנשים עזרת, כמה עוולות תיקנת, כמה דאגת לכל אחד יותר מאשר דאגת לעצמך. היית אריה בפוליטיקה והיית גם אריה במשפחה. מנהיג. קול דמי אחינו סאהר זועקים אלינו מהאדמה עד לתפיסת המרצחים ומיצוי הדין עמם".

"בנו לא הפסיק לשאול 'איפה אבא?'"

בנו של איסמעיל, עאטף, התבשר היום על אביו. קרובי משפחתו של הקורבן אמרו כי "בנו לא הפסיק לשאול איפה אבא שלו ולמה הוא לא חזר הביתה לחבק אותו". הם סיפרו כי הבן עאטף ביקש עוד: "אני רוצה לנשק אותו".
איהאב חנא, תושב כפר ראמה וחברו של המנוח, סיפר: "לפני כמה ימים הייתי בביתו וישבנו שעות. הוא דיבר איתי על כוונותיו להציג תוכניות לתמיכה בערים ערביות והוא התלהב מזה מאוד. למרבה הצער הוא נרצח בדם קר. לא ציפיתי להתעורר ולשמוע שסאהר נהרג, אפילו כשהגעתי לזירה לא האמנתי שהוא הקורבן. הוא אדם ישר ואנושי שאוהב לעזור. הוא לא חשב לפגוע באף אחד".
"הם רצחו את הפרח של הכפר", אמרה תושבת אחרת. "בעבר היינו עדים לאירועי אלימות והרג שהשפיעו עלינו רבות. היום, לאחר רצח סאהר, אנו חשים סכנה גדולה לחיינו. כיצד אוכל לשלוח את ילדי לשחק בחצר הבית או לקנות משהו? כדי לצאת מהבית עלינו לבדוק אם יש רעולי פנים ברחוב שמחכים לנו. המצב בלתי נסבל. שומעים גינויים, אבל אחרי כמה ימים זה כאילו לא קרה כלום. כולם ישכחו את הרצח הזה וניזכר בו אחרי רצח נוסף".
בני משפחת איסמאעיל אמרו כי הם לא יודעים מי עומד מאחורי המעשה: "עדיין לא ברור לנו מי רצח. עבר עלינו לילה קשה בלי סאהר, שהתרגלנו לשבת איתו כל יום, לשמוע את דבריו ולראות את החיוך שלו. כל זה נלקח מאיתנו תוך שניות".
6 צפייה בגלריה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
"איך אדם בלי אויבים נרצח ככה?". סאהר איסמאעיל ומשפחתו
(צילום: שמיר אלבז )
ראש העדה הדרוזית, שייח' מוואפק טריף, אמר: "זהו פשע שמשפיע על כל אחד מאיתנו. מדובר בטרור, לא רק בפשע. איבדנו אדם נדיב, והיינו אמורים לשבת היום בשעה זו איתו על מנת לדבר על נושאים הקשורים לעדה מנקודת מבטו של עבודתו במשרד החינוך. אני מקווה שהרצח הזה יביא מלחמה בפשיעה".

מקורביו של סאהר: "איך אדם בלי אויבים נרצח ככה?"

איסמעיל, כאמור, נורה למוות אתמול בראמה שבבקעת בית הכרם. הוא היה פעיל חברתי ופוליטי, ועבד לטובת מיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. מקורביו סיפרו כי נהג להשתתף באירועים שונים וקרא לשמירה על יחסים טובים.
"סאהר היה איש חייכן, מקצוען. אהב את כולם, כולם אהבו אותו. קשה לדבר עליו בשפת העבר", אמר אתמול איאד חרב, גיסו של יועץ השרה וראש דסק משטרה ברדיו "מכאן" של תאגיד השידור הציבורי. הוא הוסיף: "הגענו למצב בלתי נסבל בחברה הערבית, הגיע הזמן לטפל בזה כמו שצריך. המשטרה כושלת וכשלה בטיפול שלה באלימות. אני מכסה את התחום כבר מעל 20 שנה. למשטרה אין מודיעין טוב. אם שב"כ לא יתערב, אף אחד לא ייתפס. מי שרוצה לסגור חשבונות שיבוא לדבר. מה נגיד לבן שלו כשיגדל?".
עוד אמר: "סאהר היה מסתובב חופשי, תמיד רצה לשבת בחוץ, מעולם לא פחד ולא חשש. תמיד הסתובבנו וטיילנו יחד, מעולם לא הרגשתי שהוא חושש. יש לו אקדח ואף פעם לא לקח אותו, כי הוא לא חשש. כולם מופתעים ולא מבינים מאיפה זה בא. איך אדם שאין לו אויבים נרצח כך?".
איסמעיל הותיר אחריו אישה, בנאן, ואת בנו בן ה-6 עאטף. לפני כחודש מונה איסמעיל ליועץ לענייני ערבים של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כמשרת אמון. בבחירות האחרונות לכנסת הוצב במקום ה-17 ברשימתו של גדעון סער, תקווה חדשה.
תושבים במקום טענו כי הרקע עשוי להיות גביית דמי חסות (פרוטקשן), שכן למשפחתו יש עסק קייטרינג שמחלק אוכל לבתי ספר. התושבים סיפרו כי הרוצחים ארבו לאיסמעיל ליד ביתו, המתינו שיעלה אל הרכב – ואז ירו קרוב ל-21 קליעים לתוכו. המשטרה הוציאה צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.
לפני שנכנס לפוליטיקה, עבד איסמעיל בקק"ל (קרן קיימת לישראל). בהמשך היה חבר פעיל בתנועת הליכוד. כאשר גדעון סער החל לכהן כשר חינוך, איסמעיל מונה לאחראי על החינוך הערבי במשרד. לאחר מכן, עם מעברו של סער למשרד הפנים, עבר איסמעיל למשרד הפנים. מאז תחילת שנת 2021 נרצחו 74 בני אדם בחברה הערבית.