המסר החריף של הרמטכ"ל - והאיום של הנשיא כלפי איראן: 39 טייסים חדשים קיבלו אחר הצהריים (יום ד') את כנפי הטיס שלהם, בטקס סיום מחזור 183 של קורס הטיס. בנאום בטקס בבסיס חצרים נאם בפניהם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ומתח ביקורת על מה שלדבריו מהווה כיום ניסיון לקדם ערכים אחרים על פני ערך הלחימה בצה"ל. לפניו נאמו גם שר הביטחון בני גנץ והנשיא יצחק הרצוג, שהתייחסו שניהם לאיום הגרעין האיראני - והרצוג אף רמז לאפשרות של תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין באיראן, כאשר אמר כי בימים אלו יכולותיו של חיל האוויר חשובות הרבה יותר מבעבר. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
בנאומו לטייסים החדשים התייחס הרמטכ"ל כוכבי ל"שלט ענק", כלשונו, שמוצב בימים אלו בהרצליה, ועליו כתוב "הטובים לסייבר", פרפרזה כמובן לסיסמה הידועה "הטובים לטיס". "לא, לא, זאת טעות", אמר הרמטכ"ל בהתייחסות למסר הכתוב בשלט. "המסר המגולם בשלט עמוק יותר מכפי שהוא עשוי להיראות, והוא משקף אובדן ערך ופגיעה בערכים אצל חלק מהאוכלוסייה. המסר נאמר לפעמים בהומור, לפעמים בציניות ולפעמים במעשים, והוא מחלחל ומחליש את יסודות החברה וסדר העדיפויות הדרוש לה", אמר.
14 צפייה בגלריה
מסדר כנפיים
מסדר כנפיים
כוכבי בטקס סיום קורס טיס בבסיס חצרים, היום בצהריים
(צילום: מוטי קמחי)
14 צפייה בגלריה
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
שלט החוצות בהרצליה שאליו התייחס כוכבי, ועליו תמונתו של יזם הסייבר דורון אמיר
14 צפייה בגלריה
סיום קורס טיס 183
סיום קורס טיס 183
39 הטייסים החדשים שסיימו את המחזור ה-183 של קורס הטיס. ארבע מהם נשים
(צילום: דובר צה"ל )
"הטובים הם קודם כל הלוחמים. לסייבר יש פוטנציאל רב, והוא כנראה מכניס כסף רב, והאנשים שהולכים לשם מוכשרים, אבל הטובים – נמדדים בראש ובראשונה בנכונות שלהם לתרום למדינה, הטובים נמדדים בנכונות שלהם לסכן את חייהם כדי להגן על אנשים אחרים", הוסיף. "זהו הביטוי המובהק והצרוף למושג הטובים, ואל תעזו לקחת לנו אותו, ואל תעזו לשחק אותו. אל תעבירו אותו תהליכי מודרניזציה ואל תכפו להתאים אותו לרוח התקופה כביכול. הטובים – זהו ערך על זמני, שניצב כצוק שלא נשחק מול אופנות, מגמות ושינויים חברתיים. הטובים הם אלו שעושים משהו בשביל מישהו. משהו טוב, חשוב וערכי, ובלי לשאול מה יוצא לי מזה".
לטייסים החדשים קרא כוכבי לגלות דוגמה אישית: "קצינים יקרים – הפכתם ללוחמי צוות אוויר אבל בראש ובראשונה אתם קצינים. קצין זה לא דרגה, קצין זאת תכונה. קצין זה לא רק סמכות, אלא קודם כל דוגמא אישית ואישיות. קצין הוא ביטוי לערכים, למקצועיות ולממלכתיות. הפכתם לקצינים בצוות אוויר, וככאלו, אתם שייכים מעתה לקו ההגנה הראשון של צה"ל ומדינת ישראל".
לדבריו, "זהו קו הגנה פעיל, אקטיבי ויוזם, אשר פועל ללא הפסקה בכל הממדים: באוויר, בים, ביבשה ובסייבר. צה"ל מסכל פיגועים בפנים הארץ ולאורך גבולותיה על בסיס יומי, ופועל להשמיד איומים בכל רחבי המזרח התיכון מסביב לשעון. דוגמה מובהקת לכך היא הפעילות המדויקת והמהירה של כוחות צה"ל, השב"כ והמשטרה בשבוע האחרון שהובילה לתפיסת המחבלים אשר ביצעו את פיגוע הטרור בשומרון".

המנכ"ל שמאחורי השלט: "דברי כוכבי מעידים על חוסר הבנה"

הרמטכ"ל הוסיף: "אני שולח את תנחומיי למשפחת דימנטמן ומחזק אותה, ובאותה נשימה ראוי שנזכור שמידי לילה מתבצעים עשרות מעצרים ופעילות סיכול המונעת פיגועים מסוג זה מבעוד מועד. כל פעילות כזו כרוכה במודיעין מתוחכם, ביכולות מבצעיות גבוהות וברוח נחושה של הלוחמים. מי צועד בטור החרישי ולוכד את הרוצחים בלב כפר פלסטיני - הלוחמים. מי פרוס לאורך הגבולות ומסכל חדירות – הלוחמים. מי חוצה שבוע אחר שבוע את גבולות המדינה וטס לתקוף אמצעי לחימה – הלוחמים".
14 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס טיס
טקס סיום קורס טיס
הרצוג בטקס היום. "איראן - פצצה מתקתקת"
(צילום: מוטי קמחי)
14 צפייה בגלריה
מסדר כנפיים
מסדר כנפיים
(צילום: דובר צה"ל )
שעה קלה לאחר ביקורתו של הרמטכ"ל על שלט החוצות בהרצליה הגיב לו דורון אמיר, מנכ"ל חברת CyTaka שעומדת מאחוריו. אמיר מסר כי דברי הרמטכ"ל מעידים על חוסר הבנה של המיזם שהקים. CyTaka יזמה תחרות עבור אנשי תוכנה שבה לדברי החברה הם יכולים להפגין את כישוריהם בתחום אבטחת המידע, ולדברי דורון מטרת המיזם היא לאפשר לכולם, כולל לוחמים, לגשת לתחום הסייבר ו"לקבל כלים והכשרה" בתחום. הוא הוסיף כי הוא "המום" מדבריו של הרמטכ"ל, וציין כי הוא בעצמו שירת בעבר כלוחם קומנדו.
לדבריו, מיזמי סייבר שלו בעבר ובהווה "נתמכים על ידי אנשי ביטחון ולוחמים, ביניהם מי שהיה רמטכ"ל בעצמו, מר בני בנץ, במיזם קודם". הוא טען כי תמיכה קיבל גם מראש המוסד לשעבר דני יתום, "אשר הגיע לתחרות והעניק שבחים רבים על המיזם והגיע לעודד את המיזם אשר מייצר כוח האדם בתחום הסייבר – במיוחד למי שאינו ביחידה טכנולוגית (ומאפשר) להתאמן ולהצליח בדיוק כמו שהיזם עצמו עשה ועבר את התהליך מלוחם ליזם בתחום הסייבר". אמיר הוסיף: "יהיה לי לכבוד לשבת עם הרמטכ"ל אביב כוכבי ולעזור ללוחמים ושאר החיילים יחד להיכנס לתחום הסייבר ולקדם את ישראל להיות מעצמת סייבר ראשונה בעולם".
ראשון הנואמים היה נשיא המדינה יצחק הרצוג, ששיגר קריאה נוספת לעולם לטפל במהירות באיום הגרעין האיראני - והזהיר כי גם אם יושג הסכם בשיחות הנערכות בן טהרן למעצמות בווינה, וגם אם לא, יש "לנטרל" את האיום הזה באופן סופי. כאמור, הוא אמר שיכולותיו של חיל האוויר חשובות בעת הזאת "פי כמה" מבעבר, והוסיף: "בימים אלה ממש התמנון האיראני ממשיך לשלוח זרועות בכל רחבי המזרח התיכון", אמר הנשיא, "איראן היא פצצת זמן מתקתקת שמאיימת על ישראל ועל המזרח התיכון כולו. הנושא הזה מוסכם בקרב החברה הישראלית ובקרב הנהגתה. אני עוקב אחרי המשא ומתן שמתנהל סביב הסכם הגרעין, וקורא לקהילה הבינלאומית לא ללכת שולל ולא להקל ראש בחומרת האיום. את סכנת הגרעין האיראני יש לנטרל אחת ולתמיד, עם הסכם או בלעדיו. אסור לאפשר לאיראן להשיג יכולת גרעינית".

"תעודת הביטוח המבצעית" של ישראל

הרצוג הוסיף בפנייה לקצינים שקיבלו את כנפי הטיס שלהם: "אני יודע, ועם ישראל יודע, שהמשימה נמצאת בידיים הטובות ביותר, ושיש לנו על מי לסמוך. כל הכבוד לכם". לדבריו, "פעולות רבות ומבצעים רבים שהשתיקה יפה להם, מוכיחים את היכולת של חיל האוויר שלנו להגיע לכל מקום בכל מצב, הן בשעת מלחמה או מבצע, והן – ולפעמים אפילו ביתר שאת – במלחמה העיקשת והחשובה המכונה המב"מ – המערכה שבין המלחמות, בה נוטל חיל האוויר בהצלחה תפקיד חיוני מאין כמותו".
14 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס טיס
טקס סיום קורס טיס
שר הביטחון בטקס. "אתם תעודת הביטחון המבצעית שלנו"
(צילום: מוטי קמחי)
14 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס טיס
טקס סיום קורס טיס
(צילום: מוטי קמחי)
גם שר הביטחון בני גנץ נאם במסדר הכנפיים היום, ואמר לטייסים החדשים כי הם הופכים כעת לחלק מ"תעודת הביטוח המבצעית של ישראל – מול האתגרים השונים וחלק משרשרת הדורות שפעלו ופועלים למען ביטחון ישראל במלחמות ישראל". גם הוא התייחס לשיחות בווינה, שבהן מקוות המעצמות להחזיר את איראן לחיק הסכם הגרעין מ-2015, ואמר: "איראן משחקת על זמן והאחריות המשותפת שלנו, של המעצמות ומדינות האזור היא להפוך את שעון החול ולהראות לראשי המשטר באיראן שהזמן משחק דווקא לרעתם. על דרכי הפעולה הנכונות לעשות זאת אנחנו דנים עם שותפנו ממש בימים אלה".
את המחזור הנוכחי של קורס הטיס סיימו כאמור 39 חניכים, מתוכם 35 גברים וארבע נשים. הטייסים החדשים סיימו את קורס הטיס בתום הכשרה מקצועית בת שלוש שנים בבית הספר לטיסה. בצה"ל מסרו כי המסדר הנוכחי נערך בסימן הוקרת מערך התובלה, בדגש על מערך מטוסי התובלה "קרנף" (C-130 הרקולס) שהוקם לפני 50 שנה. דובר צה"ל מסר כי מדובר ב"מערך בעל מורשת עשירה ומפוארת, המוביל משימות מבצעיות, לאומיות והומניטריות, שלקח חלק במבצעים מיוחדים כמו מבצע שלמה ומבצע יונתן".
המסדר נערך כמובן גם בנוכחות מפקד חיל-האוויר הנוכחי, אלוף עמיקם נורקין, ובצה"ל ציינו כי יהיה זה טקס סיום קורס הטיס האחרון שאותו יוביל. בנאומו בטקס היום אמר מפקד חיל האוויר כי בשנה החולפת החיל "פעל מבצעית בהיקפים נרחבים, במגוון זירות וטווחים", והזכיר בן היתר את הזירה הצפונית – שבה מיוחסות לישראל תקיפות רבות בסוריה – וכן את ההפצצות הנרחבות ברצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי.
14 צפייה בגלריה
קורס טיס 183
קורס טיס 183
ארבע הטייסות החדשות. "זקוקים לאיכות הזאת בחיל האוויר"
(צילום: דובר צה"ל )
14 צפייה בגלריה
האלוף עמיקם נורקין
האלוף עמיקם נורקין
האלוף עמיקם נורקין. "הדור רק הולך ומשביח"
(צילום: דובר צה"ל)
14 צפייה בגלריה
טקס מסדר כנפיים 183 בחצרים
טקס מסדר כנפיים 183 בחצרים
טקס מסדר הכנפיים בחצרים, היום
(צילום: מוטי קמחי)
14 צפייה בגלריה
טקס מסדר כנפיים 183 בחצרים
טקס מסדר כנפיים 183 בחצרים
(צילום: מוטי קמחי)
נורקין שיבח גם את שיתוף הפעולה האווירי הגובר בין ישראל למדינות אחרות באזור, בהן איחוד האמירויות שהשתתפה לאחרונה בתרגיל צבאי בינלאומי שנערך בישראל, ואמר כי הדבר הזה נחשב ל"חלום" רק לפני שנים אחדות. שיתוף הפעולה האווירי, הוא הוסיף, מהווה "גשר ליציבות האזורית ומפתח ליכולתנו לבנות את הכוח לפעול מבצעית ולהוות נכס עבור המדיניות הישראלית".
לטייסים החדשים אמר נורקין כי הם מצטרפים לנבחרת של קצינים אשר "מחויבים לדוגמה אישית, תחקור ללא פשרות, מקצוענות ודרך ארץ". הוא הוסיף: "אני מכיר כל אחד ואחת מכם ואני יודע שאתם ראויים למחויבות הזאת. עם חלקכם אף טסתי במסגרת המבחנים המסכמים, רבים מכם הם דור שני ללוחמי צוות אוויר ומשרתי החיל ומהיכרות עמוקה עם ההורים אני מרשה לעצמי לומר – עם תיבול של הומור – אתם ההוכחה שהדור רק הולך ומשביח".
בטקס היום קיבלו את כנפי הטיסה שלהן כאמור ארבע נשים, ואלוף נורקין קרא בדבריו להגדלת מספר הטייסות בחיל האוויר: "המשיכו להרחיב את המסלול הזה, אנחנו זקוקים לאיכות הזאת בחיל האוויר". דבריו נאמרו על רקע הפער המגדרי הנרחב בין טייסים לטייסות, 26 שנה אחרי שבג"ץ קיבל את עתירתה ההיסטורית סרן אליס מילר, ופתח אז את האפשרות של נשים להפוך לטייסות. בשני המחזורים השנה (של יוני ודצמבר) סיימו בסך הכול 70 טייסים לעומת שמונה טייסות. כלומר, נשים מהוות קצת יותר מ-10% מהבוגרים בלבד. לצורך השוואה: 70 הטייסים שסיימו ב-2021 את הקורס שווים למספר הכולל של נשים שסיימו עד כה קורס טיס מאז שנפתח עבורן בנובמבר 1995.