2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
איש העסקים והיזם הרוסי מיכאיל יוסילביץ', שנחשב מתנגד לנשיא ולדימיר פוטין, הורד על ידי שוטרים רוסים מטיסת אל על שעמדה להמריא ממוסקבה לתל אביב בנימוק שהוא מנסה להימלט ממשפט.
יוסילביץ' (45) הוא איש עסקים ויזם מהעיר ניז'ני נובגורוד. השלטונות ברוסיה מאשימים אותו בשיתוף פעולה עם ארגון "רוסיה הפתוחה", ארגון האופוזיציה שהקים מיכאיל חודורקובסקי, באיומים ברצח על עד ובהסתרת אזרחותו הישראלית, דבר שמהווה עבירה על חוקי ההגירה ברוסיה. התובע הכללי דורש להטיל עליו עונש של 4.5 שנות מאסר ביישוב מרוחק.

בין השאר נטען שסיפק אכסניה להכשרת משקיפי בחירות של ארגון "רוסיה הפתוחה". כמו כן הוא הואשם בשיתוף פעולה עם איש האופוזיציה והמתנגד הבולט ביותר לפוטין אלכסיי נבלני שנידון ל-9 שנות מאסר. הוא ידוע כאדם ססגוני שמציג את עצמו כמאמין באל "מפלצת הספגטי המעופפת" שהפכה לדת הפארודית ה"פסטאפארי" שסוחפת אחריה מיליונים ברחבי העולם.
על פי דיווחים ברוסיה, ב-13 במאי יוסילביץ' אמור היה צריך להתייצב לדיון בבית משפט בעיר ניז'ני נובוגורוד. ואולם ב-10 במאי הוא עלה על טיסת אל על מנמל התעופה הבינלאומי דומודדובו במוסקבה לתל אביב. בתחילה עבר את ביקורת המכס ונכנס למטוס, אלא שכמה דקות לפני ההמראה עלו על המטוס שוטרים רוסים ועצרו אותו. התביעה טענה שהוא מנסה להימלט ממשפטו.
2 צפייה בגלריה
מיכאל יוסילביץ'
מיכאל יוסילביץ'
איש עסקים שתומך ב"מפלצת הספגטי". מיכאל יוסילביץ'
(מתוך פייסבוק)
זו לא הפעם הראשונה שהוא נעצר אלא שהפעם נראה שהרשויות נחושות להחמיר איתו. הוא נלקח לעירו ניז'ני נובוגורד, ושם הוארך מעצרו במתקן מעצר לפני משפט למשך שלושה חודשים. עורך דינו של יוסילביץ' טען שההאשמות שלו מנוגדת לחוקה ברוסיה.
הפעיל החברתי אלכס טנצר אומר כי בזמן אחרון יותר ויותר אנשים מוכרים מותחים ביקורת על המלחמה באוקראינה ועל פוטין. "רק לפני יומיים הזמר המפורסם יורי שבצ'וק אמר בזמן הופעה ש'מולדת זה לא תחת של נשיא', והקהל הריע לו. בעקבות המקרה נפתח נגדו תיק והוא הוזמן לחקירה במשטרה ולא הגיע. נראה שאנשים מפסיקים לפחד והשלטון ברוסיה מתחיל להתנדנד", כך טנצר.