יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מתנגד לדרישת משרד הבריאות לסגור את מוסדות החינוך. בריאיון היום (שני) באולפן ynet אמר גנץ כי "זה הדבר הכי חשוב בעיניי, ונעשה את הכול כדי לשמור על מערכת החינוך פתוחה". לדבריו, "רוב ההדבקות שנמצאו בקרב תלמידים לא התרחשו בתוך מערכת החינוך. אם רוב ההדבקות נמצאות בחוץ, אז למה לשלם במחיר החינוך?".
גנץ אמר כי קבינט הקורונה יתכנס כנראה מחר לדון בהמלצות משרד הבריאות להדק את הסגר. הוא קרא גם לתת עדיפות לחיסון עובדי ההוראה, שיפחית את הסיכון שמורות וגננות מבוגרות יידבקו מהתלמידים.

7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"כשיש יותר מ-90 רשויות אדומות, הרמזור פחות רלוונטי". גנץ באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
"סונט בי כל הזמן, יש עתיד פעלו נגדי במשך חצי שנה". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
7 צפייה בגלריה
תמונת מטוס F35
תמונת מטוס F35
"מעדיף לרכוש טייסת נוספת, ואחר כך לחשוב מה לעשות ביתרה". F-35
(צילום: חיים הורנשטיין)
באשר להגבלות הנוספות, שרטט גנץ את מרחב האפשרויות של הקבינט: "אפשר לעצור את העבודה במקומות שלא מקבלים קהל, אפשר להקטין את כמות האנשים שמתקהלים מעשרה לחמישה ואפשר לסגור את מערכת החינוך. צריך להגדיל את האכיפה, ואפשר לצמצם את מרחק ההליכה מהבית מ-1,000 ל-500 מטר. בסוף הצעדים הם צעדים ידועים, אי אפשר להמציא פה משהו שלא קיים בכלל. לכן, איכשהו צריך לעשות מאמץ ולדון באופן ענייני בסיפור הזה".
לדברי גנץ, "ישבתי אתמול עם אנשי עסקים שמחזיקים את כל נושא הקניונים, אבל לא רק. זה קניונים, מסעדות, מסחר, שווקים. הם כולם באו לשיחה איתי, שנמשכה שעה, והציגו את העמדות שלהם. אנשים עומדים בפני קריסה".
הוא אמר שיש למצוא נקודת איזון בין הבריאות שהיא בעדיפות, הכלכלה, החינוך והיבטים החברתיים. "זה מה שאנחנו עושים כל הזמן. אני חושב שצריך להיות דיון ענייני בקבינט. צריך להציג את הנתונים ולהימנע ככל האפשר מפגיעה במערכת החינוך. אני אני רוצה לנצל את ההזדמנות ברשותכם וגם לקרוא לקהל בבית באמת להישמר ככל האפשר. באתי לפה היום, זה לא נראה כמו סגר מבחינת העומס".
באשר לדברי פרויקטור הקורונה למגזר החרדי, האלוף במיל' רוני נומה, שטען כי היעדר האכיפה נובע משיקולים פוליטיים, אמר גנץ: "אני רוצה לפנות למנהיגי הציבור החרדי ולהגיד להם - תראו את המספרים שעולים. זה כמעט פי שניים ביחס לאוכלוסייה הכללית. הם קודם כל צריכים לקחת אחריות בעצמם ולקרוא לאנשים".
7 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
גנץ ישמור על תיק המשפטים. ניסנקורן
(צילום: לע"מ)
המנהיגים החרדים אומרים שיש אכיפה בררנית נגד חרדים. "אני לא חושב שמישהו הולך לחפש את החרדים בשל היותם חרדים. אני חושב שהאכיפה נעשית במקומות שבהם יש התפרצות של המחלה. טוב שהמשטרה עושה את זה, ואני לא חושב שמישהו מחפש לתקוף את החרדים. זאת לא השיטה".
למה ערים עם פחות תחלואה משלמות מחיר על עיר עם תחלואה גבוהה? "הרעיון של הרמזור והסגרים הדיפרנציאליים, ככל שניתן, הוא דבר נכון. אני בעד שנעשה את זה ושהחינוך ייפתח במקומות ירוקים וצהובים, ולא ייפתח במקומות אדומים. אבל, בסופו של דבר, תל אביב לא חיה בתוך עצמה. כל גוש דן, מגדרה ועד חדרה, כולם נוסעים לכיוון תל אביב ויוצאים בחזרה. לכן כשאתה מסתכל על מרחבים, המרחבים יותר מעורבים".
"כשיש מעט רשויות אדומות, יש היגיון ברמזור. אבל כשיש יותר מ-90 רשויות אדומות, התמונה מתחילה להיראות אחרת", הוסיף גנץ. "אבל, בסוף המדינה לא יכולה לאכוף על כל הציבור שלה. נדרש כאן מנהיגות ושיתוף פעולה. מנהיגות חרדית, מנהיגות חילונית, מנהיגות מקומית ולאומית. כל הדברים האלה מאוד חשובים".
גנץ התייחס בריאיון גם לכוונתו לחזק את מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר, ואמר כי "תקציב הביטחון צריך להיות מטופל כמו שצריך. זה סוג של פוליסת ביטוח פעילה. צה"ל זה ארגון שפועל 365 ימים בשנה. אנחנו צריכים להרחיב את מערך ה-F-35 שלנו, ללא ספק. יש לנו עכשיו שתי טייסות, אני מניח שנרחיב אותן. זה מה שביקשתי מהאמריקנים. כמה מטוסים נרכוש זה פונקציה של כמות הכסף שתעמוד לרשותנו, בסוף הצעצועים האלה עולים הרבה מאוד. אם זה היה תלוי רק בי, הייתי קונה עוד טייסת F-35 ואחר כך בוחן מה אני עושה עם היתרה - קונה עוד F-35 או הולך ל-F-15. יש כאן שיקולים מקצועיים שלא אפרט".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
"מפעיל מניפולציות פוליטיות בכל דבר שהוא עושה". נתניהו
(צילום: שרון צור)
גנץ גם אמר שיפעל למינוי פרקליט מדינה. "אני חושב שאי אפשר לתקוע את המדינה", אמר. "אני בעד מינוי מפכ"ל ובעד מינוי שגרירים של ישראל בעולם. אלה תפקידים מקצועיים שצריך למנות אותם ולקדם אותם. אי אפשר לשתק את המערכת. אני אעשה ככל שניתן כדי לקדם את הדברים". למרות מרחב התמרון המוגבל לקראת הבחירות, אמר: "אנחנו נעשה את מה שהחוק מאפשר".
כמו כן, גנץ הודיע כי ישמור על תיק המשפטים. לדבריו, "המדיניות של כחול לבן לאורך כל הדרך הייתה להגן על מערכת המשפט במדינת ישראל כאחד העוגנים המרכזיים בדמוקרטיה הישראלית. זה תיק מאוד קריטי שמעורב בכל עשיה ממשלתית במדינת ישראל. אני מתכוון להחזיק בתיק הזה, וימים יגידו אם אני נשאר בתיק או מעביר אותו למישהו אחר. כך או כך, אני אהיה בשליטה מוחלטת על תיק המשפטים בגלל החשיבות המאוד גדולה שלו".

"הציבור יחזור אלינו"

על אמירתו שלפיה "יאיר לפיד שונא אנשים", השיב גנץ: "ביטאתי את מה שהרגשתי. אני מרגיש את זה יותר מחצי שנה, ואני לא היחיד. חבל שזה המצב, יאיר בסך הכל עשה דברים טובים למדינת ישראל. אני חושב שהוא איש טוב וראוי, עבדתי איתו הרבה מאוד. לצערי זו המידה שראיתי בו אותה, הרגשתי את זה על בשרי. לא רק שיאיר סונט בי כל הזמן, כל מערכת יש עתיד ואנשיה פעלו נגדי באופן עקבי במשך חצי שנה".
מיש עתיד נמסר בתגובה: "חבל שגנץ בחר שלא לחזור בו מדבריו. אין אדם נתפס בצערו, מאחלים לבני גנץ הצלחה בהמשך דרכו". על כך גנץ השיב: "אני מאוד מצטער אם יאיר נעלב".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
"אם לא היינו נכנסים, אוחנה היה שר המשפטים". גנץ עם נתניהו בכנסת
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)
על נתניהו אמר גנץ: "הוא איש מוכשר ואינטליגנטי מאוד, אבל מאוד לא אמין. בסופו של דבר, הוא מפעיל מניפולציות פוליטיות בכל דבר שהוא עושה. בחרתי ללכת איתו נוכח צרכי השעה. כל עוד הממשלה הזו מתפקדת ועד שהיא לא תוחלף אני חלק מהממשלה, יחד עם חבריי בכחול לבן. אנחנו לא נשב תחת נתניהו בממשלה הבאה".
לדברי גנץ, "אני ונתניהו יודעים לשים את תחום הביטחון מעל הפוליטיקה. אנחנו עובדים בתחום הזה היטב, ומודעים לאתגרים הביטחוניים שיש במדינת ישראל. אני מודיע לכם שבכל אחת מזירות הפעולה יש למדינת ישראל אתגרים ביטחוניים קשים וחמורים שאני מתעסק בהם".
"האיראנים פועלים מול מדינת ישראל באמצעות שלוחים כבר הרבה מאוד זמן, וגם באמצעים ישירים", אמר גנץ. "לא מזמן היו התקפות סייבר. אנחנו צריכים להיות עירניים לסיפור הזה, התקופה מאוד רגישה ברמה המטה-אסטרטגית של המעצמות ובכלל ארצות הברית לקראת חילופי הממשל".
"יש סיכוי לאירועים ביטחוניים", הוסיף. "לא יודע אם התלקחות, אבל אירועים כן. התקלחות היא פונקציה של מה יקרה בתוך האירועים עצמם. צה"ל עירני לחלוטין, אנחנו המערכת הביטחונית הכי חזקה במזרח התיכון - ואני דואג שהיא תישאר כזו".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לא נהיה הכי גדולים בכנסת, אבל נהיה הכי משפיעים". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
גנץ לא שלל חיבורים אפשריים של כחול לבן עם מפלגות אחרות, אך אמר כי "אנחנו נפגשים בכנסת ובמקומות כאלה ואחרים. לא שיחות של משא ומתן של נלך יחד בבחירות, אלא שיחות על תפיסת עולם ודרכי שיתוף פעולה אפשריים. בסוף הדברים יבשילו בשבועות הקרובים לכאן או לכאן".
הוא הוסיף: "לכחול לבן יש יתרון גדול בכך שהיא יכולה לגשת לכל האגפים ולעבוד איתם בשיתוף פעולה. לא נהיה המפלגה הגדולה ביותר, אני לא מטיל בזה ספק, אבל אנחנו נהיה המשפיעים ביותר".
לאחר שנשאל על הכישלון בממשלה השיב גנץ בתקיפות: "האם היה סיפוח? לא. האם הביטחון נשמר? נשמר. האם הגענו לדמוקרטיה? הגענו לדמוקרטיה. האם הפעלנו שיקולים ענייניים בהפעלת סגרים? מצד כחול לבן, התשובה היא חד-משמעית כן. האם טיפלנו בתרבות? האם שר החקלאות התעסק בחקלאות? האם שרת התפוצות עשתה חוזה עם העם היהודי? האם השרה לשוויון חברתי טיפלה בקשישים? התשובה לכל אלה היא כן".
לדבריו, "הציבר שלנו צריך להבין שכשנכנסו פנימה לא אהבנו לשבת עם נתניהו בממשלה, אבל זה היה צורך השעה. בזמן שהיינו שם אוחנה לא היה שר המשפטים, רגב לא הייתה שרת התרבות וישבנו על המוקדים הכי חשובים והבאנו הישגים. בסופו של דבר הציבור יראה את זה גם. אני מאמין שחלקו, אם לא כולו, יחזור אלינו ויגידו - הבנו מה הם עשו, הבנו למה הם עשו. הבנו מה היה יכול להיות פה אם הם לא היו נמצאים שם. יש לי נבחרת מצוינת".
על המתקפות נגדו אמר גנץ: "הסיבה שנכנסתי לפוליטיקה עדיין מניעה אותי. אני חושב שמדינת ישראל חייבת להתחזק. אני מבין שאין פה משחק נקי ושקורים דברים שהם מאוד לא סימפטיים, אבל בסופו של דבר אם אני רוצה לשרת את החברה שבשמה אני מתייצב כאן, אני לא יכול לעשות את זה מבחוץ. אני חייב לעשות את זה מבפנים. לכן אני לוקח את המחירים האלה עלי, וגם משפחתי. אנחנו ממשיכים קדימה. אנחנו משפחה מאוד מלוכדת, ואנחנו יודעים להתמודד עם אתגרים ביחד בתוך הבית ומחוץ לבית. יודעים לחזק אחד את השני".