בחודש אוקטובר רצח מחבל איסלאמיסטי את המורה הצרפתי סמואל פאטי. המחבל ערף את ראשו של פאטי בעיירה בפרברי פריז, בגלל שהציג לתלמידיו קריקטורות של הנביא מוחמד. הפיגוע זעזע את צרפת, והנשיא עמנואל מקרון התחייב להגן על חופש הביטוי.

3 צפייה בגלריה
סמואל פאטי, המורה הצרפתי שנרצח
סמואל פאטי, המורה הצרפתי שנרצח
סמואל פאטי, המורה הצרפתי שנרצח
פאטי נרצח עשרה ימים אחרי שילדה בת 13, שלומדת בבית הספר שבו לימד, סיפרה לאביה על השיעור. היא טענה שפאטי ביקש מהתלמידים המוסלמים לעזוב את הכיתה, כדי להציג לשאר התלמידים את הקריקטורות של הנביא מוחמד (שפורסמו לראשונה במגזין "שרלי הבדו"). כעת התלמידה הודתה ששיקרה לאביה, ושכלל לא הייתה בכיתה בשיעור המדובר.
פאטי הראה לתלמידים את הקריקטורות - שפגעו ברגשותיהם של מוסלמים רבים - במסגרת שיעור על חופש הביטוי וחילול הקודש בצרפת. הילדה סיפרה לאביה שכאשר פאטי דרש כביכול מהמוסלמים לצאת מהכיתה היא התווכחה איתו - ובתגובה הוא השעה אותה.
לפי הפרסומים, מה שקרה בפועל הוא שבאותו זמן הילדה כבר הושעתה מבית הספר בגלל בעיות משמעת - וחששה לספר על כך לאביה, ולכן העדיפה לשקר. פאטי, כך פורסם, אמר לכיתה שתלמידים מוסלמים שיזדעזעו מהצגת דמותו של מוחמד רשאים לעצום את העיניים - ואף להמתין במסדרון - אך בשום שלב הוא לא סילק אותם מהכיתה כפי שטענה הילדה.
בעקבות טענתה השקרית של הילדה הגיש אביה תלונה נגד פאטי, ופתח ב"קמפיין שנאה" אינטרנטי שבו קרא לפיטוריו. באחד הסרטונים האשים אותו באפלייה. עשרה ימים לאחר מכן רצח פליט צ'צ'ני בן 18 את פאטי - ונורה למוות על ידי השוטרים. אחרי הפיגוע הואשמה הילדה בעבירת השמצה. אביה של הילדה, וגבר נוסף, הואשמו במעורבות ברצח על רקע טרור. התובעים הצביעו על קשר ישיר בין ההסתה לרצח של המורה הצרפתי.
עורך דינה של הילדה, מבקו טאבולה, אמר שהיא שיקרה בגלל שנכנעה ללחץ של חבריה לכיתה "שביקשו ממנה לדבר בשמם". הוא הצהיר שהיא לא אשמה בטרגדיה – ושלאביה יש חלק בהסתה. האב אמר למשטרה שהוא היה "אידיוט וטיפש": "מעולם לא חשבתי שמחבלים יראו את ההודעות שלי. לא רציתי לפגוע באיש באמצעות ההודעות האלה. קשה לדמיין איך הגענו למצב הזה. איבדנו פרופסור להיסטוריה וכולם מאשימים אותי".