30 שנה פרטיה היו חסויים, אמש היא ריגשה מדינה שלמה: סיפורה של אנג'ל אלון, בת 72 מנתיבות, נותר יחסית בצל גם לאחר שנבחרה להדליק משואה בטקס יום העצמאות. אבל אחרי הטקס אמש (רביעי) בהר הרצל כנראה שאין מי שלא מכיר את האישה שעשתה רק טוב, במשך כל כך הרבה שנים.
אלון, אם לשמונה ילדים, נולדה במרוקו ב-1950. כשעלתה ארצה התגוררה במעברה באשקלון. אהבתה להתנדב ולסייע לשכנותיה ולסביבתה הביאה את מחלקת הרווחה בעיר לבקש שתשמש כ"משפחת אומנה". היא נענתה לבקשה ובמשך יותר מ-30 שנה פתחה את ביתה וטיפלה בכ-217 תינוקות וילדי אומנה במצבי חירום. בתפקידה כ"משפחת קלט חירום" אנג'ל הייתה שם עבורם בשעות לילה מאוחרות, בחופשות ובחגים, והעניקה לילדים ולילדות שבאחריותה בית חם ואוהב.
את המשואה הדליקה אלון יחד עם יו"ר מרכז מורשת יהדות אתיופיה שמחה גטהון. "אנו משיאות משואה זו לכבוד אנשי חינוך ורווחה בהכשרה ובשדה, העומדים בחזית העשייה החברתית, באמונה שלמה, בעבודה מאומצת", הן אמרו. "לכבוד הדור הבא, הילדים שלנו והעתיד שלנו, במיוחד מי שנקלעו למצבי סיכון, ניתוק ומצוקה. הזכות שלנו כמבוגרים היא ללוות אותנו במסע ההתפחות שלהם". אלון הוסיפה כי המשואה היא גם "לכבוד כל הילדים שלי שאני גאה בכולם, כל המשפחות הטובות שפותחות את הבית ואת הלב. השם יברך אתכם".
3 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
"לכבוד הדור הבא, הילדים שלנו והעתיד שלנו"
(צילום : אולפני הרצליה, מרכז ההסברה המטה לאירועים וטקסים ממלכתיים)

"התרגשתי מאוד והייתי בעולם אחר לגמרי", סיפרה בשיחה עם ynet לאחר הטקס בהר הרצל. "זה כבוד גדול בשבילי להדליק משואה. הביאו את הילדים שגידלתי בבית וזה עוד יותר ריגש אותי שהם באו לראות אותי. אין לי מילים לאהבה של עם ישראל. הרבה אנשים ניגשו אליי וכולם רוצים להצטלם איתי".
אלון, שפרטיה היו חסויים במשך 30 שנה, מקווה שהחשיפה שלה תעזור לגייס משפחות אומנה לעמותת מכון סאמיט, שדרכה התנדבה. "אני מקווה שכעת הרבה משפחות יפתחו את בתיהן ואת הלב שלהן. אני מקבלת בחזרה את כל האהבה שנתתי לאותם ילדים. כל עם ישראל שמח בשבילי. אני מקבלת הרבה פרחים וטלפונים. 217 תינוקות עברו אצלי ו-217 פרידות עברתי והן היו קשות - אבל הילדים הלכו למשפחות טובות וכשהייתי רואה אותם שמחתי מאוד בשבילם. בשבועות האחרונים חלקם הפתיעו אותי והגיעו לבקר אותי אחרי ששמעו שאדליק משואה".
"טיפלתי בתינוקות שננטשו ובכל מיני סוגים של הזנחה ואלימות", סיפרה מוקדם יותר השבוע, בחזרה הגנרלית לטקס. על רגע ההודעה שתדליק משואה אמרה: "כשהתקשרו אליי, הייתי בהלם. מאוד התרגשתי".
בין ילדי האומנה הרבים שזכו לחיבוקה החם ולטיפולה המסור של "אם הבנים", כפי שכונתה, היו גם תינוקות שננטשו בבתי חולים, פגים חסרי ישע, ילדים עם מוגבלויות קשות, ותינוקות שנולדו עם תסמונת גמילה להורים מכורים לסמים. היא ליוותה את הילדים כ"אם אומנת חירום", עד שנמצאה עבורם משפחה מאמצת או מסגרת מתאימה אחרת, והמשיכה לשמור על קשר עם רבים מהם.
3 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
אנג'ל אלון ושמחה גטהון מדליקות את המשואה
(צילום : אולפני הרצליה, מרכז ההסברה המטה לאירועים וטקסים ממלכתיים)
3 צפייה בגלריה
אנג'ל אלון
אנג'ל אלון
אנג'ל אלון: "כשהתקשרו אליי, הייתי בהלם"
אומנת חירום היא אומנה זמנית שקולטת באופן מיידי תינוקות וילדים בסיכון לתקופות קצרות, לרוב עד שלושה חודשים, ועד שיוכרע מהי המסגרת הקבועה המתאימה להם כגון אומנה, אימוץ או חזרה לבית ההורים הביולוגיים. מכון סאמיט מפעיל זה 19 שנים שירות אומנה המסייע ל-1,400 ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום, שהוצאו מחזקת הוריהם בהמלצת שירותי הרווחה ובצו בית משפט.
"נכון להיום יש לנו צורף דחוף וקריטי במשפחות אומנת חירום נוספות באזור הדרום - אין לנו משפחות בערים באר שבע, אילת, אשדוד, אשקלון, שיתנו מענה חירומי מיידי לילדים", אמרו במכון סאמיט וציינו כי משפחות המתעניינות להצטרף למערך האומנה של המכון מוזמנות לפנות באמצעות אתר האינטרנט www.summit.org.il.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:47, 04.05.22