26 מטרות, 0 החטאות – ואות הצטיינות מהרמטכ"ל: גדוד 74 של חטיבה 188 בחיל השריון התחדש בחודשים האחרונים בטנקי מרכבה סימן 4 מדגם 400 – החדשים ביותר בצבא, ורשם בעזרתם שיא חיובי בתעסוקה מבצעית באוגדת עזה – פגיעה מדויקת בכל אחת מ-26 ההפגזות המבצעיות לאורך חמישה חודשים בגזרה.
5 צפייה בגלריה
הטנקים התוקפים בעזה
הטנקים התוקפים בעזה
(צילום: ליאור לינדר)
הגדוד החליף השנה את טנקי מרכבה סימן 3 הוותיקים שעברו לחטיבת מילואים, ובעזרת הטכנולוגיה הקטלנית שבטנקים החדשים, הצליח להגיע להישג הזה. על כך, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי העניק ללוחמי הגדוד את אות הרמטכ"ל ליחידה מבצעית.
החשיבות של פגיעות מדויקות באוגדת עזה ברורה. בעבר, רשמו טנקים של גדודי שריון באוגדת עזה לא אחת החטאות או חוסר-דיוקים, שהובילו לעיתים לנזק אגבי ואף לפגיעה בבלתי-מעורבים. "נלחמנו עם מטוס האדיר (F-35 חמקן – י"ז) היבשתי של צה"ל מרוב שהוא מתקדם ומשוכלל", סיפר מפקד הגדוד סגן-אלוף איתי זעפרני על הטנק בשיחה עם ynet.
5 צפייה בגלריה
הטנקים התוקפים בעזה
הטנקים התוקפים בעזה
המג"ד מדמה אותו ל-F-35 חמקן. טנק המרכבה סימן 4 דגם 400
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "הפגיעה היא כירורגית, יש נוחות לצוות בתא הלוחמים, יש גרסה חדשה למערכת השליטה והבקרה משואה 750 ואת הגרסה החדשה ביותר למערכת ההגנה מטילים, מעיל רוח".
26 התקיפות המדויקות שצברו לוחמי הגדוד כללו בתוכם גם אירוע שהסתיים בירי שלא אמור היה להתרחש. מפקד טנק ירה ללא אישור לעבר עמדת חמאס בעזה, אחרי ירי רקטות לעבר אשקלון כתוצאה מאי-הבנה ברשת הקשר.
5 צפייה בגלריה
הטנקים התוקפים בעזה
הטנקים התוקפים בעזה
"הלוחמים מבינים את המשמעות של עזיבת העמדות"
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
הטנקים התוקפים בעזה
הטנקים התוקפים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בדומה למקרה הזה, בשורת התקיפות שתועדו בפתח הכתבה, היו טווחי הירי בין 150 ל-600 מטר מגדר המערכת. הן באו אחרי ירי הרחקה, שלרוב נפתחה על-ידי הלוחמים ממקלעים, במטרה לוודא שפעילי חמאס החמושים יעזבו את עמדותיהם לפני ההפגזה. "אנחנו מסבירים ללוחמים את המשמעות של זה, והם מבינים", הסביר מפקד הגדוד. "הם יודעים מה ההישג הנדרש. אנחנו סוגרים מעגל מהר, התצפית מוודאת שאין אנשים בעמדה – ואנחנו תוקפים".
הלוחמים תקפו בכלל הגזרות שמרכיבות את אוגדת עזה: מנתיב העשרה שבחטיבה הצפונית ועד למרחב כרם שלום שבגזרה הדרומית. בחלק מההקפצות זומנה להם סיטואציה שחייבה עצבים מברזל ביד על הג'ויסטיק. פלסטינים חשודים שהתקרבו לגדר המערכת וחצו אותה, וניצבו מול מפלצת השריון שקפצה מולם, עם קנים לעברם.
5 צפייה בגלריה
עמדת חמאס שצה"ל תקף
עמדת חמאס שצה"ל תקף
הרס בעמדת חמאס על הגבול. ארכיון
(צילום: AFP)
סיטואציה שכזו הסתיימה לרוב בהרמת ידיים של הפלסטיני ובמעצרו ע"י הכוחות, ולעיתים גם בהשבתו לשטח הרצועה, לאחר שהוברר כי התכוון לחצות במכוון רק כדי להיכלא בישראל, בגלל המצוקה הגוברת בעזה.