4 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
(צילום: דובר צה"ל )
מאז לידתו נתון תיק הצוללות וכלי השיט ללחצים כבדים של עיכוב, דחייה, מזעור, הסתרה ואף שיבוש. לא הועילו תביעות לחקור את הפרשה, שהשמיעו בכירים ביותר במערכות הביטחון ובצה"ל, ובהם שרי ביטחון, רמטכ"לים לשעבר ושורה של קצינים בחיל הים. גם לא הפגנות הציבור, ובהן "שיירת הצוללות" שחצתה את המדינה לאורכה במפגן מחאה באמצע אוקטובר. דומה שמעולם לא חברו רבים כל כך בשלטון למנוע חקירה כה חיונית מבחינת הביטחון הלאומי.
צריך לזכור: מדובר לכאורה בתיק השחיתות השלטונית הכבד והחמור ביותר בתולדות המדינה. יותר מזה: בהשוואה לפרשות של שחיתות שלטונית ברכש ביטחוני, מצטיירת זו כגדולה בעולם בהיקפה הכספי.
מדובר בפרשה ראשונה בתולדות ישראל שבמסגרתה משתייכים האנשים המעורבים וסביבתם הקרובה לדרגים הגבוהים ביותר של המדינה, קצה הפירמידה השלטונית ממש. חיוני להבין ולהבהיר לציבור מה בדיוק התרחש, האם – ובאיזו מידה – נעברו עבירות פליליות ביטחוניות, מה חומרתן, וכיצד נעברו, ועל ידי מי. וכל הנאמר כאן, כמובן - לכאורה.
הנושא עצמו קיומי, ובליבו אמצעי לחימה אסטרטגיים חשובים. הצוללת היא מערכת הלחימה היקרה ביותר של צה"ל, וכך גם עלות התחזוקה שלה. ככל נושא אסטרטגי, בתחום ההצטיידות ובניין הכוח, הקבינט והמטה לביטחון לאומי מחויבים להתייחס לכל עסקה בהיקף העולה על 100 מיליון דולר. בפרשת הצוללות וכלי השיט רוסקו הנהלים והסדרים המחייבים, ולעיתים לא קוימו תהליכים חיוניים של קבלת החלטות ועבודת מטה. כל זאת כדי לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להיות מחליט יחיד, בלי להסתמך על הגורמים המקצועיים האחראים, משוחרר מבלמים ואיזונים מערכתיים, תוך מידור והסתרה.
מדוע צמצם היועמ"ש אביחי מנדלבליט את החקירה והחריג ממנה למפרע את ראש המערכת השלטונית, שסביבתו הקרובה ביותר נחשדה ונחקרה? מדוע הוסיף והחריג ממנה את פרק חוק העונשין העוסק בעבירות פליליות על ביטחון המדינה?
לא ברורה הסיבה להתמקדות החקירה, עד כה, כמעט אך ורק בעבירות של פשיעה כלכלית חמורה הלקוחות מפרק ט' בחוק העונשין, הדן בפגיעות בסדרי השלטון והמשפט. זאת מבלי שנעשתה בדיקה לגבי חשד לעבירות החמורות אף יותר מתחום הביטחון, לפי פרק ז' לחוק - ביטחון המדינה, יחסי חוץ וסודות רשמיים.
עוד נדרש לחקור את אספקת הצוללות המתקדמות למצרים ונסיבות האישור למכירתן, תוך הסתרת המהלך הכה-משמעותי מראשי מערכת הביטחון. כל אלה נושאים שלא נזכרו כלל בדו"חות משטרת ישראל והפרקליטות. זאת אינה "טעות מטופשת", כהגדרת ראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור, אלא כשל עמוק הזועק לשמיים.

התוספת של צוללות מתקדמות למצרים מחזקת את היכולת ההתקפית המצרית. אולי בשל כך אירעה פעילות תמוהה להכשיר רכש של ספינות נגד צוללות – מחברת טיסנקרופ, אלא מה - אמצעי שחיל הים מעולם לא דרש.
מעורבותו של נתניהו בפרשה המשתרעת, כולה, על פני חלק משנותיו בשלטון, 2017-2009, חייבת להיחקר מתחילה ועד תום. אך לא מפני שמדובר בו, אלא מפני שמדובר בביטחון ישראל
היצוא הביטחוני של גרמניה למצרים עלה בחמש השנים האחרונות ב-200% לעומת התקופה המקבילה שקדמה להן. בתוך כך, מצרים הייתה בעשור האחרון ללקוחה המועדפת של טיסנקרופ: היא קיבלה ממנה את ארבע הצוללות שהזמינה בעשור זה.
לעומת זאת, הצוללת השישית שהזמינה ישראל, "דרקון" שמה, הייתה אמורה להיות מסופקת לחיל הים ב-2019. זה עדיין לא קרה.
במזכר ההבנה עם גרמניה מ-2017, בדבר אספקה עתידית של צוללות 7, 8 ו-9, קבעו הגרמנים שאם תתגלה שחיתות – האספקה עלולה להיפגע. אם כן, לראשונה מופיע סיכון מהותי לאספקה לישראל של צוללות, אשר על פי ראש הממשלה הן המענה האסטרטגי החיוני ביותר לעתיד ההרתעה הישראלית. הלכה למעשה, אם בוצעו מעשי שחיתות, יש בכך כדי לפגוע בהצטיידות הכוחות המזוינים, וזו כשלעצמה עבירה פלילית-ביטחונית חמורה.
מכל עסקות הרכש הימי מטיסנקרופ, זו של רכישת ארבע פריגטות להגנת המים הכלכליים ("כלי השיט"), יקרות מהמתוכנן ומשוללות צורך מבצעי, היא זו שבה מצויות לכאורה מירב הראיות לשחיתות מובהקת. האם נעברו גם כאן עבירות פליליות על ביטחון המדינה? נדרשת בדיקה.
אם הכשלים התפקודיים של מי מהמעורבים לא יעברו תהליך בדיקה, חקירה ותיקון, אנו עלולים לראות בעתיד כשלים דומים נוספים, וכבר חזינו בדפוס פעולה דומה בהסתרת המכירה של מטוסי 35-F המתקדמים לאיחוד האמירויות.
4 צפייה בגלריה
גלעד שר ועוזי ארד
גלעד שר ועוזי ארד
עו"ד גלעד שר ופרופ' עוזי ארד
(צילום: יאיר שגיא, שחר תמיר)
אפשר שחקירה ממצה תעלה בקרוב צורך בנבצרות ראש הממשלה לשם קיומה. כאן אין מדובר ב"כן ביבי, לא ביבי", כפי שמנסים לטעון אלה המגוננים עליו מפני חקירה ונזעקים לסכל כל אפשרות לבדיקת הנושא.
אכן, מעורבותו של בנימין נתניהו בפרשה המשתרעת, כולה, על פני חלק משנותיו בשלטון, 2017-2009, חייבת להיחקר מתחילה ועד תום. אך לא מפני שמדובר בו, אלא מפני שמדובר בביטחון ישראל ובאינטרסים הלאומיים החיוניים ביותר שלה. שלנו.
  • פרופ' עוזי ארד היה היועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה וראש המל"ל, היועץ המדיני לראש הממשלה ובכיר במוסד
  • עו"ד (אל"מ במיל') גלעד שר, לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה וממנהלי המו"מ המדיני, הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ובמכון בייקר ביוסטון

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com