האקדמיה למצוקה כלכלית: 342 אלף סטודנטים יתחילו ביום ראשון הקרוב את שנת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות עם הרבה מועקה, חששות ודאגות כספיות: איך יצליחו בלימודים בעוד שראשם נתון בהישרדות כלכלית. זאת ועוד: 41% מהורי הסטודנטים הבהירו כי לא יוכלו לסייע לילדיהם משום שגם הם נתונים בקשיים.
מדובר לא רק בשכר הלימוד הגבוה אלא גם ביוקר המחיה המאמיר ללא הפסקה: שכירת דירה, מזון וכדומה. גם אם סטודנט מוצא את הזמן לעבוד בתקופת הלימודים, שכרו אינו מדביק את הפער. המצב העגום משתקף מסקר שיזמה קרן אייסף באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. "אנחנו דוהרים לכיוון של חברה מקוטבת עם פערים כלכליים גדלים, שבה לימודים גבוהים יהיו רק לבעלי אמצעים, זה מצב מסוכן לחברה הישראלית", התריעה מנכ"לית הקרן גלית כספי כהן.
4 צפייה בגלריה
שיר אמסלם
שיר אמסלם
שיר אמסלם ממכלת ספיר: "המצב בלתי אפשרי"
הסטודנטים מיואשים. שיר אמסלם (22) מנתיבות מתחילה שנה ב' בלימודי מדיניות ציבורית במכללת ספיר. אף שהיא עובדת לפרנסתה סיפרה כי שקלה לפרוש מהלימודים בגלל המצוקה הכלכלית: "אני לא מסוגלת לשלם שכר דירה והמצב בלתי אפשרי. הכול יקר מאוד".
4 צפייה בגלריה
יובל אמונה
יובל אמונה
יובל אמונה ממכללת אחווה: "עובדת, ומסייעת גם להורים"
יובל אמונה (23) מאשקלון, שמתחילה שנה ב' בלימודי הוראה במכללת אחווה, נאלצת לגור עם הוריה למרות שהיא עובדת. "אני כל יום במכללה עד שבע בערב, ובנוסף לכך עובדת חמש פעמים בשבוע כמלצרית ואחראית משמרת". לדבריה, הוריה לא רק שאינם מסוגלים לעזור לה – היא זו שמסייעת להם. "כל המחירים עולים, והשכר נשאר מינימום. זה נורא. איך המדינה מצפה שאנחנו הסטודנטים נצליח גם לשרוד כלכלית וגם ללמוד? גם היא, כמו אמסלם, נעזרת במלגה של קרן אייסף.
4 צפייה בגלריה
הראל אברהם
הראל אברהם
הראל אברהם מאוניברסיטת חיפה: "חושב על כל שקל"
הראל אברהם (27), סטודנט בקמפוס הטכנולוגי של אוניברסיטת חיפה, מתחיל שנה ב' עם הרבה חששות כלכליים. "אני גר עם שני שותפים בשכונת הדר הישנה וצריך לשלם חשבונות, מזון ועוד". גם הוא עובד, וגם הוא לא עומד בהוצאות הכבדות. "המחירים מטורפים. מנה שווארמה עולה כמעט 50 שקל. אני עושה חישוב על כל שקל שאני מוציא. קשה מאוד להיות סטודנט בישראל", הוא מסכם.
4 צפייה בגלריה
רון ששון
רון ששון
רון ששון ממכללת ספיר: "הכול יקר ומכביד"
(צילום: יריב כץ)
מצבו של רון ששון (25) מרמת גן, סטודנט שנה ג' במכללת ספיר, עגום גם הוא. בניסיון לעמוד בהוצאות הוא עובד גם כשליח וגם בחברת תקשורת. "המחירים עלו בכל התחומים. מקניות בסופר ועד שכר דירה שעולה לי 5,000 שקלים בחודש. אני מוותר כמעט על הכול כדי ללמוד ולהתקיים. כל דקה פנויה שיש לי אני עובד. מהבוקר ועד חצות. זה בא על חשבון זמן פנוי עם בת הזוג, בילויים ואפילו הכנות ללימודים. הכול יקר ומכביד ולא משנה היכן אתה גר".
חן פיניש (26) מבאר שבע, שמתחילה שנה ב' בלימודי הנדסה, תעשייה וניהול במכללת אפקה בתל אביב, גרה עם שותף ומשלמת 3,000 שקלים לחודש. היא נאלצת להעביר שיעורים פרטיים במתמטיקה ובאנגלית לילדים, וגם עובדת כבייביסיטר – זאת על אף שגם היא מקבלת מלגה. "העלויות הגבוהות מכבידות, וברור לי שבסוף פוגעות לי גם בציונים ובלימודים כי אני מקדישה זמן רב לעבודה, במקום ללימודים. גב כלכלי – אין לי".