2 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בבאר שבע
מתחם החיסונים של כללית בבאר שבע
מתחם החיסונים של כללית בבאר שבע
(צילום: לינור אלאלוף)
בזמן שמשרד הבריאות רוצה לחייב את עובדי ההוראה להתחסן - ושר החינוך מאשים את אנשי המשרד שמסרבים להעביר לו את נתוני ההתחסנות בבתי הספר, במשרד המשפטים עובדים על חקיקה מיוחדת שמצד אחד מחייבת את עובדי ההוראה להתחסן - אך גם מציבה חלופות למי שיסרב.
במתווה המתגבש, לא תוטל סנקציה או יופעלו לחצים על המורים והמורות, אך במסגרת התיקון לחוק הקורונה יוכלו עובדי ההוראה שלא מוכנים להתחסן לעבוד מהבית אם הדבר מתאפשר ומקובל על מנהליהם - או שיוצאו לחל"ת. גורמים בכירים במשרד אמרו ל-ynet כי "לא ניתן לתקוע מחט בכוח בזרועו של איש במדינה, אך עלינו לדאוג לציבור מפני הדבקה - ולכן מורה שיסרב יישא באחריות". כמו כן, במשרד הבהירו כי בניגוד לדברי גלנט, ניתן להעביר את נתוני ההתחסנות בתנאי שאינם מכילים פרטים אישיים.

רק ביום חמישי האחרון הזהיר רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, את הרשויות המקומיות ואמר כי אינן רשאיות למנוע כניסה של עובדי הוראה, תלמידים וצוותי חינוך אחרים שלא התחסנו למוסדות החינוך, בין אם מדובר בעובדי משרד החינוך, עובדי מוסד בבעלות פרטית או עובדי רשות מקומית.
נזרי הדגיש לרשויות כי משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהיענות לקבלת חיסון נגד נגיף הקורונה "לצורך הבטחת מוגנות מקסימלית של עובדי ההוראה והתלמידים, ולשם קיומה של למידה שוטפת במוסד החינוך", וכתב כי קביעת מגבלות עבודה על מורים וצוותי הוראה שלא התחסנו מצוי בדיונים על ידי גורמי המדיניות והמקצוע הרלוונטיים. "הסדר חקיקתי זה, ככל שיוחלט לקדמו, ייעשה כמובן תוך בחינה משפטית, עירוב הגורמים הנוגעים בדבר, כמקובל, ועריכת האיזונים הנדרשים בין הצורך בשמירה על בריאות הציבור והרצון הברור להחזיק בהקדם את מערכת החינוך לפעולה ובין שמירה על זכויות המורים וצוותי ההוראה הן כפרטים והן כעובדים", נכתב.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
"מורה שיסרב יישא באחריות". בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
(צילום: עמית הובר )
בהמשך לפרסומים אתמול והבוקר ב"ידיעות אחרונות", מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי נשקלת חקיקה שתאפשר להעביר מידע על מי שהתחסן ומי שלא התחסן לרשויות, לרבות הרשויות המקומיות, כדי "לדרבן אנשים להתחסן", אך הודה שהמהלך נתקל בקשיים משפטיים. "יש במדינת ישראל חוק שמכבד את זכויות האדם גם במגפה", הוא אמר.
פרופ' לוי הוסיף כי "אנחנו פועלים לקדם חקיקה שתאפשר להעביר מידע שמי ולשתף במידע לגבי מתחסנים ולא מתחסנים בכל מיני מקומות עבודה כמו גם את הרשות המקומית. אנחנו כרגע לא יכולים לחייב עובדי הוראה להתחסן, אנחנו יכולים לדרבן, להסביר, לשתף מידע לגבי מחוסנים עם מנהלי מערכת החינוך כדי לדרבן את המורים להתחסן. אנחנו בוחנים את הסוגיה של החקיקה, זה מורכב לאור חוק זכויות החולה מ-1995".

שר החינוך יואב לגנט האשים את משרד הבריאות, שלדבריו מסרב להעביר לו נתונים על חיסוני המורים. "אנחנו דוחפים את המורים להתחסן, יחד עם זה צריך לזכור את העובדות. אנחנו במשך חודש וחצי מבקשים את נתוני המורים המתחסנים ממשרד הבריאות ולא מקבלים אותם, למרות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה וראש הממשלה", אמר גלנט.
הוא הוסיף כי "הייתה החלטת יועמ"ש שמספרי תעודות הזהות יועברו אלינו, וכך אני יכול לפלח וללמוד האם מדובר על מורים או מורות, על גילים מסוימים, על אזורים או מגזרים מסוימים אז נוכל למקד מאמץ בהסברה. אין לנו נתונים, כל מה שאתה ואני יודעים זה מהתקשורת. לי אין נתון שאומר שמתוך 200 אלף מורים במדינת ישראל, ועוד 5,200 מנהלים - להלן מספרי תעודות הזהות, אלה התחסנו ואלה לא".