רכבת ישראל הגישה היום (שני) בקשה לצו מניעה מבית הדין האזורי לעבודה בבת ים נגד ועד העובדים - והקו החשמלי אשקלון-הרצליה לא ייפתח במועד המתוכנן.
ברכבת מקדמים בשנים האחרונות את פרויקט החשמול שמטרתו העברת רשת הרכבת להנעה באמצעות חשמל במקום באמצעות דיזל. לפרויקט כמה מטרות אסטרטגיות לשירות הרכבות בישראל והוא יאפשר הפסקת שימוש בקרונות ובקטרים ישנים ותקולים ולהשתמש בצי חדש וחשמלי. הנעה כזו תאפשר פחות זיהום אוויר, פחות תקלות ושיבושים ויותר וודאות ומהירות לנוסעים. אלא שבין ההנהלה לוועד העובדים מתנהל סכסוך על תנאי העבודה והשכר.
1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
ארכיון
(צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )
במסגרת הפרויקט נפתח הקו לירושלים והחשמול הוא מהבירה עד הרצליה. הקו השני שמתוכנן להיפתח כקו חשמלי הוא בין אשקלון להרצליה, דרך ערי השרון, ולפי תוכנית העבודה ברכבת הוא אמור להיפתח עד סוף השנה, כשברכבת ניסו להאיץ את פתיחתו לחודש ספטמבר - אך בעקבות מבצע שומר החומות לא התאפשר לעבוד על המסילות, כמו גם בעקבות מבצע של חברת נת"ע על המסילות בשרון שלא תואם עם רכבת ישראל.
התאריך החדש שנקבע הוא 13 בנובמבר, אז יסתיים פרויקט החשמול על המסילה והיא תחזור לתדירותה המקורית - ארבע רכבות בשעה וכן פעילות בשעות הערב, בשישי ובמוצאי שבת - פעילות שהופסקה מאז תחילת מגפת הקורונה לצורך פרויקט החשמול. אלא שכעת, מדווחת הרכבת לבית הדין לעבודה שתחול דחייה בהפעלת הקו. לפני כשבועיים החל הוועד בסדרה של עיצומים לנוכח אי-הסכמות מול הנהלת החברה על תנאי העבודה במסגרת פרויקט החשמול.
בימים האחרונים התנהל משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים, אלא שהפערים בין הצדדים נותרו גבוהים ונאמדים בעשרות מיליוני שקלים. על כן, הנהלת החברה מבקשת מבית הדין לעצור את העיצומים שמונעים את תהליך ההכשרה והבדיקות של הקורונות החשמליים. גם הפעלת קו ירושלים-הרצליה באמצעות דיזל לא אפשרית בתדירות שלפני משבר הקורונה, בשל רכבות וקטרים ישנים שכבר נגרעו משירות מאז ובשל הצורך בטיפולי תחזוקה לקרונות דיזל. פתיחת הקו מתעכבת כשבועיים וברכבת מקווים לקבל צו שיחייב את העובדים להפסיק את העיצומים לטובת הפעלת הקו בהקדם.

בבקשה, שהגישה הרכבת היום, נכתב כי "בדרך זו (של עיצומים -א"ז) סיכל ועד העובדים – הלכה למעשה – את יכולת החברה לעמוד בהתחייבותה לציבור ולממשלה לפתוח קו רכבת חשמלי חדש ביום 13 בנובמבר 2021, על כל הנזקים החמורים הכרוכים בכך כפי שיפורט להלן, ועלול לסכל אף את היכולת לעמוד בהמשך לוח הזמנים המדוקדק של פרויקט החשמול ובכך לפגוע בעשרות אלפי נוסעים ברחבי הארץ".
עוד טענה הרכבת בבקשה כי "נדמה שאין צורך להבהיר, כי ככל שבית הדין הנכבד לא יורה על עצירת הצעדים הארגוניים הפראיים לעיל לאלתר ובהתאם לא יתבצעו עבודות התחזוקה הנדרשות, לא ניתן יהיה לקדם את פרויקט החשמול בהתאם להחלטות הממשלה ולתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה, בכלל, ו/או להפעיל את הקו החשמלי קשת השרון – אשקלון בפרט, תוך הסבת נזקים עצומים לשירות שיינתן לציבור הנוסעים ונזקים כספיים חמורים לחברה ולמדינה".
הרכבת התריעה כי כל עיכוב, ולו הקטן ביותר, "מקים סיכון משמעותי שלא ניתן יהיה להפעיל את המערכים החשמליים ואת הקווים החשמליים החדשים וכפועל יוצא מכך ייגרמו נזקים אדירים לחברה ולציבור כולו; זאת בשל ההשקעה הכספית של המדינה שעלולה לרדת לטמיון. הסיכונים המשפטיים שעלולים להיווצר בשל כל עיכוב עם יצרני הרכבות והקטרים עמם החברה קשורה בהסכמים, הקצאת עלויות נוספות לפרויקט התשתית של החשמול ובעיקר פגיעה חמורה ברמת השרות לציבור, אשר אמור היה לקבל – החל מאמצע חודש נובמבר – שירות של ארבע רכבות לכיוון בשעה ליישובי השרון, אשר סובלים בתקופה האחרונה מקושי התחבורתי ופקקי ענק בכבישים. כל הארכה בביצוע הפרויקט אף פוגעת ברמת השירות השוטף הניתן לציבור, לרבות בזמינות רכבות בסופי השבוע".
מנגד, גורם בוועד העובדים טען כי המשא ומתן על החשמול נמצא בדיונים כבר כמעט שלוש שנים וכי בית הדין הצדיק בעבר נקיטת צעדים ארגוניים ככל שהרכבת מקדמת את הפרויקט מבלי לדון על תנאיהם של העובדים.
מוועד העובדים של רכבת ישראל נמסר כי "העיצומים שננקטים ברכבת ננקטים בחסות בית הדין הארצי ובאישורו. בכל מקרה הצעדים הארגוניים לא פוגעים בנוסעים".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי "במהלך כל תקופת ההידברות בין הצדדים, שאחד מעיקריה היה הסדרת השלכות החשמול, עובדי הרכבת גילו אחריות ואורך רוח ופעלו בתום לב כדי להגיע להסכמות. בתוך כך, מצא בית הדין כי העובדים אכן נפגעים בשכרם והנחה את הנהלת הרכבת שלא להתחיל בהפעלת מערכי החשמול עד שלא יוסדרו מול העובדים כל השלכות המהלך. לא נשלים עם צעדים חד-צדדיים שעולים לכדי פגיעה ממשית בעובדים. חשוב להדגיש כי לא צפויה שום פגיעה בציבור הנוסעים כי בשלב זה ניתן להמשיך בהפעלת קטרי הדיזל".