צה"ל מאפשר לרשות הפלסטינית לפעול מול החמושים שמחזיקים בגופתו של טירן פרו בג'נין בדרך דיפלומטית, כשברקע בקשת דודו שלא לסכן חיילים בפעולה לחילוצו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ואנשיו, יחד עם ראש המנהל האזרחי תת-אלוף פארס עטילה, פועלים מאתמול מול משפחת פרו ובמקביל מול הרשות הפלסטינית במטרה להחזיר את הגופה.
בשלב זה לא ניתן להכריע בשאלה האם טירן נחטף בעודו בחיים או אחרי שנקבע מותו. לגורמים בישראל אין דרך לדעת זאת בשלב זה.

8 צפייה בגלריה
מחאת התושבים מול בית העירייה
מחאת התושבים מול בית העירייה
"תחזירו את טירן לאמא שלו". מפגינים מול בניין המועצה בדליית אל-כרמל
(צילום: ליאור אל-חי)
8 צפייה בגלריה
מחאת התושבים מול בית העירייה
מחאת התושבים מול בית העירייה
(צילום: ליאור אל-חי)
8 צפייה בגלריה
מחאת התושבים מול בית העירייה
מחאת התושבים מול בית העירייה
(צילום: ליאור אל-חי)
על פי גורמים המעורים בפרטים, במהלך הלילה נראה היה שנרשמה פריצת דרך במגעים. אנשי הסהר האדום כבר יצאו למחנה הפליטים ג'נין לאסוף את הגופה, וכשהייתה בתוך האמבולנס - חזרו בהם החמושים, מנעו מהאמבולנס לצאת ממחנה הפליטים והציבו דרישות חדשות בדבר החזרת גופות מחבלים.
במקביל, נעשים מאמצים כבירים מול המנגנונים הפלסטיניים בתיווך בינלאומי שעיקרו הפעלת לחץ על החמושים להשיב את הגופה. אחד מאמצעי הלחץ היא סגירת מעבר גלבוע בכניסה לג'נין שדרכו עוברים מאות פועלים ונכנסים אלפי מבקרים לעיר. סגירת המעבר פוגעת כלכלית בתושבי ג'נין.
אנשי המנגנונים העבירו לגורמים ביטחוניים בישראל מסרים כי אנשי הרשות מעוניינים לפתור את הנושא בשיח ולהימנע מלהיכנס למחנה הפליטים. המטרה שלהם היא לנסות ולפתור את המשבר בדרך דיפלומטית, ולהעביר את הגופה מבלי להיכנס ולקחת אותה. במקביל ההערכה בצה"ל היא שלא יתנו לאירוע להימשך לאורך זמן.

אדיר דקסה בן ה-17, חברו של טירן שנפצע עמו בתאונה, הועבר במצב קשה לבית החולים רמב"ם. הוא מאושפז שם במחלקה לטיפול נמרץ, והוא מורדם ומונשם. אחותו יארה סיפרה: "מצבו מוגדר קשה, הם עברו תאונה לא קלה בכלל. יש לנו מזל שהוא הגיע מהר לבית החולים והם עושים שם את המקסימום. אנחנו מקווים בשבילו שייצא מהמצב הזה. הוא עדיין צעיר, עוד ארבעה ימים הוא בן 18. המצב לא קל, זו סיטואציה שאני לא מאחלת לאף אחד. הוא עדיין מורדם ומונשם, הוא עבר ניתוח בראש".
על נסיבות התאונה אמרה: "הבנו שאדיר נסע עם חבר שלו לשטחים כי הם שמעו שמתקנים שם רכבים במחיר זול. הם עדיים צעירים, מתבגרים ונלהבים. בבוקר קיבלנו עדכון מראש המועצה. בהתחלה העדכון היה הפוך, אדיר נשא את תעודת הזהות של חבר שלו, אבל ההיפך הוא הנכון. הכול היה מבולבל ובאי ודאות, לא ידענו למה לצפות בכלל. בסופו של דבר האמבולנס חיכה לנו והגענו בריצה לראות מי זה, לוודא אם זה אדיר או החבר שלו. הבנו בסוף שזה אדיר. אחי הוא ילד חברתי, אוהב את כולם, הכי קרוב לחברים. תמיד הוא היה שם בשבילם. מקווה שייצא מזה ויגשים את כל החלומות שלו".
"חבר שלנו שהוא בן בית נרצח, זה קשה מאוד", אמרה יארה על טירן המנוח. "זה כאב שאי אפשר להסביר אותו במילים, צער שאין כדמותו. זה לא קל, גם שהם חטפו אותו זה לא נתפס, זה היה הכי אכזרי שיש. אני מקווה שזה יסתדר ויחזירו אותו לפחות, שבאמת יוכלו לדעת מה לעשות עם הסיטואציה ועם המצב הממש קשה שאנחנו נמצאים בו".

8 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
מכה כלכלית לתושבי ג'נין. מעבר גלבוע נסגר כחלק מהלחץ על החמושים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
"ניתקו אותו מהמכשירים וחטפו". טירן פרו
מאות תושבי דליית אל-כרמל התאספו בצהריים למחאה מול בניין המועצה. המפגינים, בהם אחת מאחיותיו של טירן, הניפו את תמונתו וקראו להשיב את גופתו במהרה. המוחים קראו גם: "ברוח ודם נפדה את טירן", "תחזירו את טירן לאמא שלו" ו"כולנו טירן. הוא הבן של כולנו".
לבית משפחת פרו זרמו החל משעות הבוקר המוקדמות בני משפחה ותושבים מדליית אל-כרמל שמנחמים את המשפחה ומנסים לחזק אותה בשעותיה הקשות. בין המנחמים גם רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל-כרמל. בסרטון שפרסם היום אמר חלבי כי הוא חושש שצעירי היישוב יגיעו לג'נין כדי לקחת בכוח את גופתו של פרו. "תישארו בבית. זה עלול לסבך המצב", קרא חלבי.
ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתום הערכת מצב ביטחונית כי שוחח היום עם אביו של טירן, חוסאם פרו. "ישראל הוכיחה בחודשים האחרונים שאין מקום ואין מחבל שהיא לא יודעת להגיע אליו, מהקסבה בשכם, מחנה הפליטים בג'נין, לזירות קרובות ורחוקות. לפי עדות המשפחה החוטפים נכנסו לבית החולים, ניתקו מהמכשירים ילד שנאבק על חייו, וחטפו את גופתו. אם גופתו של טירן לא תוחזר, החוטפים ישלמו מחיר יקר", הודיע.
גם שר הביטחון, בני גנץ, שוחח הבוקר עם אביו של טירן, והבטיח להשיב את גופת בנו. "או שתוחזר בטוב או שתוחזר בכוח. זה לא מקובל עליי, זה לא מקובל על מדינת ישראל. אני מבקש שתהיו חזקים אחד עם השני כמו שאתם תמיד יודעים. אנחנו נטפל בזה", אמר גנץ.
חוסאם אמר בשיחה לגנץ כי "אני רוצה שתחזיר את הגופה של הבן שלי אליי, לעשות לו קבורה כמו שצריך כי הוא עדיין ילד בבית ספר. אני סומך עליכם ועל כל גורמי הביטחון". גם דודו של טירן, אדי, אמר לגנץ כי הוא "סמוך ובטוח שאתם תעשו כל מה שנדרש בשיקול הדעת הנכון והמתאים וכולנו תקווה שבסופו של דבר, הגופה תחזור אלינו".
דודו של טירן שוחח הבוקר בטלפון גם עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, וביקש ממנו שאף חייל או איש כוחות הביטחון לא ייפגע בניסיונות להשבת גופת אחיינו. "מדובר כעת בגופה", אמר הדוד, "אנחנו מוכנים להמתין עוד יום או יומיים כדי לפתור את הבעיה ושאף אחד לא ייפגע. לא רוצה עוד אמא בוכה במדינה".

8 צפייה בגלריה
חוסאם פארו, אביו של טירן פרו מדבר עם שר הביטחון בני גנץ
חוסאם פארו, אביו של טירן פרו מדבר עם שר הביטחון בני גנץ
"סומך על כל גורמי הביטחון". אביו של טירן (במרכז) בשיחה עם גנץ
(צילום: נחום סגל)
8 צפייה בגלריה
בית המשפחה של טירן פרו, האזרח הישראלי דרוזי שנהרג ונחטף לג'נין
בית המשפחה של טירן פרו, האזרח הישראלי דרוזי שנהרג ונחטף לג'נין
מנחמים בבית משפחת פרו, הבוקר
(צילום: נחום סגל)
8 צפייה בגלריה
חוסאם פארו, אביו של טירן פרו
חוסאם פארו, אביו של טירן פרו
(צילום: נחום סגל)
האב סיפר הבוקר בבכי על מה שאירע אתמול: "הוא נהרג לנו בתאונת דרכים קשה. הם פונו לבית החולים אבן סינא בג'נין. עשו לו ניתוח מורכב. לפני שמת היה מורדם ומונשם ואז החמושים נכנסו מול העיניים שלי כשעמדתי מול הדלת. הבן שלי נרצח, רצחו אותו. ניתקו אותו מהמכשירים וחטפו מול עיניי. זה היה מזעזע".
בבית החולים שהו גם האב ודודו ואחיו של טירן. חוסאם סיפר שכשהחמושים הגיעו, מישהו סימן להם לעזוב כדי שלא יידעו שהם בני משפחתו של טירן. לדבריו, החמושים "צעקו 'יש אחד שעשה תאונת דרכים'. אני והבן שלי עמדנו, ראיתי את רעולי הפנים. חזרתי אחורה. כשיצאתי שמעתי את היריות, אמרתי לבן שלי 'חטפו את אחיך'. הוא עוד היה חי. הם ניתקו אותו מהמכשירים וחטפו אותו".