שעות אחדות לאחר שנודע כי המפכ"ל הורה לחקור את אירועי הלווייתה אתמול (שישי) של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, במשטרה מדגישים שלא יינקטו אף צעדים משמעתיים כלפי שוטרים ולוחמים שהשתתפו בהלווייה בירושלים, שהידרדרה במהירות לעימותים שבמהלכם תועדו שוטרים מכים כמה מנושאי ארון הקבורה - באופן שעורר זעם וגינויים בעולם.
"לא ניתן לשוטרים להיות השעירים לעזאזל במציאות הביטחונית המורכבת ביותר בשנים האחרונות. אלו הם שוטרים שמגינים בגופם על אזרחי ישראל מפני הטרור ואין שום גוף במדינה שעובד בלחץ, העומס, המורכבות והאינטנסיביות כמו שעובדים במשטרה", אמרו גורמים בכירים במשטרה.
11 צפייה בגלריה
השר בר-לב, המהומות אתמול, והמפכ"ל שבתאי
השר בר-לב, המהומות אתמול, והמפכ"ל שבתאי
השר בר-לב, המהומות אתמול, והמפכ"ל שבתאי
(צילום: AFP, יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
11 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
העימותים אתמול בירושלים
הבכירים הביעו זעם על השר לביטחון פנים עמר בר-לב, וטענו למעשה כי הוא כפה עליהם לפתוח בתחקיר, וכי אם הדבר היה תלוי במפכ"ל יעקב שבתאי - התחקיר לא היה נפתח. "אם זה היה תלוי במשטרה תחקיר כזה לא היה מתקיים. זה כתוצאה מלחץ שהופעל על המשטרה מצד גורמים פוליטיים, בעיקר מכיוונו של השר בר-לב", אמרו ל-ynet הגורמים הבכירים.
בר-לב מסר מוקדם יותר היום כי במהלך ההלוויה התפתחו אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח, כלשונו. "צוות הבדיקה שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי - מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה - יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי", הוסיף השר.
במשטרה הדגישו כי העימותים בהלוויה החלו בשל זריקת אבנים על השוטרים שהיו במקום, ולא בשל דגלי פלסטין שהונפו על ידי המשתתפים. בכירים בארגון ציינו כי המשטרה נערכה מבעוד מועד לקיום ההלוויה באופן שקט ומכובד, ואף תיאמה עם משפחת אבו עאקלה את סידורי ההלוויה. "מנגד, נערכו מאות מתפרעים שביקשו לחבל במהלך הטקס ולפגוע בשוטרים", אמרו עוד הבכירים. "כבכל אירוע מבצעי, ובוודאי אירוע שבו שוטרים היו חשופים לאלימות מצד פורעים ונאלצו להשתמש בכוח, משטרת ישראל תתחקר גם את מהלך ההלוויה".

בסהר האדום מסרו אתמול כי במהלך המהומות טיפלו אנשיו ב-33 פצועים, וכי שישה מהם פונו לבתי חולים. מחאסן נאסר, עיתונאי ותיק ממג'ד אל-כרום, היה אחד מבין משתתפי ההלוויה, ומספר כי לא האמין למראה עיניו. "בזמן שצילמתי התחלתי לחטוף מכות באלות של השוטרים", העיד, ולדבריו ההלוויה הידרדרה במהירות לזירה של מכות ואלימות. "לא רק אני נפגעתי, גם חבר שהיה איתי. מרוב מכות נפלתי לרצפה. השוטרים היו אלימים מאוד, הרביצו לכל מי שהיה שם וזה היה מאוד ברוטלי".

"13 שוטרים התנפלו על בני עם אלות"

המהנדס מחמוד פתחייה, דמות מוכרת מאוד במזרח ירושלים, השתתף גם הוא בהלוויה ונראה בתיעודים משם מקבל מכות באלות. הוא נעצר, אך שוחרר לטיפול בבית החולים אל-מקאסד שבמזרח ירושלים. מוחמד פתחייה, אביו, טען שבנו הותקף על ידי השוטרים: "בסיום ההלוויה מחמוד, אמו ואחיו היו בכיוון ממילא על מנת לחזור הביתה מההלוויה, 13 שוטרים התנפלו עליו באלות ופוצצו אותו מכות לעיני אמו ואחיו - וללא שום הצדקה", אמר האב מחמוד. לדבריו, בנו עדיין מאושפז וסובל מכאבים. "נקווה שלא יזדקק לניתוח כירורגי בגבו. מחמוד נאשם שתקף שוטר. אם הוא היה תוקף שוטר הוא לא היה משוחרר אחרי שעות. השוטרים פשוט בחרו בכמה צעירים באופן אקראי והרביצו להם", טען האב.
ביממה האחרונה הגיעו גינויים חריפים במיוחד מהמערב בעקבות המראות בהלווייתה של אבו עאקלה, שבה התרחשו עימותים אלימים בין המשטרה לבין המשתתפים. בבית הלבן כינו את האירועים אתמול "תמונות מטרידות מאוד", ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כשנשאל על הנושא: "אני לא מכיר את כל הפרטים, אבל זה חייב להיחקר".
11 צפייה בגלריה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
המהנדס מחמוד פתחייה, שנפצע במהומות. "13 שוטרים התנפלו עליו עם אלות"
(צילום: אלקסטל)
11 צפייה בגלריה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
(צילום: אלקסטל)
11 צפייה בגלריה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
מחמוד פתחייה, נפצע בהלוויה
(צילום: אלקסטל)
גם שר החוץ של האיחוד האירופי הצטרף לגינויים. "האיחוד האירופי נחרד מהמראות שהתגלו במהלך מסע הלוויה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה במזרח ירושלים הכבושה. אנו מגנים את השימוש הבלתי פרופורציונלי בכוח ואת ההתנהגות הלא מכבדת של משטרת ישראל כלפי משתתפי תהלוכת האבל", אמר השר ג'וזף בורל. "לאפשר פרידה שלווה ולתת לאבלים להתאבל בשלום ללא הטרדות והשפלות - זה הכבוד האנושי המינימלי. האיחוד חוזר על קריאתו לחקירה יסודית ועצמאית שתבהיר את כל נסיבות מותה של אבו עאקלה ותעמיד לדין את האחראים להרג שלה".
התמונות מההלוויה הגיעו אחרי שיח בין המשטרה לבין משפחתה של אבו עאקלה. שלשום פנתה המשטרה לאחיה של אבו עאקלה, וביקשה שבמהלך ההלוויה לא יהיו שירים לאומיים ולא יונפו דגלי פלסטין. האח סירב כנראה להתחייב לכך, ועם הגעת השוטרים לבית החולים הצרפתי - מקום יציאת מסע הלוויה - נשמעו שירי הסתה. השוטרים החרימו את הדגלים והחלו עימותים עם משתתפי ההלוויה. בהמשך הוצבו מחסומים בשער שכם, וגם זה הוביל לזעם.
במשטרה אמרו כי עוד לפני תחילת מסע הלוויה נשמעו קריאות הסתה ויודו אבנים וחפצים לעבר הכוחות. לדבריהם, המתפרעים אף גרמו נזק לרכב הלוויה וניסו למנוע ממנו להסיע את ארון הקבורה. "יידויי האבנים והחפצים השונים היו גם מאלו שהיו בקרבת ארון הקבורה בבית החולים", אמרו במשטרה וציינו כי שישה נעצרו. סמוך לשם, בשער יפו, נעקרו דגלי ישראל.