ביום שלישי שעבר, 2 במאי, שיגר הג'יהאד האסלאמי 104 רקטות לעבר הדרום בעקבות מותו של האסיר הביטחוני שובת הרעב חאדר עדנאן. במהלך האירוע התקיים כינוס ביטחוני בבסיס צה"ל בגלילות שבו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש שב"כ רונן בר וחברי פורום מטכ"ל. באותו ערב תקף צה"ל מטרות תשתית של הארגון ברצועה וספג שוב ביקורת על תגובה רפה. כבר באותו דיון הנחה גלנט את צה"ל ושב"כ להרחיב את היעדים: לא רק מטרות נייחות, אלא גם סיכולים ממוקדים.
מאחורי הקלעים החל להתגלגל המבצע שמטרתו לחסל בבת אחת שלושה מראשי הג'יהאד האסלאמי: חליל בהיתיני, שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעוטף; ג'יהאד גנאם, פעיל ותיק בארגון, וטארק עז א-דין, שהיה אחראי על הטרור של הג'יהאד ביהודה ושומרון. באותו יום החיסול לא התאפשר מאחר שהשלושה מן הסתם ירדו למסתור, אולם בימים שחלפו מאז עקבו אחריהם גורמי מודיעין שהמתינו לשעת הכושר שבה יתאפשר לפגוע בהם בו זמנית בתקיפה משולבת. ההנחה שהובילה את מערכת הביטחון הייתה שהשהייה בין החיסולים לא תהיה יעילה, מאחר שפגיעה בודדת באחד מבכירי הארגון תוביל ל"איבוד" מיידי של שתי המטרות האחרות.
ביום שישי התקיים דיון במטה שב"כ שבו אושרה התוכנית על ידי נתניהו וגלנט, ומאז הארגון וצה"ל בכוננות ביצוע. המועד המקורי נקבע במקור ליום ראשון, אך ברגע האחרון היה חשש שהפעולה לא תהיה מדויקת והוחלט על דחייתה עד שהבשילו התנאים הלילה (בין שני לשלישי). בהכנות נעשה מאמץ לצמצם למינימום את הפגיעה בבלתי מעורבים, אולם היה ברור שמכיוון שהם ישנים בתוך אוכלוסייה אזרחית, לא ניתן יהיה להימנע מכך לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר. של מי הקרדיט
ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר. של מי הקרדיט
ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר. של מי הקרדיט
(צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')

3 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
(צילום: פיקוד העורף)
נתניהו לא הביא את הפעולה הזאת לאישור הקבינט מאחר שלפי ההערכות היא לא אמורה להוביל למלחמה. שלא בפעם הראשונה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה לקיים את הפעולה ללא כינוס של הקבינט. מטעמה נמסר כי לאחר שהוצגה לה תמונת המצב הרלוונטית היא "מצאה כי בהתאם להוראות החוק אין צורך בכינוס הקבינט כדי לנקוט פעולה הצבאית".
מאז הבוקר עוסקת המערכת הפוליטית בבחירה של נתניהו למדר את חברי הקבינט בנושא. יש מי שטוען שהוא חשש מהדלפות ואילו אחרים סבורים שהמטרה הייתה למנוע מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקחת קרדיט על הפעולה כמי שכבר זמן רב לוחץ לעבור לסיכולים ממוקדים, והפעם השיג זאת באמצעות החרם של סיעתו על ישיבות הממשלה וההצבעות בכנסת מאז הירי מעזה בשבוע שעבר.
גורמים שמעורים בנושא טוענים שכבר לפני חודש וחצי עדכן נתניהו את בן גביר על הכוונה לחזור לסיכולים הממוקדים. בסביבתו של השר משוכנעים שהלחץ שלו הוא זה שנתן את הדחיפה לביצוע הפעולה וכי המבצע מקרב אותנו לסיום המשבר הפוליטי. מנגד, בסביבת נתניהו מדגישים שאין כל קשר בין המבצע הלילה לבין בן גביר.
טובה צימוקי השתתפה בהכנת הכתבה