100 נרצחים בתשעה חודשים: מהראן מוגרבי, תושב חיפה בן 42, נורה למוות אמש (שישי) ברחוב קיבוץ גלויות שבעיר התחתית בחיפה. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה אותו לבית החולים רמב"ם במצב קשה, שם נקבע מותו. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות התקרית, נמסר כי החשד הוא רצח. 100 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה, שישה מהם בחיפה.

בשעה 19:43 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על פצוע ברחוב קיבוץ גלויות בחיפה. פרמדיק מד"א עידן לביא סיפר: "הפצוע שכב על הכביש כשהוא בהכרה מעורפלת וסובל מפציעות חודרות ומדממות בגופו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל עצירת דימומים ומתן תרופות, הרדמנו והנשמנו אותו ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה ולא יציב". בבית החולים נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
2 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הרצח בחיפה
זירת ניסיון הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
הנרצח, מהראן מוגרבי
הנרצח, מהראן מוגרבי
הנרצח, מהראן מוגרבי
יו״ר שכונת ואדי ניסנאס, עו"ד חמודי מסרי, אמר כי "זה גל רציחות שרק המשטרה ויכולה לעצור. אנחנו נמצאים בבור ללא תחתית, ממש בדרך לתהום. נראה שלמשטרה אין מודיעין בכלל. זו תעודת עניות למשטרת ישראל. הרצח הזה התרחש לא רחוק מתחנת חיפה וזה לא בפעם הראשונה שאירוע חמור של רצח או ניסיון רצח מתרחש ממש מתחת לאפה של משטרת ישראל. כולנו מקווים שיפיקו לקחים ושהמשטרה תפעיל מודיעין טוב ושהאיום על ילדינו יוסר".
ד״ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף של עמותת יוזמות אברהם הוסיף כי "רק אתמול ראינו שהמפכ"ל מדבר על תפיסת הנשק והמעצרים של מרבית הצעירים המעורבים בפשיעה, אבל הוא לא אומר כמה אנשים שוחררו ממעצרים אלה ונגד כמה מהם הוגשו כתבי אישום. אנחנו רוצים שהמשטרה תיכנס לעובי הקורה, תגיע לכל ארגוני הפשיעה ותאסוף נשק, אבל מה שיקבע זה מבחן התוצאה שממשיך להיות רע עם הרצח הזה. הסוגיה המרכזית היא הביטחון האישי. אנשים מפחדים לצאת מבתיהם בגלל היריות שנשמעות היום כבר לא רק בלילה אלא גם במהלך היום".
מוגרבי הוא הנרצח ה-100 בחברה הערבית מתחילת השנה - נתון שמתקרב למספר השיא של העשור האחרון, כשנותרו עוד שלושה חודשים לתום השנה. בחודש וחצי שחלפו מאז פתיחת אגף סיף להתמודדות עם הפשיעה במגזר - מספר הרציחות רק גדל.

צוות השרים שהוקם לטיפול בנושא יכונס מחר לראשונה

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס לפשיעה במגזר הערבי בשיחה שקיים עם שוטרים בתחנת לב תל אביב. "דרשתי חוק מינימום של שנה בבית סוהר ו-60 אלף שקל קנס לכל מי שמחזיק אמצעי לחימה לא חוקי, ואנחנו בכיוון הנכון בנושא החקיקה", אמר המפכ"ל.
בהודעת המשטרה על הנתונים שהציג המפכ"ל לא נראה זכר לזינוק המתמשך במספר הנרצחים בחברה הערבית. הפעם היחידה בעשור האחרון שמספר הנרצחים הערבים היה גדול יותר הייתה בשנה שעברה, אז נרצחו 108 ערבים - מתוך 138 נרצחים בסך הכול.

למעשה, הנתונים מראים על עלייה רציפה של שש שנים במספר הנרצחים הערבים, עלייה שעל פי כל הסימנים תימשך גם השנה. גם בשיעור הערבים שנרצחו מכלל הנרצחים חלה עלייה מתמשכת. לפני עשור 41% מהנרצחים היו ערבים, כעת אחוז הנרצחים הערבים מכלל הנרצחים כמעט כפול.
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס מוקדם יותר השבוע לפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, ובתדרוך בניו יורק לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם אמר כי צוות שרים הוקם לטיפול באלימות בחברה הערבית - וכי ביום ראשון, מחר, הוא יכונס לפגישה ראשונה.
ביום שני האחרון נורה למוות איאד דבדוב, בן 32 מג'דיידה-מכר שבגליל המערבי, ביישוב מגוריו. גבר נוסף, גם הוא בשנות ה-30 לחייו ותושב ג'דיידה-מכר, נפצע באורח קשה באותה תקרית. האירוע הגיע לאחר סוף שבוע מדמם בחברה - לפני שבוע בדיוק, במוצאי השבת, נורתה למוות סומאיה אל-טלאלקה בת ה-42 בלקיה שבנגב.
יום קודם לכן נורה למוות בבאר שבע אחמד אלג'רג'אוי, בן 30 משגב שלום, בבית קפה בעיר העתיקה. מחקירת המשטרה עולה כי הסיבה לרצח היא ככל הנראה נקמת דם בין משפחת אלג'רג'אוי למשפחת אבו טהא. מוקדם יותר באותו היום נפצע גבר באורח קשה מירי בכפר קאסם. הירי התרחש כשעתיים לאחר הרצח של העבריין המורשע נעים סורי (56) - שנורה למוות בכניסה לבניין מגוריו בנצרת.
פורסם לראשונה: 20:17, 01.10.21