הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד), הקובעת עונש מינימום של מאסר לשנתיים בפועל על עבירת התעללות בחסרי ישע, עברה היום (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ונכנסה לספר החוקים של מדינת ישראל. הצעתו הוצמדה להצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) - שקובעת ארבע שנות מאסר בגין תקיפה של אחראי על קטין שאינו בן משפחתו. ההצעה קובעת עונש מינימום של חמישית מהעונש המרבי לעבירת ההתעללות בחסר ישע, שעומד על 9 שנים. משמעות ההצעה היא שכל מי שיורשע בסעיף זה, ייגזר עליו עונש מינימום של מאסר בפועל באורך כשנתיים (22 חודשים). כיום אין ענישה מינימלית על סעיף זה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן ילדים בחולון
הפגנה נגד הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן ילדים בחולון
"יחד איתם נאבקנו והבאנו שינוי אמיתי". הפגנת הורים מחוץ לביתה של הגננת החשודה בהתעללות בחולון, מוצ"ש
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למחוזי לוד נגד אורלי דוידוביץ ודניאל לייבוביץ' המואשמות בהתעללות בפעוטות בגן "לולי של אורלי"
הפגנה מחוץ למחוזי לוד נגד אורלי דוידוביץ ודניאל לייבוביץ' המואשמות בהתעללות בפעוטות בגן "לולי של אורלי"
"הפעוטות יזכו לצדק". הפגנה מחוץ לבית המשפט נגד הגננות המואשמות בהתעללות , בחודש שעבר
(צילום: חגי דקל)
הצעת החוק נולדה בעקבות שורה ארוכה של פסקי דין מקלים בתיקי אלימות קשים כלפי פעוטות, אשר יצרו היעדר הרתעה ומידתיות. בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בכמות מקרי ההתעללות בגנים. לפי נתוני המשטרה, רק בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-400% בתיקים אלו. החוק יביא להתקדמות משמעותית במיגור התופעה ובשמירה על בטחון הילדים.
נכון לאפריל, נפתחו מאז תחילת השנה 123 תלונות על אלימות בגנים והוגשו 28 כתבי אישום. לצורך השוואה, בשנת 2019 כולה נפתחו 123 תלונות, ומספר כתבי האישום שהוגש בה עמד על שלושה בלבד. מדובר בזינוק של יותר מפי תשעה במספר כתבי האישום, בתוך שלוש שנים.
"עשינו היום צעד היסטורי בהגנה על הילדים של כולנו - כל מתעללת תשב בכלא", אמר ח"כ אופיר כץ. "יחד עם ההורים נאבקנו והבאנו שינוי אמיתי כנגד כל הסיכויים, המשרדים והרשויות שעמדו בדרך", הוסיף. "החוק יאפשר לקבוע ענישה מחמירה יותר בגין מעשים חמורים אלו, ויגביר את ההרתעה כלפי העוסקים בטיפול בקטינים וחסרי ישע", אמר שר המשפטים גדעון סער.
יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, שעסק בהכנת הצעות החוק בוועדה שבראשותו אמר כי "קביעת עונשי מינימום היא צעד חריג ביותר. אך תופעת הפגיעה בפעוטות במסגרות חינוך וטיפול מחייבת מענה לא שגרתי בצד החקיקה קראתי מעל דוכן הכנסת להקמת צוות בינמשרדי שיגבש תכנית לאומית להתמודדות עם התופעה על כל היבטיה תוך התמקדות בסיוע לפעוטות והוריהם".
4 צפייה בגלריה
"יגביר את ההרתעה כלפי העוסקים בטיפול בקטינים וחסרי ישע". סער וכץ
"יגביר את ההרתעה כלפי העוסקים בטיפול בקטינים וחסרי ישע". סער וכץ
"יגביר את ההרתעה כלפי העוסקים בטיפול בקטינים וחסרי ישע". סער וכץ
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
דיון על "חוק הנאשם"
דיון על "חוק הנאשם"
"עונשי מינימום זה צעד חריג, אבל התופעה מחייבת מענה לא שגרתי". ח"כ קריב
(צילום: עמית שאבי)
אלונה דניאל, ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, אמרה כי "זכינו להגיע לרגע שאליו חתרנו שלוש שנים. ממערכת משפט שהסתכלה עלינו בתמיהה, למערכת משפט שמכירה במכת המדינה ומתגייסת בהסכמה לענישת מינימום תקדימית למתעללות בילדים". היא הוסיפה כי "מהיום יזכו הפעוטות שנפגעו לצדק. מודים מכל הלב לחבר הכנסת אופיר כץ, שהולך איתנו יד ביד ונלחם עבור הילדים".
אתמול נחקרה סייעת בצהרון בפועל בגן ילדים בחיפה, בחשד להתעללות פיזית ונפשית בקטינים חסרי ישע, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet בשבוע שעבר. בהקלטות נשמעת הסייעת, תושבת חיפה בת 66, נוקטת בלשון אלימה ובוטה כלפי ילדה בת 4. בעקבות זאת הוגשה נגדה תלונה במשטרה. כמה שעות לאחר פרסום הפרשה הוגשה נגד הסייעת תלונה נוספת, של אם לילד בן ארבע וחצי, בחשד להתעללות נפשית ופיזית בו.
לפני כשבועיים הגיעו הקלטות דומות מפעוטון בחולון. המשטרה עצרה את הגננת מלכה (מלי) מלול (60) ואת סייעת הגן נורית שילוח (35), חשד לתקיפה והתעללות בפעוטות. בהקלטות הקשות נשמעת, בין היתר, אחת מהחשודות פונה - ככל הנראה לפעוטה - ואומרת "כנסי, כנסי, מלאך המוות, תיכנסי. תיכנסי כמו כולם. את לא טובה מאף אחד". בפעם אחרת היא נשמעת אומרת "תישרפי באש הגיהינום".