"שישה מחבלים שבורחים מתחת לאף של כולנו זה האירוע הכי חמור שיכול לקרות. נכשלנו בגדול". את המילים הקשות האלה אמר היום (רביעי) גונדר בדימוס מקבל טאפש, שעמד בראש מחוז הצפון של שירות בתי הסוהר עד לאחרונה.
8 צפייה בגלריה
גונדר טאפש וזכרייה זביידי
גונדר טאפש וזכרייה זביידי
"אירוע מביש". זכריא זביידי ומקבל טאפש בימיו בשב"ס
(צילום: EPA, הפקות שב"ס)

בריחת האסירים - כתבות נוספות

עד לפני שנתיים, אז יצא לגמלאות, פיקד טאפש בן ה-61 על שורת בתי כלא, בהם ביטחוניים ופליליים - וגם היה מועמד לתפקיד הנציב. את הפארסה של היומיים האחרונים הוא מתקשה לקבל. "זה יום עצוב לשב"ס ולי באופן אישי", אמר בריאיון ל-ynet. "כמעט ארבעה עשורים מחיי הקדשתי לשירות בבתי הסוהר. זה אירוע מביש, הכי חמור שקרה בעשרות השנים האחרונות".
8 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
"נכשלנו בגדול". כלא גלבוע
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
בית הכלא קציעות אחרי שאסירי הג'יהאד האיסלאמי הציתו בו תאים

8 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תא מאסר שהוצת בקציעות
בכיר השב"ס לשעבר ציין כי ישנן פקודות קבועות שמחייבות בדיקה יסודית מתחת לכל אסלה, מקלחת ובכל נקודה אחרת בתא, לפחות פעם אחת ביום. "במבחן התוצאה ברור שהיו כשלים וטעויות. גם זו לא הבריחה הראשונה, תמיד היו כאלה. אבל כלא גלבוע נחשב ל'מתקן כספת', שמאוכלס באסירים הכי מסוכנים במדינת ישראל", אמר טאפש. "כל הפקודות והנהלים נכתבו בדם. נכשלנו בגדול בבריחה הזאת, וזה מצריך ניעור יסודי", פסק.
8 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
"שישה מחבלים שבורחים זה האירוע הכי חמור שיכול לקרות". הנמלטים
(צילום: EPA)
"מאז ניסיון הבריחה ב-2014 בכלא גלבוע, ניתנו הנחיות קפדניות יותר", הסביר טאפש. "בנוסף לכללים שנוגעים לכולם, חלק מהלקח שלמדנו מניסיון הבריחה היה לבצע רוטציות של האסירים בין אגפים ובתי הכלא. העיר - לשבש תוכניות בריחה. אסירי הג'יהאד מוגדרים כבעלי רמת סיכון גבוהה יותר מבין שאר הארגונים, אבל גם בסיכון לתקיפת אנשי סגל".
נקודה נוספת שעליה הצביע טאפש הוא ההעברה החריגה של זכריא זביידי, איש פתח, שביקש להיות בתא מספר 5 באגף 2 שאוכלס על-ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי. "בקשה שכזאת אמורה להדליק זרקור ענק, ולא רק פנס", אמר טאפש. "זה לא הגיוני ולא סביר. היה צריך לבדוק מה מסתתר מאחורי הבקשה שלו ולא להעביר אותו עד שהדבר ייבדק".
למרות הביקורת הקשה, טאפש מדגיש כי המשרתים בשב"ס הם "אנשים מצוינים", כלשונו, והוא מתנגד להדחה של הנציבה פרי ומפקדים אחרים. "הדבר הכי נכון לעשות זה להפיק את הלקחים לעתיד. אני מתנגד לייבוא של מפקדים מהמשטרה או הצבא. אחרי אירוע כזה אסור להביא אנשים מבחוץ. יש לנו בארגון אנשים מעולים שידעו להפיק את הלקחים והמסקנות - ואני קורא לכל המפקדים לעשות את העבודה שמוטלת עליהם, ולא להתרגש מאף פוליטיקאי או ארגון".
8 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
ההנחיות חודדו עוד ב-2014. שומר בכלא, השבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
סריקות מחוץ לכלא
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
עובדים פלסטינים חוצים את הגדר סמוך לג'נין
עובדים פלסטינים חוצים את הגדר סמוך לג'נין
צה"ל בודק תעודות לפועלים פלסטינים בקו התפר
(צילום: AFP)
הוא ציין כי מלבד השיעור שבשב"ס צריכים ללמוד בעקבות הבריחה, גם המעורבות של הדרג הפוליטי מקשה על הטיפול באסירים הביטחוניים. "חברי כנסת שמבקרים אותם וארגונים לשמירת הזכויות שלהם מקשים על המפקדים לבצע את המשימות וזה בא על חשבון הביטחון", טען טאפש. "צריך לזכור שלנהל כלא ביטחוני זה קשה פי 100 מכלא רגיל. בזמן שבבית סוהר פלילי הטיפול בכל אסיר הוא פרטי, במקרה של אסירים ביטחוניים הטיפול הוא קולקטיבי. יש להם דוברים, הנהגה, ועדות ומבנה היררכי בנוסף למעורבות הפוליטית".
טאפש, אגב, התמודד בקריירה עם שני אירועים בעייתיים כמפקד מחוז מרכז: אירוע הירי של סמואל שיינביין בבית הסוהר רימונים, בגינו קיבל ראיון הדרכה, ובריחת האסיר ירון סנקר מבית החולים, בגינו קיבל ראיון אזהרה.

גם אלי גבאי, מפקד כלא גלבוע לשעבר שסיכל ב-2014 בריחה דומה מהכלא באמצעות מנהרה, אמר אתמול ל-ynet כי הבריחה היא מחדל - והדגיש כי לקח לשב"ס זמן רב מדי להבין שהמחבלים נמלטו. "האסירים האלה כל הזמן מתכננים לברוח מהכלא, זו מלחמת מוחות", הוסיף. "הפעם המוח שלהם היה הרבה יותר יצירתי מזה של הסוהרים, והם ניצחו - גם מוראלית וגם מבצעית". עם זאת, גם הוא הגן על אנשי שב"ס, וטען כי "יש קצינים וסוהרים טובים - ולא נכון לפגוע בהם מוראלית".
יחד עם המחבל זכריא זביידי, שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מכלא גלבוע מחבלי הג'יהאד האיסלאמי מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.
מאז ההימלטות החלו בשב"ס במבצע ניוד ופיזור אסירי הג'יהאד האיסלאמי בין בתי הכלא והאגפים השונים, אך בחלק מהמקרים נתקלים בהתנגדויות - גם אלימות - מצד הכלואים. בכלא קציעות ורמון אסירי הג'יהאד האיסלאמי התעמתו עם סוהרים ושרפו תאים, ובכלא עופר איימו אסירים לפעול באלימות אם ינסו להעבירם. הנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא איימה כי "כל אגף ששב"ס ינסה לפנות - יעלה באש". ברשתות הפלסטיניות פורסמה הקלטה, כביכול של אסיר מהג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות, שמאיים על שב"ס מפיזור האסירים של ארגון הטרור בין האגפים השונים בבתי הכלא.
אחרי המהומות בבתי הכלא, פרסם הג'יהאד האיסלאמי הודעה חריפה - שלפיה "מה שקורה בבתי הכלא הוא פשע שאין לו מחילה, וישראל תישא באחריות להשלכות. אנו קוראים לפלסטינים לצאת לרחובות ולנקודות החיכוך ולהצית עימותים. ישראל צריכה לדעת שהעם הפלסטיני לא נוטש את אסיריו". הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה פרסמו הודעה משותפת, נגד מבצע ניוד האסירים של שב"ס, וגם חמאס - כמו הג'יהאד האיסאלמי - פרסם הודעה נפרדת נגד המבצע. ארגוני הטרור איימו כי "כל האפשרויות פתוחות" כתגובה למבצע של שב"ס.