הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופט שאול שוחט שקודם באחרונה על ידי שר המשפטים גדעון סער לבית המשפט העליון, פוסל באופן חד-משמעי את הנוהל של היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הרווחה לערוך באופן אוטומטי להורים מקהילת הלהט"ב תסקיר הבוחן את הזוגיות שלהם ואת ההורות שלהם כתנאי למתן צו הורות להורה שאינו ביולוגי.
בקרב זוגות הלהט"ב, שמגדלים ילדים ורוצים לרשום אותם כילדיהם, ראו בהליך הזה משפיל ומבזה ומעמיד אותם בחזקת חשודים.
2 צפייה בגלריה
משפחת ארבל
משפחת ארבל
משפחת ארבל
(באדיבות המשפחה)
פסק הדין, שניתן בתחילת השבוע, כולל ביקורת חריפה נגד משרד הרווחה והיועץ המשפטי לממשלה, בעניין החובה לתסקיר ומגדיר את הצורך לעבור את ההליך כ"חסר כל הצדקה ובלתי נחוץ". עוד קובע פסק הדין כי "אין צורך להתערב בחייהם ובפרטיותם של בני או בנות זוג כאשר אין חשש ולו קל שבקלים ואין צורך לעכב ולסרבל את ההליך של מתן צו הורות".
מעכשיו ההנחיה לבתי המשפט לענייני משפחה היא לא להזדקק עוד לתסקיר, אלא בשלב ראשון לבחון את הראיות המוגשות עם הבקשה להוכחת תנאי היסוד לקבלת הצו, ורק אם יש צורך מיוחד עקב ספק באמיתות הדברים - לנהל הליך הוכחות בבית המשפט. רק אם במהלך דיון ההוכחות עולה חשש שמתן צו ההורות להורה הלא ביולוגי עלול לפגוע בטובת הקטין, בית המשפט יוכל להורות על עריכת תסקיר.
ההחלטה חסרת התקדים, שמגדירה מחדש את ההליך לקבלת הורות פסיקתית, ניתנה בתיק של בנות הזוג לובה ודנה ארבל, שהקימו משפחה לפני 11 שנים והביאו לעולם שלושה ילדים - מיקה (9), אליה (8) ונבו (שנתיים). האימהות עתרו לבית המשפט לענייני משפחה לאחר לידת הילד השלישי באוגוסט 2019, לצורך קבלת צווי הורות פסיקתיים כך ששתיהן יוכרו באופן הדדי כאימהות של שלושת הילדים.
נציגת היועץ המשפטי לממשלה במשרד הרווחה, עו"ד ענת בר אילן, טענה שניתן להסכים למתן צו הורות ללא עריכת תסקיר רק ביחס לנבו הפעוט מאחר שהבקשה הוגשה בעניינו תוך 90 יום ממועד לידתו, ואילו ביחס לשתי הבנות דרשה המדינה שיוזמן תסקיר מאחר שהבקשה הוגשה יותר משנה ממועד לידתן.
המדינה ביקשה לבחון את מידת המחויבות של בנות הזוג לתהליך והאם טובת הילד היא שההורה הלא-ביולוגי יוכר כהורה שלו. מהראיות שבנות הזוג הציגו בבית המשפט עלה בבירור ששתיהן מגדלות את שלושת הילדים שלהן ביחד, בשיתוף פעולה מלא, והילדים רואים בהן הורים מתפקדים לכל דבר. כך גם בני משפחה אחרים וחבריהם. האימהות הסבירו כי כשנולדו שתי הבנות לא היה קיים המסלול של צו הורות פסיקתי.

"הזמנת תסקיר אינו עונש"

השופט יחזקאל אליהו מבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב דחה את עמדת המדינה והעניק צו הורות פסיקתי גם ביחס לילדות. הוא קבע כי "הזמנת תסקיר אינו עונש המוטל על שתי האימהות בגלל שהשתהו בהגשת בקשתן לגבי שתי הילדות שנולדו ראשונות" .
המדינה לא השלימה עם פסק הדין וערערה עליו לבית המשפט המחוזי. ואולם, גם בערכאה הגבוהה יותר התקבלו כל טענות הפרקליטה של שתי הנשים, עו"ד דניאלה יעקובי.
2 צפייה בגלריה
השופט שאול שוחט
השופט שאול שוחט
השופט שאול שוחט
(צילום: אתר בתי המשפט)
השופטים כתבו בין היתר בהחלטתם: "המערער (היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הרווחה) לא יכול לעשות את מלאכתו קלה, לדרוש קבלת תסקיר במקום לקיים קודם בירור עובדתי בבית המשפט. טענת המערער שקיימת עדיפות לקיום הבירור העובדתי באמצעות העובדת הסוציאלית אינה טענה. אדרבא, בירור שנעשה במעמד שני הצדדים בהתאם לכללי סדרי הדין ודיני הראיות, אמינותו דווקא גבוהה יותר".
בית המשפט קבע כי "עמדת העובדת הסוציאלית נחוצה כאשר עולה חשש שמתן צו ההורות אינו תואם את טובת הקטין. ברם, דרישה אוטומטית להגשת תסקיר בכל מקרה, אף שבא כוח היועמ"ש לא רואה ולו צל צילו של ספק כי בן או בת הזוג של ההורה הביולוגי מתפקד בפועל כהורה מיטיב לכל דבר ועניין, אינה במקומה. התסקיר הוא כלי מקצועי חשוב ואולם הוא לא דרוש בכל מקרה".
השופטים אף ממליצים למשרד הרווחה להפנות את העובדים שלהם לעבודות יותר נחוצות שיש בהן מחסור בכוח אדם. "ידיהן של העובדים הסוציאליים עמוסות עבודה. אין הצדקה להטיל עליהם עריכת תסקירים שאינם נחוצים. תיקים רבים שבהם יש נחיצות רבה לקבלת תסקיר ממתינים לעיתים זמן רב עד שמוגש תסקיר. יש לעשות שימוש נכון ומושכל במשאב היקר והחשוב של העובדים הסוציאליים שמשרתים נאמנה ציבור גדול המשווע להתייחסותם ולעריכת תסקיר בעניינם".
עו"ד דניאלה יעקוביעו"ד דניאלה יעקוביצילום: דליה נווה
במסגרת ההחלטה חויבה המדינה לפצות את בנות הזוג ב-20 אלף שקל כהחזר הוצאות. פרקליטת בנות הזוג, עו"ד יעקובי, אמרה כי "דרישת התסקיר שהמדינה הציבה על דרך האוטומט כתנאי למתן צו הורות, סימנה את המשפחה הלהט"בית כשונה וחשודה וככזו הנדרשת לבדיקה ואישור של גורמים חיצוניים. פסק הדין עושה סוף לפרקטיקה המפלה והפוגענית הזו שהמדינה התעקשה להפעיל, במשך שנים, נגד משפחות להט"ב ומהבחינה הזו הוא מהווה בשורה גדולה".
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי אמר: "אין ולא יהיה מקום לתסקירים משפילים כתנאי להורות גאה. הפרקטיקה הזו שמפלה זוגות להט"ב הייתה מוכרחת להיעלם לחלוטין מכול מקום. אנחנו מברכים על פסק הדין שהעניק את הזכות הבסיסית להורות ללא עריכת התסקיר ומקווים שתהיה זו אבן דרך לביטול האפליה הבסיסית ברישום הורות לזוגות להט"ב".