שרת החוץ של צ'ילה, אנטוניה אוריולה, ניגשה בצהריים (שני) לנשיא המדינה יצחק הרצוג והתנצלה בפניו לאחר הלווייתה של המלכה אליזבת על התקרית החריגה שאירעה בשבוע שעבר, במסגרתה נמנע מהשגריר הישראלי הנכנס גיל ארציאלי להגיש את כתב האמנתו לנשיא צ'ילה גבריאל בוריץ'. כחלק מההתנצלות, השרה הביעה צער על התקרית והבהירה כי צ'ילה מעוניינת לפתוח דף חדש ביחסים עם מדינת ישראל.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל מגיעים להלוויית המלכה אליזבת השנייה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל מגיעים להלוויית המלכה אליזבת השנייה
נשיא צ'ילה בוריץ' והנשיא הרצוג בלונדון. השרה הבהירה: "מעוניינים בדף חדש"
(צילום: AFP)
הצ'יליאנים כבר התנצלו בשבוע שעבר בפני השגריר על המבוכה הדיפלומטית שנוצרה, במסגרתה דחה הנשיא הצ'יליאני את קבלת כתב האמנה של ארציאלי במחאה על הריגתו של מחבל בן 17, שירה לעבר כוחות צה"ל בזמן שמיפו את בית המחבל שהרג את רב-סרן בר פלח ז"ל.
הנשיא - שידוע בדעותיו האנטי-ישראליות - זעם על "הרג של נער פלסטיני", ובשל כך הודיעו לשגריר הנכנס שהמתין להגשת כתב ההאמנה שהאירוע לא יתאפשר בשל "כעס הנשיא על הרג ילדים בעזה".
הממשלה בצ'ילה מיהרה לטעון שלא מדובר בענישה נגד ישראל, והוחלט לדחות את המועד לאוקטובר. עם זאת, מדובר בצעד חסר תקדים. ובמקביל, משרד החוץ של צ'ילה זימן לשיחה את השגריר הנכנס, שהגיע לצ'ילה כבר בחודש יולי.
השגריר ארציאלי אמר לאחר הפגישה בסנטיאגו בשבוע שעבר כי שרת החוץ הצ'יליאנית ובכיר נוסף במשרדה, התנצלו בפניו ובפני ישראל על התקרית. "הוזמנתי על ידי השרה והייתה לנו פגישה ארוכה של יותר משעה שבה התנצלו שוב ושוב בפניי ובפני מדינת ישראל. אנחנו פותחים דף חדש וכעת אנחנו נתמקד בחיזוק היחסים הבילטרליים", אמר השגריר.
"בשבילי זאת הייתה תקרית לא נעימה בהיותי ישראלי ויהודי", הוסיף ארציאלי. "עמי עבר דברים גרועים יותר ב-4,000 השנים האחרונות ואנחנו הולכים להתגבר על התקרית לטובת צ'ילה, ישראל והיחסים הדו-צדדיים שלנו. קיבלתי את ההתנצלות ואנחנו הופכים את הדף".
עבור בוריץ', מהמחנה השמאלי של המפה הפוליטית בצ'ילה, לא היה מדובר בתקרית ראשונה עם ישראל. הנשיא כינה בעבר את ישראל מדינה "רצחנית", ותמך בחרם על מוצרים מהתנחלויות. ב-2019 הקהילה היהודית בצ'ילה שלחה לבוריץ' צנצנת דבש לכבוד ראש השנה. בוריץ' כתב בטוויטר אז: "אני מעריך את המחווה, אבל הם היו יכולים לבקש מישראל להחזיר את השטחים הפלסטיניים שכבשו בניגוד לחוק". בצ'ילה נמצאת הקהילה הפלסטינית הגדולה מחוץ למזרח התיכון, שמונה יותר מ-350 אלף איש. ראש הקהילה היהודית בצ'ילה לשעבר, גבריאל זאליאסניק, תיאר את התקרית כ"ביטוי החמור ביותר של עוינות לישראל מצד הנשיא".