3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
בנט ופוטין
(צילום: יונתן זינדל, AP)

גנרל רוסי טען בסוף השבוע כי מערכת הגנה אווירית מתוצרת רוסיה סייעה לסכל תקיפה ישראלית בלילה שבין רביעי לחמישי במחוז חומס בסוריה, ובאופן חלקי תקיפה שקדמה לה באזור חלב בלילה שבין שני לשלישי. זמן קצר לאחר מכן דיווח אתמול בבוקר (שבת) העיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, על שינוי מגמה בהעלמת העין של רוסיה מהתקיפות שחיל האוויר הישראלי מבצע לפי דיווחים בסוריה.
גורם רוסי אמר לעיתון כי הדבר קשור לשיחות שחודשו עם ארה"ב בעקבות הפסגה של הנשיאים ולדימיר פוטין וג'ו ביידן בחודש שעבר בז'נבה. בשיחות אלה, על פי הדיווח, רוסיה קיבלה מארה"ב הבהרה ולפיה היא לא מקבלת בברכה את התקיפות הישראליות המתמשכות - מה שגרם לרוסיה להסלים את הטון נגד כל פעילות צבאית ישראלית שפוגעת בריבונות של סוריה.

לפי הגנרל הרוסי ואדים קוליט, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים השונים בסוריה, טילים ממערכת הנ"מ הרוסית "בוק" (Buk-M2E) "השמידו את כל" ארבעת הטילים שלטענתו שני מטוסי קרב ישראליים שיגרו במהלך אותה מתקפה בחומס. הוא הדגיש כי את המערכות הפעילו כוחות סוריים - כלומר לא חיילים רוסים.
בשיחה עם סוכנות הידיעות הרוסית TASS, אמר קוליט כי התקיפה נמשכה דקות אחדות, בין 01:11 ל-01:19, וכי הטילים שוגרו על ידי המטוסים בעודם במרחב האווירי בלבנון. ב-TASS דיווחו עוד כי גם בתקיפה הקודמת, בלילה שבין שני לשלישי ובאזור חלב, הושמדו לכאורה שבעה טילים מתוך השמונה ששיגרו מטוסי הקרב הישראליים בעזרת מערכות הגנה אווירית מתוצרת רוסיה (מדגמי "בוק" ו"פנציר-S1").
הגורם ששוחח במקביל עם "א-שרק אל-אווסט" טען גם הוא כי באחת משתי התקיפות האחרונות שיוחסו לסוריה יורטו כל הטילים בידי מערכות ההגנה האווירית של משטר אסד. כמו כן, הוא ציין כי זה זמן רב שחיל האוויר הישראלי לא חודר למרחב האווירי של סוריה ומבצע את התקיפות ממדינות שכנות - מה שלדבריו פוגע ביעילותן, שכן מערכות ההגנה האווירית חוזקו לאחרונה ומפקחים עליהן מומחים רוסים.
3 צפייה בגלריה
דיווח על תקיפה ישראלית בחומס בסוריה
דיווח על תקיפה ישראלית בחומס בסוריה
התקיפה באזור חמוס בשבוע שעבר. כל הטילים יורטו?
בעבר המומחים הרוסים לא היו משתתפים בהדיפת מתקפות ישראליות, אולם כעת, על פי הדיווח בעיתון הערבי, הם מסייעים לאנשי הצבא הסורי בכך. הגורם הרוסי הדגיש כי ישראל קיבלה מסרים ישירים על כך שהמצב השתנה, גם בכל הנוגע לתקיפת יעדים איראניים בשטח סוריה, שעל תקיפתם רוסיה נהגה להעלים עין בעבר.
למרות זאת, הגורם הרוסי סבור שמדובר בשינוי בנסיבות המדיניות, על רקע חידוש המגעים עם ארה"ב, ולא חושב שזה מפני שלרוסיה "נגמרה הסבלנות" לנוכח התקיפות הישראליות. בעיתון הזכירו כי בתחילת השנה שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הציע לישראל לעדכן אותם על איומים אפשריים שמגיעים מסוריה - אולם לדבריהם המשך התקיפות מעיד על כך שלא הושג מנגנון עדכון שכזה בסופו של דבר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ב ז'נבה שווייץ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ב ז'נבה שווייץ
רוסיה קיבלה מארה"ב הבהרה. פסגת הנשיאים פוטין וביידן בז'נבה
(צילום: EPA)
פוטין וראש הממשלה נפתלי בנט שוחחו לראשונה בטלפון בתחילת החודש - שלושה שבועות אחרי כניסתו של בנט לתפקיד. השניים דנו על נושאים ביטחוניים ומדיניים, בהם גם סוגיית השבויים והנעדרים, ובנט הודה לפוטין על שמירת היציבות האזורית בזכות רוסיה. כמו כן, בנט סיכם עם פוטין שייפגשו בקרוב.
חשיבותה של השיחה הייתה בעצם קיומה - והמסר שיצא ממנה הוא שהיחסים בין ישראל לרוסיה נמשכים חרף חילופי השלטון ומערכת היחסים הטובה שהייתה בין פוטין לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. אחד הנושאים המרכזיים בשיח בין ישראל לרוסיה הוא החשש מההתבססות של איראן בסוריה והפעילות של צה"ל באזור, ומעורבותה של רוסיה בחיפושים אחר עצמותיו של המרגל הישראלי אלי כהן.
כמו כן, במוסקבה חוששים כי הפעילות הישראלית תפגע באינטרסים שלה - ובקרמלין מעריכים את התיאום בין המדינות. ראש הממשלה לשעבר טען בכמה הזדמנויות שבזכות הקשר עם הנשיא הרוסי נמנעה התנגדות רוסית לפעילות של צה"ל.
פורסם לראשונה: 11:14, 24.07.21