אני הורה לשני ילדים שהולכים כל בוקר לגנים מעורבים שבהם מלמדות גננת יהודייה וערבייה, ואני יכול להעיד מקרוב על איך זה נראה באמת. כצפוי, בגנים האלה משחקים, אוכלים וישנים יחד ילדים מתוקים, ערבים ויהודים. זה מקסים וזה ממלא אותי תקווה שיכול להיות פה אחרת. ולא, מוחמד לא יהיה אבא של שבת ושיה לא תוביל את ארוחת עיד אל פיטר. הם פשוט לומדים אלה על החגים והתרבות של אלה, ואלה את השפה של אלה.
גם את מה שדומה ביניהם הם חוגגים, כמו ילדים אחרים בעולם שרואים אחד את השני קודם כל כבני אדם, דבר שאנחנו כאומה שכחנו מזמן. ובכלל, האמירה השחוקה שהורים לומדים מילדיהם נכונה במקרה הזה שבעתיים. בזכות הילדים בגן, אנחנו ההורים נפגשים כל יום בחצר הגן ומדברים אחד עם השני, ממש כמו בני אדם מבוגרים, ואפילו בלי לבקש תעודת זהות או בדיקה ביטחונית.
אני כותב את זה כי השבוע התייצבו עשרות הורים לפעוטות מחולון בשערי המעון של ילדיהם ומנעו בגופם משלוש סייעות חדשות להיכנס ליומן הראשון בעבודה ולטפל בילדיהם. לא מדובר באסירות משוחררות או חשודות בהתעללות, חלילה. כל פשען של הסייעות החדשות הוא שהן ערביות ממזרח ירושלים שהתקבלו לעבודה במסגרת תוכנית שמטרתה לשלב אותן בחברה בישראל.
במקום שהמפגש הראשון של הסייעות עם הפעוטות יהיה רגע חיובי, קיבלנו תזכורת לאיך נראית מערכת החינוך של הילדים שלנו בישראל 2022: הפרדה גזעית, גזענות קשה וחוסר היכרות מוחלט בין יהודים לערבים. מחאת ההורים הסתיימה בקריאת מצוקה מצד הגננות, הסייעות החדשות הוברחו החוצה והודיעו עוד באותו יום על עזיבה. עבורי כאבא לילדים שלומדים בגנים משותפים זה היה אחד הרגעים הכי כואבים שחוויתי בתקופה האחרונה.
בישראל של היום זה פשע, או לכל הפחות עלבון, לחבוש רעלה ברחוב ולדבר עברית רק כשפה שנייה. לכן תגובת ההורים, אף שהיא מזעזעת, לא אמורה להפתיע איש: בישראל 2022 מפלגה שתומכת בהפרדה גזעית מקבלת 12 מנדטים בכל סקר וחוק הלאום מזמן חילק את האזרחות הישראלית ליהודים מול ערבים ובכלל. ההורים שהלכו לגרש את הסייעות מהמעון בחולון שומעים מהפוליטיקאים שמופיעים בכלי התקשורת שהערבים הם תומכי טרור באשר הם ערבים, ושהם שונאים את היהודים יותר משהם אוהבים את ילדיהם. אז איך הם ירשו שהסייעות האלה יטפלו בדבר היקר להם מכל?
עידן גדותעידן גדותגלעד קוולרצ'יק
באחד הסרטונים שהופצו מהמעון אומר אחד האבות שהוא לא גזען, הוא רק רוצה שהילדים שלו יקבלו את החינוך הטוב ביותר. אני מסכים איתו. כל הורה רוצה את זה. לכן חינוך לערכים דרך היכרות מעמיקה, קבלת השונה ולמידה של שפה ותרבות זרה הן הדרך היחידה להילחם בגזענות ולנפץ סטראוטיפים.
טוב יעשה משרד החינוך אם ידרוש מכל מעון, גן ובית ספר לשלב מורים ומורות ערביות בחינוך היהודי, ומורים ומורות יהודיות בחינוך הערבי. רק דרך מפגש בסיטואציה קצת שונה ממה שהורגלנו במשך שנים, דרך עיניים של ילדים שעוד לא התקלקלו, נוכל לראות שינוי אמיתי ולגדל כאן דור שרואה קודם כל את האדם – גם אם יש לו מבטא.
  • עידן גדות הוא אב לילדים בגני השלום המעורבים בימק"א, ודובר הקרן החדשה לישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il