נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הלילה (בין שני לשלישי) הצהרה מיוחדת בה הודיע כי מנהיג ארגון הטרור אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי חוסל בקאבול, בירת אפגניסטן. הנשיא האמריקני אמר על החיסול כי "הצדק נעשה, מנהיג הטרור הזה כבר לא איתנו. אנחנו אף פעם לא נכנעים". הוא הוסיף כי "לא משנה כמה זמן זה ייקח, לא משנה איפה תתחבא, אם אתה מהווה איום על אנשינו - ארצות הברית תמצא אותך ותחסל אותך".
הנשיא אישר את המבצע כבר בשבוע שעבר, והוא יצא לבסוף לפועל מספר ימים לאחר מכן, ביום ראשון. "אנחנו לא נאפשר יותר לעולם לאפגניסטן להפוך למקלט לטרוריסטים, אנחנו נדאג שדבר כזה לא יקרה יותר", אמר ביידן.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
ביידן מודיע על חיסולו של א-זוואהירי, הלילה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
אסון התאומים
אסון התאומים
א-זוואהירי כינה זאת "ניצחון גדול שהושג הודות לאלוהים". ההרס והחורבן אחרי פיגועי 11 בספטמבר
(צילום: AP)
גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) חיסלה את א-זוואהירי, אך ביידן והבית הלבן לא אישרו את מעורבות הסוכנות בתקיפה. עם זאת, ביידן שיבח בהצהרתו את קהיליית המודיעין האמריקנית, ואמר כי "הודות להתמדה יוצאת הדופן וליכולות שלהם, המבצע הזה הצליח".
ביידן אמר כי א-זוואהירי נהרג מתקיפת מל"ט בלילה בין שבת לראשון לאחר שגורמי מודיעין אמריקנים איתרו אותו מוקדם יותר השנה בבית קאבול, שבו התחבא עם משפחתו. עם זאת, הוא הדגיש כי המתקפה לא הובילה לפגיעה במשפחתו של א-זוואהירי ולא לפגיעה באזרחים אחרים.
לפי ביידן, א-זוואהירי, שהוביל את הארגון מאז חיסול מייסדו אוסמה בן לאדן בפקיסטן במאי 2011, היה המתכנן המרכזי של הפיגועים בשגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה ב-1998, שבהם רצח אל-קאעידה 224 בני אדם ופצע יותר מ-5,000.
5 צפייה בגלריה
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
"אם אתה מהווה איום על אנשינו - ארצות הברית תמצא אותך ותחסל אותך". א-זוואהירי
(צילום: AP)
הסרטון האחרון שבו נראו א-זוואהירי ובן-לאדן יחד שודר ברשת אל-ג'זירה הקטארית בספטמבר 2003: הם נראו אז צועדים בנוף הררי, קוראים לג'יהאד ומשבחים את המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. בסרטון שפורסם לאחר המתקפה כינה אותה א-זוואהירי "ניצחון גדול" שהושג הודות לאלוהים. א-זוואהירי עצמו נחשב לאחד ממתכנני המתקפה ההיא. בהצהרה שמסר, אמר הנשיא האמריקני כי הוא מקווה שהחיסול "יביא לסגירת מעגל נוספת" למשפחות הקורבנות של פיגועי ה-11 בספטמבר.
התגובות להודעתו של ביידן לא איחרו לבוא, ומחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד שיבחו את המבצע. "העולם בטוח יותר בלעדיו", אמר הסנאטור הרפובליקני מפלורידה מרקו רוביו, שהוסיף כי "המתקפה הזו מדגימה את המחויבות שלנו לרדוף אחר כל הטרוריסטים שאחראים לפיגועי ה-11 בספטמבר ואלו שעדיין מהווים איום לאינטרסים של ארה"ב".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
גם סעודיה בירכה על החיסול. ביידן ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
כשלושה שבועות לאחר ביקורו של הנשיא האמריקני בסעודיה ופגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, גם ריאד הצטרפה הלילה לברכות על חיסולו של א-זוואהירי. סוכנות הידיעות הממשלתית במדינה ציטטה את הצהרת משרד החוץ הסעודי באומרה: "א-זוואהירי נחשב לאחד מהמנהיגים שהובילו את התכנון והביצוע של מעשי טרור נתעבים בארצות הברית ובסעודיה".
בכיר בקהיליית המודיעין האמריקנית אמר כי באמצעות צוותי קרקע של ה-CIA וסיור אווירי, מותו של א-זוואהירי אושר לאחר המתקפה. עם זאת, בכיר בממשל האמריקני אמר כי "אפס" כוחות אמריקנים היו על אדמת קאבול.
5 צפייה בגלריה
המטוס פוגע במגדל הדרומי
המטוס פוגע במגדל הדרומי
"מקווה שהחיסול יסגור מעגל עבור משפחות הקורבנות". מטוס פוגע במרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר 2001
(צילום: AP)
חיסול א-זוואהירי הוא הישג סמלי רב-משמעות עבור האמריקנים, וכזה שיכול לתת נקודות זכות לנשיא ביידן בציבור, בתקופה שבה שיעור התמיכה בו נמצא בשפל. אל-קאעידה אמנם נחלש בעשור האחרון ואיבד במידה רבה את הבכורה והיוקרה בשדה הטרור לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), אך המודיעין האמריקני מעולם לא חדל לרדוף את אנשיו כדי לממש את הבטחתו לנקום על פיגועי 11 בספטמבר 2001, מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, שבה רצחו מחבלי אל-קאעידה 2,977 בני אדם על אדמת ארה"ב.
גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי "א-זוואהירי היווה יום מתמשך על אזרחי ארצות הברית, האינטרסים של המדינה ועל הביטחון הלאומי". הוא הוסיף כי המוות שלו הוא "מכה משמעותית לאל-קאעידה שתדרדר את היכולת שלה לפעול".
עצם הימצאותו של א-זוואהירי בקאבול מעלה את השאלה אם ארגון הטליבאן נתן לו ביודעין מחסה מאז שכבש את אפגניסטן באוגוסט אשתקד. גורם בכיר בקהיליית המודיעין האמריקנית אף אמר כי הבית שבו א-זוואהירי נהרג היה שייך לעוזר בכיר של מנהיג הטליבאן בעצמו. ארגון הטרור האיסלאמיסטי קיים בעבר קשרים הדוקים עם אל-קאעידה, אבל עם חזרתו לשלטון בשנה שעברה ניסה להציג לעולם פנים מתונות יותר, בין השאר כדי לזכות בהכרה בינלאומית ובסיוע כספי הנחוץ לו כל כך. דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, כינה הלילה את התקיפה האמריקנית בקאבול "הפרה של העקרונות הבינלאומיים", מבלי להתייחס לזהותו של יעד התקיפה. בהצהרתו, ביידן אמר כי "ארצות הברית מצפה להמשיך את הדיאלוג עם טליבאן".