הרעלות, נפילות, חתכים ומכות הם סכנות שאנחנו מכירים ומנסים למנוע בבית. מסתבר שאלה באמת גורמים לאשפוזים לפגיעות, אבל יש גורמים נוספים, שאנחנו פחות מכירים או מתייחסים אליהם והם גורמי סכנה לילדינו.
ילדים מבלים את רוב זמנם בבית והבית שלנו, בוא נודה על האמת, מתוכנן ומאובזר למבוגרים. במקביל אנחנו פועלים בשגרה, בצורה אוטומטית ולא תמיד שמים לב לדברים הקטנים, אבל בגידול ילדים יש כמה נקודות אזהרה, כאלו שאנחנו חייבים להיות מודעים אליהן, כדי למנוע סכנה ולשמור על בטיחות ילדינו.
"אני מאמינה שהורים עושים את המקסימום, משגיחים הכי טוב שהם יכולים. הם לא פועלים מתוך זלזול, או חוסר ידיעה אלא מתוך ניהול סיכונים מה נתפס להם הכי חשוב", מדגישה איילת גבעתי, ראש תחום פיתוח, ארגון בטרם לבטיחות ילדים.
קראו עוד:
"למשל כשהורים מבלים בקניון, פעמים רבות, הם בוחרים לעלות עם העגלה במדרגות הנעות וזה מסוכן. יש הוראות יצרן שאסור לעלות עם העגלה ומומלץ להקשיב לו. אנחנו לא יודעים איך העגלה תתנהג, היא לא יציבה, אין בסיס, מספיק תמיכה של העגלה, נעל יכול להיתפס בטעות, לעוף. לכן כשאנחנו מטיילים עם העגלה, תמיד עדיף לבחור במעלית".
מה ההמלצות בנוגע לנסיעה ברכב?
"בכל נסיעה חייבים לחגור חגורת בטיחות. גם בנסיעות קצרות, הורים רבים מקלים ראש מתוך מחשבה שזו נסיעה קצרה. בפועל אנחנו נוהגים יותר במרחב העירוני מאשר בכבישים בין עירוניים ולכן חשוב לדעת שגם נסיעה במהירות לא גבוהה עלולה לגרום, לתאונה קטלנית. כמו כן ישיבה במושב הקדמי מסוכנת יותר לילדים כיוון שהעצמות של הילד חלשות יותר ביחס למבוגר, והיכולת שלו להתמודד עם פגיעה, פחות טובה. העצמות יכולות להישבר בקלות, וכאשר מדובר בעצמות החזה או עמוד השדרה נוצרת פגיעה חמורה. אנחנו ממליצים לפחות עד גיל 13 להושיב ילדים מאחור".
עוד מחדדת גבעתי את הסכנה, שבהסעת ילדים כאשר הם לובשים מעיל: "הורים מלבישים מעיל פוך, משום שקר, חוששים שהילד יתקרר, וכך הם חוגרים את הילד. הבעיה היא שמעילי פוך מלאי אוויר, ואנחנו נאלצים לשחרר את החגורה או להסיט אותה כדי שיהיה נוח ואז בזמן תאונה, הילד אינו מוגן כראוי. הפתרון הוא להלביש בפונצ'ו, או בשכבה נוספת של סוודר או מעיל פליז. אפשרות אחרת היא לחגור את הילד ואז להניח מעל את המעיל או שמיכה מחממת".
2 צפייה בגלריה
תינוק פעוט ילד רכב
תינוק פעוט ילד רכב
מושב הבטיחות הוא זה שסופג את המכה במקרה של תאונה
(צילום: shutterstock)
יש הוראות מיוחדות לכיסא בטיחות?
"החוק מאפשר בגיל שנה לסובב את הכיסא של התינוק עם כיוון התנועה, אבל אנחנו ממליצים לא להפוך לפני גיל שנתיים. מרבית התאונות הן חזיתות וכשהתינוקות נגד כיוון התנועה, המושב הוא זה שסופג את עוצמת הפגיעה, כך שחומרת הפגיעה בילד נמוכה. כשהילד גדל ואנחנו מעבירים לבוסטר, מומלץ לבחור בבוסטר עם רצועות פנימיות. הרצועות הפנימיות יוצרות חלוקה טובה יותר של עוצמת הפגיעה ואחיזה בראש ילד, כך שהוא נשאר על הבוסטר ומוגן טוב יותר.
בזמן נסיעה לבחור במשחקים רכים. אפילו בעצירה קלה או ברקס, צעצועים יכולים לעוף ולפגוע בילד ולכן ההמלצה היא צעצוע רך".
בנוגע למשחקים, בבית. ילדים אוהבים לשחק לרוץ, הורים שחוששים שהילד לא אכל מספיק, ינסו להאכיל תוך כדי משחק או תוך כדי נדנוד בנדנדה. ההמלצה גם בצד הבריאותי וגם כהרגלי אכילה בטוחה, היא לשבת ולאכול ליד שולחן. ככה אנחנו מסתכלים על הילד ומשגיחים היטב. על הדרך אנחנו מרוויחים זמן איכות עם הילד.
מבחינת סוג המזון, צריך לזכור שפופקורן ופיצוחים עלולים לגרום לחנק אצל ילדים צעירים. "ההמלצה שלנו, מסבירה גבעתי, "חד משמעית: לא לתת לילדים מתחת לגיל 5 . מאכלים עגולים כמו עגבניות שרי, ענבים לחתוך לאורך. ילד שלא מיומן באכילה יכול לשאוף את האוכל. מכיוון שקנה הנשימה של פעוטות צר מאוד, המזון עלול לחסום את קנה הנשימה ולגרום לחנק".
מה כדאי לדעת לגבי בטיחות בחדר?
"לכל נגר וחנות רהיטים, יש אביזרים המיועדים לחיזוק. מומלץ להשתמש בהם ולהבריג את הארונות לקיר. הסכנה ברהיט שנופל על הילד היא מאוד משמעותית. זה קורה אם למשל ילד רוצה להגיע למשחק או בגד אהוב, המונחים גבוה ומשתמש במדף או במגירה כסוג של סולם. אם הרהיט אינו מקובע, הוא יכול לאבד שיווי משקל ושידת המגירות חלילה, תעוף קדימה עליו".
מה חשוב לשים לב בזמן המקלחת?
"כדאי לזכור כי אביזרי נוחות כמו דפני, אמבטיה מפלסטיק או כיסא לאמבטיה, נועדו רק לנוחות. אסור לסמוך עליהם בהיבט הבטיחותי. הורה חייב להישאר ולהיות נוכח כל זמן הרחצה. החשש הוא שהאביזרים האלו יוצרים תחושת בטחון מוטעית אצל ההורה, והתינוק יכול לגלוש ולטבוע, אפילו במים בעומק סנטימטרים בודדים. אם הורה ישים כף יד מתחת לראש התינוק הוא תמיד בשליטה.
כאשר הילדים גדלים מעט, מאמנים את הילדים איך נכנסים לאמבטיה, איך להתיישב, וכיצד לכוון את המים. בדיוק כמו שאנחנו מלמדים את הילדים להתלבש, לבחור בגדים, ולשרוך שרוכים".

2 צפייה בגלריה
תינוק יכול לטבוע, אפילו במים בעומק סנטימטרים בודדים
תינוק יכול לטבוע, אפילו במים בעומק סנטימטרים בודדים
תינוק יכול לטבוע, אפילו במים בעומק סנטימטרים בודדים
(צילום: shutterstock)

טעות נוספת, שהורים עושים, מסבירה גבעתי, היא להשכיב את התינוק על הספה או במיטת ההורים "אנחנו הולכים לחברים, למשפחה, והילד נרדם. יש הנחה שהוא לא יזוז, כשבפועל הם זזים מהרגע הראשון. הורים חוששים שיתקרר, לכן הם נמנעים להניח על הרצפה, אבל עדיף להשכיב על משטח כמו שמיכה המונח על הרצפה, במקום להסתכן בפגיעת ראש. כריות מסביב לא ימנעו את הנפילה ולא ירככו את הפגיעה. זהו גובה נפילה מסוכן עבור תינוקות ופעוטות."
ולא רק שינה בסלון גם שתייה חמה ליד התינוק יכולה להיות מסוכנת. "כולנו אוהבים קפה, אין הורה שלא מחכה לרגע הזה ביום, סבא וסבתא שבאים להתארח ורוצים לבלות עם הנכדים, אבל קפה עם ילדים, הוא מתכון לאסון. כשקפה נשפך על מבוגר, הוא מקבל הלם, מקסימום כוויה קטנה, אבל בקרב קטנטנים, כוס קטנה של מים חמים יכולה לגרום לכוויה בכל הגוף. אם נשתה קפה כשהילד עלינו והוא זז, עלול להישפך".
מה הפתרון?
"וותרו על שולחן הסלון הנמוך, או לפחות הימנעו מלהגיש עליו משקאות חמים. כשאנחנו מארחים, מגישים קפה ועוגיות על השולחן, את הילד מעניינת העוגייה, לא הקפה, הוא לא רואה את הסיכון. הקפידו להניח את כוס הקפה על שולחן גבוה.
"צריך לזכור שאנחנו רואים את הילדים מהגובה שלנו, גובה של מבוגרים, אנחנו צריכים לרדת לגובה שלהם כדי לראות מהעיניים שלהם. ילדים הם סקרנים, רוצים לטפס, הכל מעניין אותם הם יצירתיים ומפתיעים - ימצאו דרכים יצירתיות לפתור ולהשיג מה שהם רוצים. הם לא תמיד מודעים, מבינים את ההתנהלות בבית ולכן התפקיד שלנו כהורים לחשוב על הצעד הבא במקומם ולמנוע את הסכנות".

מה חשוב לשים לב בקרב מתבגרים?
"לכל גיל יש גורמי סיכון להיפגעות ולכן בהתאם להורים יש תפקיד מתמשך בפעילות והתנהגות למניעת תאונות. הדבר החשוב ביותר לזכור זה שילדים לא מגיעים עם הידע וההבנה שיש לנו כמבוגרים ותפקידנו ללמד ולאמן אותם להתנהגות בטוחה. למשל כולנו יודעים שילד מתחת לגיל תשע לא חוצה כביש לבד, זוהי מיומנות נרכשת, תפקידנו לשמש דוגמה, ללמד אותו, להדריך ולאמן ואז גם לבחון אותו כדי לוודא שהוא מכיר היטב את חוקי הכביש והחצייה הבטוחה.
"גם השארת ילדים בבית ללא השגחה כרוכה בהסברים. אנחנו צריכים לדבר עם הילד, ללמד אותו את כללי ההתנהגות הבטוחה, לתת תרחישים לסיטואציות שונות ולדרך הבטוחה להתנהל בהן. במקביל, צריך לוודא שהבית בטוח מספיק עבורם. לפעמים מדובר באמצעים פשוטים כמו למשל גלאי עשן שהוא מכשיר זול וקל להתקנה ויכול להציל חיים".
גבעתי מסכמת "המטרה שלנו היא לא להפחיד או ליצור הורה חרדתי, להיפך, אנחנו מאמינים שמודעות לבטיחות מאפשרת ליצור שינוי התנהגותי וסביבתי, שיאפשר לנו לפעול בצורה הרבה יותר רגועה בתוך מרחב רחב ובטוח. חשוב לאפשר לילדים לחקור, להתנסות, להתפתח ולפתח עצמאות - בזמן שההורים מדריכים אותם, מלווים, ומקנים להם כלים בהתאם לגילם וליכולותיהם".