בימים אלו משרד הבריאות מנחה את כל מי ששהה במדינות סין, תאילנד, הונג קונג, סינגפור, דרום קוראה, יפן, ומקאו גם לשהות קצרה, להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה. לבידוד יכנסו גם מי שהיה במגע הדוק עם קבוצת התיירים הקוריאנים (יותר מ-15 דקות במרחק של פחות מ-2 מטר), ומי ששהה באתרים שבהם ביקרו התיירים – בזמן שביקרו שם לפי הרשימה שפורסמה.
במקביל אתמול (יום שבת) 90 תלמידים מאזור הצפון ועוד 30 תלמידים מבאר שבע, ששהו בקרבת קבוצת תיירים מדרום קוראה, נכנסו לבידוד גם הם. מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוציא מכתב להורים ולמורים על בידוד לתלמידים שנמצא שהיו קרובים לקוריאנים.
אבואב מסביר ש"בהתאם להחלטת משרד הבריאות, התלמידים ומוריהם ישהו בבידוד בביתם. קבוצת תלמידים נוספת נבדקה, קבוצה מתל אביב, אולם לא היו במגע ישיר עם הקבוצה הקוריאנית, ומסיבה זו הוחלט שהם לא ישהו בבידוד". ההערכות לווירוס הקורונה כבר כאן ואיתה הערכות של מערכת החינוך והבנה שיש לתמוך בתלמידים ובהורים.
קראו עוד

מי נמצא בבידוד?

חשוב לציין שכרגע אין מעקב מדויק על כמות האנשים שהגיעו לארץ , המעקב מסתמך על טופס שממלאים החוזרים וכמובן על אחריות של הציבור למלא אחר הבקשה. ההשערה היא שיש כרגע מאות אנשים שנמצאים בבידוד פעיל שדווח למשרד הבריאות. בשבוע הקרוב צפויים להגיע מתאילנד אלפי אנשים שיאלצו גם הם להישאר בבידוד ואיתם גם כל מי שבא במגע עם הקוריאנים.

3 צפייה בגלריה
  משרד החינוך פתח קו חם למענה לתלמידים ולהורים
  משרד החינוך פתח קו חם למענה לתלמידים ולהורים
משרד החינוך פתח קו חם למענה לתלמידים ולהורים
(צילום: shutterstock)

ההנחיה של משרד הבריאות, לאנשים הזקוקים לבידוד, היא לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים. ההנחיה להשאיר אנשים בבית לתקופת דגירה תחייב את המשפחות החוזרות ממדינות אלו ובמיוחד אלו עם ילדים בגילאים שונים, וגם את מי שהיה בקרבת הקוריאנים, להיערכות מותאמת. לא כל מי שטס ידע שהוא יחזור לבידוד ולכן ההערכות מלחיצה חלק מההורים.

מחופי תאילנד לבידוד

הילה גורני אמא לשניים (בן 5 ובן שנה ו-10 חודשים) נסעה לחופשה משפחתית ונמצאת עכשיו בתאילנד. "החלטנו לטוס לפני שנה האמת, לא ידענו כמובן מה יהיה המצב. הבחירה וכל ההכנות נעשו הרבה לפני הקורונה. כשהגיעה השעה והטיסה התקרבה, נורא התלבטנו אם לטוס או לא, מאחר ובישראל הקורונה מוצגת בצורה מאוד קיצונית לגבי תאילנד. מסביב קיבלנו ביקורות מאוד קשות מכולם, אפשר להבין ממש, כי זה מה שמורגש בארץ".
איך אתם מתנהלים בתאילנד?
"האווירה בתאילנד אחרת לגמרי, אין מסיכות אין תחושה של קורונה, התאילנדים מאוד מאוד סטריליים ושומרים. בכל מסעדה יש ג'ל חיטוי, בכל כניסה למקום ציבורי מבקשים לחטא, בג'ימבורי מודדים חום ומחטים לפני ואחרי" התחושה, אומרת הילה, נעימה ולא מלחיצה.
איך מתייחסים בתאילנד למצב?
דיברנו עם אנשים בעולם כולם אמרו שאצלם אין שום חשש לתאילנד, נורא התפלאו מהבידוד שהוחלט. בתאילנד לא היו מקרי מוות ומקרי הקורונה לא עלו כאן".
אתם מתארגנים לבידוד בארץ?
"לגבי הבידוד בארץ, דאגנו שיהיה אוכל במקרר ומי שיסדר לנו הכל שיהיה לנו נוח וקל. ונעבור את זה עם הרבה משחקים, טלוויזיה ואקמול לכאב ראש".

3 צפייה בגלריה
חני גרינברג
חני גרינברג
חני גרינברג
(צילום: גיל נחושתן)

בידוד או 14 ימים של כיף משפחתי, תלוי בזווית הראייה

ליזה כנעני, מנהלת תחום עבודה סוציאלית, אביטל ארגמן עובדת סוציאלית במכבי שירותי בריאות ריכזו המלצות לתקופת הבידוד. כנעני וארגמן מדגישות כי הבידוד אינו מעיד על סכנה אלא מהווה צעד מניעתי, בטיחותי ואחראי הנוגע לשמירה על בריאות המשפחה ולאחר מועד סיום הבידוד ניתן יהיה לחזור ללימודים, לעבודה ולפעילות רגילה ושגרתית, וכך יש להסביר זאת לילדים.
•תנו לגיטימציה גם לתחושה של פחד, מתח ודאגה וכן לתגובות רגשיות ופיזיות שונות הן של המבוגרים במשפחה והן של הילדים למצב. מומלץ להציע לילדים לשתף במחשבות וברגשות שלהם, לשאול שאלות ולהתעניין בתחושותיהם.
•עזרו לילדים לשמור על קשרים חברתיים דרך הטלפון או בשיחות וידאו, ובתיאום עם הצוות החינוכי בבית הספר לתכנן כיצד הילד יוכל לקבל חומרי לימוד ותמיכה בערוצי המדיה השונים.
•ילדים זקוקים לגבולות ולסדר שיוכלו להישען עליהם ובלעדיהם עלולים לחוות חרדה ובלבול. חשובה גמישות אך עם זאת חשוב לשמור ככל שניתן על סדר יום בנוגע לשעות שינה, ארוחות וכד'.
•השתדלו להפחית ככל האפשר צפייה בחדשות הקשורות בקורונה, הצפייה יכולה ליצר הצפה ופחד.
•אפשר ורצוי לתכנן פעילויות או פרויקטים שהמשפחה כולה יכולה לבצע ביחד כגון ציורים משותפים, פאזל גדול, בניה עם לגו או קוביות. ילדים זקוקים לתנועה ולפעילות מוטורית שאותה ניתן להבנות ולארגן גם בתוך הבית כמו למשל טרמפולינה קטנה, מרוץ מכשולים, קפיצה בחבל ועוד.
•תנו לילדים תפקידים שונים בבית באופן מותאם לגילם כדי לתת להם חוויה של שליטה - לעזור להכין ארוחת צהריים, לאפות ביחד, לקפל כביסה, לארגן את המשחקים וכד'
•שמרו על פרופורציות, רוח טובה והומור - ככל שכהורים תשמרו על תגובות רגשיות מאוזנות ורגועות יותר למצב הנתון, זה יקרין גם על הילדים והתנהלותם. 14 ימים זה אמנם זמן לא מבוטל אבל גם הזדמנות נדירה במירוץ החיים לבלות יחד וליצור זיכרונות משפחתיים חדשים.

3 צפייה בגלריה
מוקד חירום של מד"א במענה לאזרחים החוששים כי נדבקו בנגיף הקורונה
מוקד חירום של מד"א במענה לאזרחים החוששים כי נדבקו בנגיף הקורונה
מוקד חירום של מד"א במענה לאזרחים החוששים כי נדבקו בנגיף הקורונה
(צילום: דוברות מד"א)

הילדים חוששים- מה עושים?

במשרד החינוך הבינו את הלחץ והשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך הוציא כבר אתמול דף עקרונות לשיח בנושא הקורונה ומידע למורים ולאנשי חינוך. ההנחיה היא לבדוק נוכחות ולהבין מהי סיבת ההיעדרות של התלמידים. במקרים בהם תלמידים נמנעו מלבוא עקב חשש, ממליצים במשרד החינוך לעודד אותם ואת הוריהם להגיע ולעבד את החוויה ביחד עם כולם. דף ההנחיות למורים כולל דרכי שיחה עם תלמידים בגילאים שונים.
המידע שיינתן לתלמידים במוסדות החינוך יותאם לגיל ויכלול מידע ללא יצירת בהלה או נבואות. במשרד החינוך ממליצים לשמור על שגרה וחיים רגילה.

יש עם מי לדבר

אתם מרגישים שהילדים חרדים? במשרד החינוך פתחו קו לשיחות עם הורים ותלמידים במספרים 1-800-25-00-25 או 073-3931111. הקו יאויש על-ידי מומחים להתמודדות במצבי לחץ וחירום מטעם השירות הפסיכולוגי-ייעוצי והוא יחל לפעול מהשעה 08:00 עד 19:00. קו מידע נוסף של משרד הבריאות וקופות החולים נפתח גם הוא לתמיכה במי שזקוק להתייעצות.