פורים כאן וגם בלי קורונה מדובר בחג מלחיץ ומאתגר להורים. השנה, מעבר לדיונים למה מתחפשים, נוספו לחצים הקשורים לשאלה האם התחפושת שהזמנתם ברשת יגיעו בזמן? האם מסיבת פורים מתקיימת והלחץ הגדול, האם החופשה הקצרה בבתי הספר תתארך.
הקורונה ובידוד שחווים כ-3,800 תלמידים וכמובן לחץ של הורים, השאירו ילדים בבית. הנחיות משרד הבריאות להתגוננות מפני התפרצות נגיף הקורונה גרמו לעיריות רבות להודיע על ביטול אירועי פורים, בהם אף העדלאידע המסורתית בחולון.
קראו עוד:
לא רק הקורונה מאיימת בחג פורים. מדובר בחג בו תחפושות יכולות להפוך למלכודת אש, והאיפור לסכנה אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "כהורים אנחנו רוצים שהילדים שלנו יחוו את פורים וייהנו מכל מה שיש לחג הזה להציע. אף אחד מאתנו לא רוצה להרוס את שמחת החג בגלל היפגעות או פציעה של ילד, שניתן היה למנוע מראש. אנחנו קוראים להורים אל תגידו לי זה לא יקרה - הקפידו לשמור על ההנחיות למען הילדים".
  • בוחרים תחפושות נוחות עבור הילד ומתאימים למידתו
  • לא קונים צעצוע או אביזר ללא תקן - בודקים שהמוצר מכיל הוראות שימוש והגבלות גיל
  • מומלץ להימנע משימוש במסכות מתחת לגיל שמונה
  • בשימוש במסכה מוודאים מעבר חופשי של אוויר ושפתחי העיניים ממוקמים במקום הנכון
  • לא משתמשים במסכה בחציית כביש ובאזור כלי רכב בגלל ששדה הראייה מוגבל
  • יש להקפיד לנעול נעליים נוחות למניעת נפילה
  • בתחפושות עבודת יד אסור שיכילו חומרים דליקים כמו צמר גפן, נוצות או נייר
גם משלוחי המנות שנעשים באהבה, יכולים גם הם להפוך לסכנה, לילדים אלרגנים. ד"ר ורד שיכטר, מומחית ברפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי הלל יפה, מדגישה: "הסתברותן של מחלות בעלות אופי אלרגי נמצאת בשנים האחרונות במגמת עליה. בין 20 ל-30 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממחלות אלרגיות, כאשר אלרגיה למזון מהווה כאחוז אחד מכלל המחלות, בעיקר בקרב ילדים ותינוקות".
אחד מסמלי החג, שכל ילד מצפה לו הוא משלוח המנות. הרבה דברי מתיקה וחטיפים טעימים, אך עבור ילדים אלרגיים משלוח מנות עלול להוות סכנת חיים ממשית. במידה שיש בגן או בבית הספר ילד, שאלרגי למוצר מזון כלשהו, ממליצה ד"ר שיכטר לבחור ממתקים וחטיפים ארוזים, שרשום על גבי אריזתם את המרכיבים מהם עשויים ולוודא שאינם כוללים את אותו אלרגן.
"שימוש בצבעי שיער הנעשים באופן עצמאי ולא מבוקר עלולים להביא לגירוד עז בקרקפת, אדמומיות, נפיחות בראש ובפנים ודלקת באזור המגורה. יש להשתמש בחומרי צביעה מוכרים, המאושרים על ידי משרד הבריאות וכן להקפיד על אופן השימוש המופיע על גבי האריזה.
ישנם המעדיפים להשתמש בחינה לשער במקום בצבע. לציין כי גם בחינה, בדומה לצבעי שיער רגילים, מצוי חומר בשם PPD - PARAPHENYLENEDIAMINE, אשר עלול לגרום לתגובה אלרגית קשה הכוללת נפיחות, בצקות ועד לכדי דלקת חריפה בעור המצריכה טיפול בסטרואידים.
מרבית ממוצרי האיפור והקעקועים מכילים גם חומרים כימיים אלרגיים אשר עלולים לגרום לתופעות אלרגיות שונות, כמו גירוד, צריבה ובמקרים חמורים להתפתחות שלפוחיות ונפיחויות בפנים וזיהום חמור, המצריך אשפוז. התפתחות תופעות אלה שכיחות יותר בקרב ילדים מאשר במבוגרים, בפרט בילדים עם אטופיק דרמטיטיס".
גם דבקים להדבקת ציפורניים וריסים מלאכותיים, המכילים חומר אקריל, עלולים לגרום לתופעות דומות. לכן, ממליצה ד"ר שיכטר, לרכוש מוצרים מוכרים אשר מאושרים על ידי משרד הבריאות: "יש להעדיף מוצרים שרשימת המרכיבים שלהם אינה כוללת מוצרי בישום, שמאחוריהם מסתתרת רשימה של כימיקלים מסוכנים ,אשר עלולים לגרום לאלרגיה. מומלץ תחילה למרוח כמות קטנה של איפור על חלק מצומצם מהעור כדי לוודא שלא נוצר גירוי. לציין כי ככל שהצבעים כהים יותר ושטח הכיסוי רחב יותר, כך גדל הסיכוי שתתפתח אלרגיה. כמו כן למי שנוטה לפצעי בגרות, עדיף שישתמש בתכשירים שאינם על בסיס שמן".

2 צפייה בגלריה
בדקו טוב את האיפור שאתם קונים לחג פורים
בדקו טוב את האיפור שאתם קונים לחג פורים
בדקו טוב את האיפור שאתם קונים לחג פורים
(צילום: shutterstock)

סכנות לעיניים

העיניים שלנו רגישות ודורשות התייחסות "חובה על ההורים לשים לב לכל פרט בתחפושת או באביזרים בהם משתמש ילדם בחג הפורים על מנת שלא יינזק ולא יישאר נכה או יהיה חשוף לסכנה" , מדגיש ד"ר אורי מלר, מנתח עיניים בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' מקבוצת דנאל וב'שמיר - אסף הרופא'.
"בפורים עולה השימוש בעדשות מגע צבעוניות כחלק מהתחפושת. חלק לא מבוטל מהמשתמשים בעדשות אלה אינו מורגל בשימוש בעדשות, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם סיבוכים וזיהומים קשים בקרנית העין. שימוש נכון בעדשות מגע דורש עמידה קפדנית בתנאי היגיינה גבוהים, וחשוב להקפיד על כך על מנת למנוע סיבוכים. הגישה למוצרים זולים דרך האינטרנט עלולה להוביל לרכישה של עדשות מגע, ממקורות המשווקים את העדשות באיכות מפוקפקת או לא מספיק אמינה, עד כדי איכות ירודה עם סיכון מוגבר לזיהומים בקרנית. לכן יש להקפיד ולבדוק היטב את המוצר, ועדיף לרכוש עדשות מגע מאופטומטריסט מוסמך, גם אם מדובר בעלות פחות זולה.
גם שימוש בחומרי צבע לפנים ואיפור עיניים, עלולים לגרום להתפתחות אלרגיות בעור ובלחמיות העין. איפור איכותי אמנם יקר יותר, אבל גם בעל סיכון מופחת להתפתחות אלרגיות, ולכן חשוב לבחון היכן נרכשו חומרי האיפור.
מצביעי לייזר, רובי לייזר וצעצועים נוספים בהן מופעלת קרן לייזר עלולים לגרום לפגיעה חמורה ברשתית העין ולליקוי ראיה חמור ובלתי הפיך לראיה. הלייזר המסוכן ביותר לרשתית העין הוא ממשפחת הלייזר הירוק. שוק מוצרים זה פרוץ לחלוטין, ובמחיר זול יחסית ניתן להשיג מכשירי לייזר בעלי עוצמה מסוכנת לעיניים".
במקרה של פגיעה בעיניים מחומר כימי, תרסיס או נוזל, יש לשטוף את העיניים במים זורמים ולגשת בדחיפות לבדיקה במתקן רפואי קרוב, מדגיש דר' מלר.

2 צפייה בגלריה
בדקו את האיפור, הבגדים ואפילו את משלוחי המנות של הילדים
בדקו את האיפור, הבגדים ואפילו את משלוחי המנות של הילדים
בדקו את האיפור, הבגדים ואפילו את משלוחי המנות של הילדים
(צילום: shutterstock)

כשאמא הייתה קטנה

השינויים הרבים במסיבות פורים וביטול אירועים, הופך את החג לחג ביתי יותר. אנחנו יוצאים פחות לאירועים קיימים. ד"ר ענת בן שבת, מרצה וחוקרת בתחום הגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך, ממליצה לראות את היתרון בחג המשפחתי. בן שבת ממליצה לשתף את הילדים בחוויות פורים מהילדות שלכם. "ספרו להם איך התכוננתם עם סבא וסבתא, למה אהבתם במיוחד להתחפש, הראו תמונות מהאלבום והרחיבו בסיפור בעל פה.
הכינו את הילדים לכך שכנראה שבחגיגה עצמה הם לא יכירו חלק מהחברים, כולם יהיו מכוסים בבגדים לא רגילים ואולי חלקם אף ייראו קצת מפחידים. נסו לפנות זמן בבוקר החג כדי להגיע יחד לגן ולהתעכב מעט. הציעו להם שכשתגיעו לגן, תנסו יחד לזהות כמה שיותר חברים שאולי יהיה קשה לזהות. הכנה כזו תמנע או לפחות תפחית את הבהלה והבכי שעלולים להתעורר כשכל החברים מהגן יגיעו וייראו שונה".
בן שבת מרגיעה ומציעה לזרום עם הילד: "השקעתם, התרוצצתם והילד לא רוצה ללבוש את התחפושת? היו גמישים וגלו הבנה, גם אם אחרי כל ההכנות וההשקעה הילדים פתאום לא ירצו ללבוש את התחפושת בבוקר החג. ילדים משנים את דעתם ועלולים להתחרט, להיבהל או להרגיש לא בנוח. הכילו זאת באהבה ובסבלנות והציעו להם חלופות: לקחת איתם אביזר אחד שיסמל את התחפושת, לצייר משהו על הלחי, ללבוש רק חלק מהתחפושת".
בן שבת מדגישה גם היא: "אל תשכחו להקפיד על בטיחות הבגד והאביזרים הנלווים המרכיבים את התחפושת. וכמובן על תחפושת פרקטית, כזו שתהיה נוחה ללבישה ולהסרה, ללא אביזרים מציקים שמסרבלים את התנועה, מסיכות שגורמות להזעה וקושי לנשום או איפור מוגזם שנמרח ומעיק".