שמלוק מחרובסקי ז"ל, מנהל הקבוצה המיתולוגי של מכבי ת"א, היה אומר: "גאון כמו 'סילקי', שמנצל כל דקה פנויה בחדר ההלבשה כדי לקרוא ספר או להתכונן למבחן במשפטים – כזה עוד לא היה לנו בקבוצה". מי זה סילקי, בטח תשאלו? לו סילבר, אחד הענקים האמיתיים בתולדות מכבי ת"א בכדורסל הישראלי.
לא פעם, כשהייתי מזכיר בשיחה איתו את סילבר, היה אומר לי שמלוק: "אחד כמוהו לא היה ואולי גם לא יהיה עוד במכבי ת"א. תראה לי עוד שחקן שבכלל היה מעלה על דעתו להוציא בחדר ההלבשה ספר קריאה או לימוד ולהתעמק בו, כאשר כל הצוות כבר דרוך למשחק". כמובן שהדברים לא נאמרו בזלזול: גם שמלוק, כמו רבים אחרים, פשוט העריץ את האיש שהוסיף לקבוצה המון.
2 צפייה בגלריה
אחד הענקים האמיתיים בתולדות מכבי ת"א בכדורסל הישראלי. סילבר
אחד הענקים האמיתיים בתולדות מכבי ת"א בכדורסל הישראלי. סילבר
אחד הענקים האמיתיים בתולדות מכבי ת"א בכדורסל הישראלי. סילבר
(צילום: יוסי רוט)
סילבר, פורוורד יהודי בגובה 2.03 מטרים, הגיע למכבי ב־1975 בגיל 22 אחרי שסיים את לימודיו, איך לא, באוניברסיטת הרווארד היוקרתית. ההשפעה שלו הייתה עצומה, בזכות חוכמת המשחק האדירה ומשחק ההגנה המצוין, והוא היווה תוספת כוח משמעותית עבור הקבוצה בדרך לזכייה בגביע אירופה הראשון שלה ב־1977. ב־1985, אחרי עשור בקבוצה, הוא כבר התפאר ב־10 אליפויות, 8 גביעי מדינה, גביע ביניבשתי אחד – וכמובן, ארבעה גמרים אירופיים, בהם הקבוצה הניפה פעמיים את הגביע. מאזן בהחלט מרשים. לרגל פרישתו נערך עבורו בת"א משחק פרידה חגיגי ב־1987 במעמד נבחרת אירופה, אליו הוזמנו טובי השחקנים ביבשת.
הייתה לו זריקה משונה, כמעט בלתי אפשרית, של הטלת הכדור אל הסל מאחורי הראש, אבל איש מהאוהדים או מהצוות המקצועי לא יכול היה להתלונן כי האחוזים היו גבוהים. הרי ב־10 שנים במכבי הוא השיג לא פחות מ־1,999 נקודות. גם הנבחרת הרוויחה ממנו, ובתוך 66 ההופעות הבינלאומיות שלו כלולות שלוש הופעות באליפות אירופה. כמובן שאחת מהן הייתה הגדולה מכולן, זו של 1979 שם ישראל סיימה במקום השני כשבדרך היא מנצחת את אלופת העולם יוגוסלביה. ובתוך כל ההישגים הללו הוא נותר שקט, שחקן מתסכל מאוד עבור עיתונאים בגלל שפשוט לא אהב לדבר. הוא רק רצה לשחק כדורסל.
2 צפייה בגלריה
יחד עם החברים לקבוצה האגדית של 1977
יחד עם החברים לקבוצה האגדית של 1977
יחד עם החברים לקבוצה האגדית של 1977
(צילום: עוז מועלם)
הכיוון שבחר עם פרישתו היה שונה לגמרי. הוא השלים שני תארים במשפטים, מחלק את זמנו בין ארה"ב ואנגליה ונחשב לעו"ד מומחה לבנקאות ופיננסים. הוא מכהן כדירקטור בחברות יוקרתיות ומצליח מאוד בתחומו. ועדיין, הוא נשאר סילקי של מכבי ת"א. כמעט אין חורף בו הוא לא מגיע לביקור בארץ, ומקפיד להגיע למשחק או שניים בהיכל. האוהדים תמיד מתרגשים לראות אותו, והוא לא עוזב עד שהוא לא לוחץ ידיים לכל אחד ואחד מאלו שניגשים אליו. שמלוק צדק – לא היו כמוהו ולא יהיו כמוהו במדים הצהובים, איש מיוחד עם לב גדול, שהחלק שלו בכמה מההישגים הגדולים ביותר של הכדורסל הישראלי היה משמעותי מאוד.