מנכ"ל רשות שמורות הטבע והגנים שאול גולדשטיין אמר היום (ב') בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת כי הוא חושב שצריך לקיים את הפיילוט לרחצה נפרדת של גברים ונשים בשמורות טבע. הפיילוט, שהיה אמור להתקיים בחלק מהבריכות של שמורת עין צוקים ולאפשר רחצה נפרדת בין גברים ונשים בחלק משעות היום, פורסם לראשונה ב-ynet ועורר סערה גדולה. לפני חודשיים החליטו ברשות הטבע והגנים להשהות אותו.
גולדשטיין ציין כי ברט"ג התכוונו לבצע את הפיילוט גם במקומות נוספים בארץ. לדבריו, "הציבור הרחב נהנה מתי שהוא רוצה, בעיקר בסופי שבוע, והציבור הדתי לא יכול ליהנות כמעט בסופי שבוע, ולכן חשבנו שזה פיילוט מידתי ואנחנו חושבים שצריך לחזור אליו".
מנכ"ל רשות הטבע והגנים הוסיף וסיפר כי הפיילוט נוצר בעקבות בקשות של יהודים דתיים. "אחרי עשרות שנים של קיפוח והדרה אותם ציבורים התייאשו", אמר גולדשטיין, "אז אמרנו בואו נעשה את הפיילוט הכי קטן שבעולם. יש שלוש בריכות בעינות צוקים, ואמרנו: בואו ננסה להפריד את הבריכה הקטנה".
4 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין
(צילום: יריב כץ)
הפיילוט היה אמור להיערך, כאמור, בשמורת הטבע עינות צוקים שבצפון ים המלח – ושתיים משלוש בריכות המעיינות שבשטחה היו אמורות להיסגר בשני מועדים שונים לרחצה נפרדת לגברים בלבד, ובשני מועדים אחרים לרחצה נפרדת לנשים בלבד.
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אמרה במהלך הדיון לחברי הוועדה: "אנחנו נמצאים בעיצומו של דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים, והוא עוד לא מוצה". זילבר הדגישה כי "על פי חוק, לרשות הטבע והגנים אין סמכות מפורשת לביצוע הפרדה. הפיילוט מבחינתנו לא תואם עם המינהל האזרחי. באיו"ש יש מורכבות נוספת שצריך להידרש אליה. עמדת היועץ המשפטי של איו"ש היא שאין מקור חוקי לפיילוט. לגבי עינות צוקים, דובר על פיילוט שיאפשר כניסה נפרדת לנשים ולגברים בשעות נפרדות. כשנגבש את עמדתנו הסופית היא תוצג לוועדה והיא תשקף את עמדת היועץ המשפטי לממשלה".
עו"ד זילבר הוסיפה והסבירה כי הפרדה דורשת מקור הסמכה מפורשת בחקיקה. "לא ברור מה היקף הפניות שהגיעו בנושא והאם יש איזו מצוקה אמיתית", הוסיפה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
4 צפייה בגלריה
דינה זילבר
דינה זילבר
המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר
(צילום: יובל חן)
ח"כ משה ארבל מש"ס, שיזם את הדיון, אמר בפתחו: "מטרת הדיון היא שוויון מגדרי. כאשר חלק מהציבור לא צורך מוצר או שירות בשל אי הפרדה, אז נוצרת אפליה, אם אנו מונעים מנשים את השירות אנחנו מפלים. ליברל אמיתי לא נאבק רק על החופש מדת, אלא גם על החופש לדת".
יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו אמר בתגובה: "אין פה שום רצון לקדם את מעמד האישה, אלא רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי כדי שנקום יום אחד כולנו ונחיה בתל אביב כמו בבני ברק ובמאה שערים".
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין מהרשימה המשותפת הסכימה עם חבר הכנסת מש"ס, ואמרה: "זכותי כאישה דתייה ליהנות מהטבע ולהרגיש חופשייה בלי להרגיש מאוימת. זכותי לשמור על עצמי ולשמור על דרישות הדת שלי ואני חושבת שצריך לתת זמן מסוים לדבר הזה. גם בבריכות בקאנטרי ביישובים אין הקצאה של יום לנשים דתיות. זכותנו כבני אדם לנהל אורך חיים בריא גם במקום הזה".
4 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
עינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה: "באתי להשמיע קול טיפה אחר. החוף הנפרד בתל אביב הוא חוף חשוב שמספק שירות חשוב בנוסף לשאר החופים. יש כאן בעיה אחרת ואי אפשר לטאטא אותה בשם הדבר הזה. במדינת ישראל מתגברת ההפרדה. אנחנו רואים הפרדה בהשכלה גבוהה ואיפה הציווי ההלכתי להפרדה בכיתה? זה מאיים עליי כאישה וכאדם שהולכים לעולם בו המרחבים הציבוריים יהיו בהפרדה. אם הגענו למצב שהנגישות לטבע תצריך הפרדה, זה מדרון חלקלק וצריך להרים תמרור אזהרה".
ח"כ עודד פורר נעל את הדיון ואמר: "מדינת ישראל התקיימה 72 שנה ללא הפרדה וכל שינוי או פיילוט גורר ויכוחים ודיונים וזה המקום לדבר על הנושא הזה. עמדתי היא אינה כרוב הדוברים, יש בהליך מקום מדרדר ומסוכן משום שמחר זה יהיה בסופרים ויש חשש. הנושא גדול מהרחצה בעינות צוקים משום שיש מחלוקת על תפיסות עולם. אפשר לראות מה היה בכותל לפני מאה שנה מבחינת הפרדה ומה יש עכשיו. כל שנה החומה נהיית יותר גבוהה".
ח"כ פורר סיכם את הדיון והציע שרשות הטבע והגנים תבצע מחקר עם העמיתים שלה בחו"ל ואת תוצאות המחקר תציג בוועדה.