יצאנו לסוף שבוע בין ההרים לים, לטייל ולחוות אזור רווי בשלל פעילויות לכל גיל, אוכל ויין טוב ונופים ציוריים. או כמו שאמר את זה במשפט מדריך צניחה ב"צנחניה" (כן, יש פה צניחה חופשית): "הכי קרוב לחו"ל בלי לטוס לחו"ל. קבלו טעימה למה שהגליל המערבי יציע לכם בשגרת הקורונה.
19 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים לגליל המערבי
ברוכים הבאים לגליל המערבי
ברוכים הבאים לגליל המערבי
(צילום: גדעון סיגלי)


הגליל המערבי
את הטיול שלנו התחלנו בקיבוץ כפר מסריק שהוקם ב-1940 על ידי עולים מצ'כוסלובקיה. העולים היו כל כך מחוברים לארץ המוצא שלהם עד כדי כך שקראו לקיבוץ על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה - טומש מסריק.
בקיבוץ ישנו מרכז בשם "סוד הפלא הקיבוצי", שבו יציעו לכם חוויה של חזרה לעבר: "אתם נכנסים למסע בזמן לשנות ה-40, ה-50, בסנדלרייה האותנטית שלנו ובתערוכת 'נאמן פורצלן'. יש כאן דברים שהשתמרו עוד משנות ה-30", מסבירה אפרת פלד שדה, מנהלת התיירות של הקיבוץ.
הסיור עוצר בשלוש תחנות: בראשונה תוכלו להתרשם מכלי העבודה המקוריים של הסנדלרייה, שבה תראו הרבה זוגות נעליים שמי שנולד בקיבוץ קיבל אותן. הבנות - נעליים אדומות והבנים - נעליים חומות, איך לא.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
נעליים משנות ה-30 בסנדלרייה
(צילום: גלעד ילון)
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
אפרת פלד שדה. "סוד הפלא הקיבוצי"
(צילום: גלעד ילון)
לאחר מכן תפגשו הרבה צלחות מעוטרות מפורצלן שהשתמרו מאירועים מיוחדים מאז קום המדינה, לצד הסטים שבעבר היו כמעט בכל בית בארץ. "אנחנו בעצם נוגעים בפיסת ההיסטוריה המיוחדת הזאת של ייצור כחול לבן, גאווה מקומית אמיתית". מספרת פלד שדה. בתחנה השלישית - ברחבת חדר האוכל, מתקיימת תערוכת "100 מטר קורונה" שמרכזת 100 צילומים מרחבי כל הארץ מתקופת שיאו של הסגר.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
עוצרים לפופ-אפ בראנץ' במסריק
(צילום: גלעד ילון)
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
(צילום: גלעד ילון)
לאחר התחנות בדקנו את הפופ-אפ בראנץ' שהקיבוץ מציע כל יום שישי אחרון מדי חודש. הקולינריה הישראלית-מזרח אירופית מוגשת בכלים ההיסטוריים ונותנת חוויה שלא יכולנו להישאר אדישים אליה. אגב, הבראנץ' מתחלק לשלושה סבבים ובצורה זו ניתן לשמור על ההנחיות ולתת ליותר אנשים ליהנות מהחוויה.
מחירים: מחיר בראנץ' זוגי - 170 שקלים (כשר), מחיר הסיור ב"סוד הפלא הקיבוצי" - 25 שקלים לאדם.
סוד הפלא הקיבוצי, קיבוץ כפר מסריק. הבראנץ' הבא יתקיים ביום שישי, 28.8.20, בין השעות 09:00 - 14:30 (בהרשמה מראש). פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
מקיבוץ כפר מסריק המשכנו צפונה בנסיעה קצרה לקיבוץ רגבה. שם ביקרנו בשתי תחנות צבעוניות במיוחד.
התחלנו ב"סטודיו AV" שהוקם בשנת 2013 על ידי אביטל קרנר רוטנברג, מעצבת תעשייתית, ילידת הקיבוץ, שהחליטה לחזור למקום נעוריה לאחר שלמדה עיצוב תעשייתי, ולעזור לשמור על הסביבה תוך ניצול החומרים שאינם מתכלים.
"אנחנו הסטודיו היחיד בעולם שלוקח פחת של מפעלים ומייצר מהם מוצרים חדשים לבית", מספרת קרנר רוטנברג וממשיכה להסביר לי שמפעלים באזור, בדגש על רגבה, מפעל המטבחים הגדול, מייצרים כמויות אדירות של קוריאן - שלרוב נטמן באדמה.
האומנית הצעירה מצאה שימוש מקורי בחומר על מנת למחזר אותו ולייצר ממנו אומנות וחפצי נוי, צלחות לחגים, פמוטים ועוד. למעשה - כל חפץ בסטודיו שבו ביקרנו היה עשוי מחומרים ממוחזרים - הכיסאות, השולחן, המדפים ומה שעליהם ואפילו הקיר.
סטודיו AV, קיבוץ רגבה, א'-ה' 8:00 - 15:00, ו' 10:00 - 12:00. פרטים נוספים באתר.
התחנה השנייה והמתוקה בקיבוץ נקראת "אודט". מקום שבו מועברת סדנת שוקולד על ידי שלומית זמיר - יזמית ובוגרת הטכניון שעבדה שנים רבות ברפאל בתור מנהלת צוותי פיתוח הנדסת חומרים.
זמיר התעסקה מעל 20 שנה בשוקולד כתחביב, עד שהחליטה בסופו של דבר להפוך אותו למקצוע. "היה לי ויז'ן שאני אקים מקום שאח שלי, שיש לו נכות נפשית - יוכל לעבוד בו, ושיקראו לו על שם אמא שלי שנפטרה, אודט".
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
להכין שוקולד ב"אודט"
(צילום: גלעד ילון)
אחיה של זמיר מצא את מקומו בעבודה עם האריזות, ומאז כבר הספיקה זמיר לפתח שוקולד וסנדאות מתוקות ומשעשעות החל מגיל 3 ועד סדנאות למבוגרים - שבהן שלומית חולקת את סיפורה האישי המרתק.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
ולאכול שוקולד. "אודט"
(צילום: גלעד ילון)
בבוטיק השוקולד אפשר לקיים סדנאות רב-דוריות משפחתיות, סדנאות יום הולדת, פעילות לעובדים, תיירים ועוד. במקום יותר מ-30 סוגי שוקולדים ביניהם סוכריות על מקל, מוקפלת, פרלינים צבעוניים במיוחד, לשונות חתול, מטבעות ועוד סוגים - על כל גווני השוקולד.
"השוקולד זורם כאן כמו מים", מסכמת זמיר בעלת המקום שבתקופת הקורונה יצרה אפשרות להזמנת ערכה לסדנת שוקולד ביתית ובה כל מה שצריך על מנת להכין שוקולד טוב גם בבית.
מחירים: סדנה זוגית 700 שקלים, סדנאות משפחתיות 150 שקלים לאדם (מינימום 700 שקלים לסדנה). מחיר מארז סדנה עד הבית 80 שקלים.
ODETTE, קיבוץ רגבה. א'-ה' 8:30 - 15:00, ימי ו' וסדנאות בתיאום מראש. כשר. פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
אחרי כל השוקולד - נסענו למרחבים הפתוחים והירוקים בין עצי הפרי של קיבוץ שמרת, שעשו לנו קצת טוב לנשמה. הגענו ל"מעדניית אלטו" כדי לטעום קצת גבינות עיזים.
שם פגשנו את אשת הגבן - יונת מזן עם "הגו'ב הכי טוב בקיבוץ": "אנחנו משרתים פה על פני שטח מאוד גדול כדי לתת לכל אחד את הפינה האינטימית שלו, מבחינתנו כל מי שמגיע לכאן - מגיע אלינו הביתה והחוויה צריכה להיות של משפחה", הסבירה מזן.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
חוויה אינטימית במעדניית "אלטו"
(צילום: גלעד ילון)
המחלבה בקיבוץ, שקיימת מזה עשרות שנים, נמצאת בבעלות שלושה דורות של משפחת מזן. הדור הצעיר החליט להרחיב את הפעילות לשלב הבא - ולפתוח את בית הקפה והמעדנייה, שבה תוכלו למצוא מגוון רחב מאוד של גבינות ומוצרי חלב.
אלטו, קיבוץ שמרת. ימים א'-ה' 08:00 - 17:30, ו' וערבי חג' 08:00 - 15:30. פרטים נוספים באתר.
ממש מעבר למעדנייה, נמצאת "הצנחניה". עצרנו למלא טפסים וקדימה לצניחה מעל קו החוף היפה של הגליל המערבי. יוגב קלמנוביץ', אחד ממדריכי הצניחה במקום מספר על קו החוף של המפרץ שאותו רואים בזמן הצניחה: "רואים מעכו, דרך אזור אכזיב וחיפה ועד החרמון והכינרת, ובימים יפים אפילו את לבנון.
"אנשים יוצאים מהבית ומחפשים פעילויות בחוץ - זו אחת מהפעילויות הטובות שאפשר להציע באוויר הפתוח", אומר קלמנוביץ'.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
צניחה חופשית מעל הנופים היפים בארץ
(באדיבות "צניחה חופשית - הצנחניה")
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
הממתינים לאמיצים שצנחו בקיבוץ שמרת. "הצנחניה"
(באדיבות "צניחה חופשית - הצנחניה")
אז אתחיל מהסוף, בסוף הצניחה תנחתו חזרה בקיבוץ שמרת, כך שמי שפחות בעניין הצניחה, יוכל לחכות לכם שם, אבל כדי שכל זה יקרה תצטרכו לצאת לנסיעה קצרה לשדה התעופה בחיפה, שבעקבות הקורונה נותר ריק, עצוב ודי נטוש.
לעבור בשדה השומם הייתה חוויה ביזארית בפני עצמה. עמדה שם רק אשת אבטחה אחת שחצצה ביני לבין המטוס החדש והניו זילנדי שנוצר במיוחד למטרת הצניחה. מיותר לציין שחוויית הצניחה היא פצצת אנדרנלין שאין חוויה מקבילה לה.
הקפיצה מהמטוס - החלק הכי מלחיץ, נעשית על ידי המדריך שאליו אתם קשורים, אין כאן ריחוק חברתי, אבל הוא חובש מסכה לאורך כל הצניחה ואיך לומר - אין ממש בעיה של סירקולציה. לאחר דקה מהנה של אקסטרים טהור - המצנח ייפתח ותדדו לכם כל הדרך למטה כשמתחתיכם הנוף של הגליל המערבי.
הצניחה מתבצעת מגובה 15 אלף רגל, מה שהופך אותה לצניחה החופשית הכי גבוהה בארץ. מעבר לצניחות היכרות, המקום משמש גם כבית ספר לצניחה חופשית.
מחירים: צניחה חופשית החל מ-790 שקלים לאדם. מחיר צילום הצניחה: החל מ-350 שקלים לאדם.
הצנחניה, קיבוץ שמרת. פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
לאחר הצניחה המשכנו בנסיעה של 45 דקות לקיבוץ אבירים - שם פגשנו את אייל חפר, שלאחר מלחמת שלום הגליל הקים את "משק חפר" בלב החורש הטבעי בקיבוץ.
חפר איש חינוך בעברו, מנהל חוות עיזים שמהן הוא מייצר גבינות וגם אורוות סוסים המשמשים ללימודי רכיבה כבר מעל 35 שנה. יחד עם אשתו עדנה וילדיהם הם בנו במו ידיהם מתחם ענק של אוהלים, שירותים ומקלחות מסודרים ושתי בקתות נופש לרווחתם של המטיילים באזור.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
אייל חפר במשק "חפר"
(צילום: גלעד ילון)
אם לא הספיקה לכם מנת האדרנלין מהצנחניה, תוכלו לצאת גם לסיור ריינג'רים עצמאי בשטח אתגרי למדי. חפר יצייד אתכם במפה ובסלסילת פיקניק וינחה אתכם איך לצאת לסיור של שעה וחצי בין היערות והבוסתנים עם נופים לים התיכון, נחל כזיב ומצודת מונפורט.
"יש עכשיו ביקוש מטורף, כי אף אחד לא יכול לנסוע לחו"ל. כולם רוצים להיות בחוץ, בטבע ופה יש קמפינג שהוא בתוך היער כאשר יש שמירה על מרחקים", מסביר חפר.
מעבר למקום לשים את הראש, תוכלו לפנק את עצמכם בארוחת בוקר שמוגשת עד לדלת או להשתמש במקררים המלאים בגבינות וגלידות במתחם, במנגלים, בשולחנות האישיים לכל קבוצה או משפחה, לצד הערסלים והיינות. הכל בשירות עצמי ובתשלום מול קופה לא מאוישת: "כל אחד שם כסף ולוקח עודף, זה פתוח 24/7 אין מצלמה, אני עובד ככה 15-20 שנה, והישראלים 'סופר פיקס', תענוג", מתאר חפר בגאווה.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
מתחם האוהלים ב"משק חפר"
(צילום: גלעד ילון)
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
מתחם הקמפינג ב"משק חפר": כל אחד משלם על מה שהוא לוקח בלי מוכרים וחנויות
(צילום: גלעד ילון)
מחירים: בקתות באוגוסט: החל מ-800 שקלים ללילה לזוג (בהזמנת שני לילות) ו-1,000 שקלים לזוג ללילה יחיד. מחירי קמפינג באוגוסט: החל מ-85 שקלים לאדם ללילה באוהל.
מחירי תומקאר החל מ-400 שקלים לזוג לשעה. מחירי ריינג'רים: החל מ-300 שקלים לזוג לשעה.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
הצימרים של משק "חפר"
(צילום: גלעד ילון)
משק חפר, מצפה אבירים. פרטים נוספים באתר.
קרוב מאוד למשק חפר, סמוך לכניסה לאבירים תוכלו לבקר בסדנת העץ של תם אטיאס, יוצר ואומן בעץ שמסור מאוד לחומר: "לכל חתיכת עץ יש סיפור משלה, עם טבעות וכיוונים שרוצים להיות משהו ולעשות משהו אחר", מתאר לי אטיאס.
כבר מהכניסה תוכלו לראות יותר קרשי עץ ממה שתוכלו לספור, וביניהם שלל יצירות אומנות, מגשים ורהיטים שאטיאס בנה, כשבין לבין הוא זורק סכינים ללוח בקיר כדי להתפקס.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
תם אטיאס בממלכת העץ שלו. מצפה אבירים
(צילום: גלעד ילון)
אטיאס יוצר גם את הכלים שהוא עצמו משתמש בהם, ובסדנה שלו תוכלו להתרשם מיצירות אומנות וכלי בית, כיסאות ורישומים בעץ ודמויות שיצר בעצמו. בבית המלאכה, מתקיימים בהדרכתו חוגים וסדנאות אישיות וקבוצתיות ללימוד נגרות מסורתית ויצירה בעץ, מסדנה של שעתיים ועד של יומיים.
מחירים: ביקור בסטודיו ושיח אומן עד 10 משתתפים - 300 שקלים, 30 שקלים לכל משתתף נוסף. סדנת קרשי חיתוך והגשה - 220 שקלים למשתתף/ת (4 עד 12 משתתפים).
סדנת וואבי סאבי (יצירה הנובעת מתוך הוואבי סאבי - נקודת מבט פילוסופית ואסתטית יפנית, המתייחסת ליופי של הבלייה וההתכלות הטבעית של החומר, לשלמותו של ה"פגום" מנזקי הזמן - 300 שקלים למשתתף/ת (4 עד 20 משתתפים).
תם אטיאס, מצפה אבירים, ביקורים וסדנאות בתיאום מראש. פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
אחרי כל הפעילוית, הבנו שהגיע הזמן לטעום קצת יין, הגליל המערבי התברך בעשרות יקבים שיציעו לכם יין משובח, ביקרנו בשניים שמספרים את הסיפור של האזור כולו.
התחלנו ב"יקב שטרן" שבקיבוץ תובל, שם פגשנו את ג'וני שטרן - היינן של היקב שהפך את התחביב למקצוע כשהקים את יקב שטרן ב-2004. שטרן עלה עם משפחתו מברזיל לכרמיאל ובמרוצת השנים מצא את עצמו בעל יקב עם שאיפות בינלאומיות וקירות מעוטרים בפרסים ותעודות על היין שיצר.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
It's wine o'clock. "יקב שטרן"
(צילום: גלעד ילון)
כיום הוא מכין יותר מ-30 אלף בקבוקים בשנה. עם זאת, היקב עדיין נשאר משפחתי ויזמין אתכם לחוויה אישית ואינטימית יחסית. תוכלו לראות את מכלי היין הענקיים במרתפי היקב וגם לטעום את זני המשקה השונים ובהם קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, פטי ורדו, וסוביניון בלאן.
היינות זכו בפרסים רבים בתחרויות מקומיות ובינלאומיות ולאחרונה נוספו ליקב גם יינות כשרים. שטרן מספר כי מאז היציאה מהסגר הוא זוכה למבקרים רבים: "יצא משהו טוב מהקורונה הזאת, היא עודדה אנשים לטייל בארץ".
מחירים: סיור וטעימות - החל מ-40 שקלים לאדם. תוספת לפלטת גבינות - 60 שקלים.
יקב שטרן, א'-ה' 10:00 - 17:00, שישי-שבת 10:00 - 14:00 (מומלץ לתאם מראש). פרטים נוספים באתר.
יקב משפחתי נוסף באזור הוא "יקב יפתחאל" שנמצא באלון הגליל והוקם על על ידי משפחת אופיר בשנת 1986, מתוך רצון להעמיק את השורשים באדמות המושב.
המשפחה החלה לייצר יין על טהרת הענבים הגדלים בכרם ביניהם סנג'ובזה, מרלו, שירז, פטיט סירה, מרסלן ורוסאן. ב-2004 הפך היקב ליקב הבוטיק הראשון בארץ המייצר כ-7,000 בקבוקים בשנה, שאותם תוכלו לרכוש רק באופן ישיר מהיקב בלבד.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
טעימות יין וגבינות ב"יקב יפתחאל"
(צילום: גלעד ילון)
באותה השנה נחנך גם מרכז המבקרים החדש בתוך בקתת עץ מקורית שיובאה מהרי האפלאצ'ים בארה"ב. בפנים תוכלו לטעום יין, גבינות ותוצרים נוספים מהמשק החקלאי המייצר גם דבש טהור מכל הסוגים.
19 צפייה בגלריה
הגליל המערבי
הגליל המערבי
הבקתה המקורית מווירג'יניה. יקב "יפתחאל"
(צילום: גלעד ילון)
תוכלו להצטייד בסלסילת פיקניק וליהנות מפינה מוצלת ושקטה בין מרחבי היקב הגדולים והירוקים. בימים אלו מתקיימת במקום פעילות למשפחות "בוצרים ונהנים" הכוללת בצירת ענבים והכנת בקבוק תירוש ממותג אישית ופעילות דומה לאור ירח.
מחירים: 45 שקלים לסיור וטעימות.
יקב יפתחאל ומכוורת אופיר, א'-ה' 9:00 - 13:00, 16:00 - 19:00; שישי 9:00 - 14:00, שבת 9:00 - 17:00. פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
בין היקבים נהיינו רעבים ועצרנו ב"מסעדת נור" בכפר ג'וליס, להתארח אצל בסמה חיר, אלמנת צה"ל ואישה צנועה במיוחד שהחליטה ללכת נגד הזרם הנהוג בעדה הדרוזית כשפתחה בעצמה את המסעדה לאחר שהתאלמנה.
המסעדה מבוססות על הטעמים המקומיים ומוגשות בכלים מסורתיים. היא נקראת על שמו של בנה - נור, שגם עוזר לה בתפעול המקום. בין המאכלים במסעדה תוכלו למצוא עלי גפן, מנסף של בשר כבש, מחמר או פיתה דרוזית במילוי עוף וסומאק ואם יישאר מקום אז גם עוגויות מסורתיות ובקלאווה לקינוח.
ישנה גם אפשרות לארוחות לקבוצות קטנות הכוללות מפגש עם בסמה שתחלוק את סיפורה האישי.
"מסעדת נור", כפר ג'וליס: א'-ה', שעות פתיחה: 8:30 - 22:30. פרטים נוספים באתר.
מסעדה נוספת שבה ביקרנו היא "אלומה" - ביסטרו גלילי במעלות תרשיחא. המסעדה משלבת בין האוכל של התרבויות השונות באזור בצורה שנותנת חוויה יוקרתית לצד שמירה על המאפיינים המסורתיים. כל זאת תוך שימוש בחומרי גלם טריים ועם תפריט עונתי מתחלף המציע מבחר ממעדני דרום-צרפת ואגן הים-התיכון.
מסעדת "אלומה", מעלות תרשיחא. ב'-ה' 19:00 - 22:00. יום ו' 18:30 - 22:30. שבת 13:00 - 17:00, 19:00 - 22:00. פרטים נוספים באתר.
הגליל המערבי
כל כך התרגלנו לטייל ברחבי העולם שכבר כמעט הספקנו לשכוח שגם כאן בארץ יש הרבה פנינים ואפשרויות לטייל, לגלות אזורים חדשים וליהנות מהם. הגליל המערבי הראה שגם בימים שבהם השמיים יחסית סגורים, אפשר למצוא פיסת חו"ל גם מבלי לצאת מהארץ, "פתאום מגלים את חבל הארץ הזה, כמה דברים נפלאים יש לעשות פה", אמרה לי מזן.
לצד נופי הטבע, היינות, האוכל וגם פעילויות האקסטרים, נראה שיש מענה לכל מי שירצה לחפש פעילויות באוויר הפתוח ובטבע בימים טרופים אלו.
במהלך חודש אוגוסט היוצרים, הבשלנים והמארחים, מורי הדרך, האומנים - אנשי הגליל השורשיים, יצרו סדרת אירועי תוכן, מפגשים מרתקים וחוויות ייחודיות, ביוזמת עמותת התיירות "זמן גליל מערבי".
מסדנאות אומנות, דרך היסטוריה, קולינריה מיוחדת ויין ועד טיולי דרך בטבע, יוצעו למטיילים פעילויות רבות, כשכולן מתקיימות בהתאם להנחיות התו הסגול, בקבוצות קטנות בהתאם להגבלות - לכן, רובן מותנות בהרשמה מראש.
למידע נוסף אודות האירועים, מועדים ומחירים - היכנסו לאתר התיירות של עמותת זמן גליל מערבי.
הכותב היה אורח של עמותת זמן גליל מערבי