שרשרת הטעויות שהובילה בתחילת השבוע לתאונה בין ג'יפ צבאי שנתקע על המסילה לרכבת נוסעים מתבררת כעת וחושפת תמונה מטרידה על יכולת מערכות התקשורת וזמן התגובה של רכבת ישראל לאירועי חירום. ל-ynet נודע כי החיילים שנתקעו על המסילה הודיעו על כך למשטרה כשמונה דקות לפני רגע הפגיעה. המשטרה העבירה בתורה את ההודעה למוקד הביטחון של רכבת ישראל יחד עם נקודות הציון של הרכב התקוע, אך מוקד הרכבת לא הצליח ליצור קשר עם נהג הקטר ולמנוע את התאונה.
כזכור, התאונה אירעה ביום א' בערב. במהלך אימון ניווט של גדוד מילואים ניסה נהג רכב השטח הצה"לי מסוג ג'יפ רנגלר לחצות את קו מסילת הרכבת בסמוך לדימונה, במקום שאינו מיועד לחציית רכבים. רכב השטח נותר תקוע על המסילה, ללא יכולת להיחלץ באופן שחסם אותה לתנועת רכבת חולפת. שלושת החיילים יצאו מהג'יפ והודיעו על האירוע למשטרה.
חקירת התאונה שמנוהלת על ידי המחוז הדרומי של המשטרה וצה״ל, אמנם נמצאת רק בראשיתה, כשהסיבה להחלטה של הנהג לחצות את המסילה בנקודה זו עדיין אינה ידועה. מדובר במקום שאינו מיועד לכך ואינו אפשרי לחצייה גם עבור רכבים בעלי יכולת עבירות גבוהה כמו הג'יפ הצה"לי. ממצאים ראשונים הנחשפים כעת מעידים כי מעט אחרי השעה שש בערב, לאחר שהבינו כי נתקעו על המסילה, התקשרו החיילים למוקד המשטרה והודיעו על כך. כשתי דקות חלפו עד שהצליחה המשטרה לאכן את נקודת הציון המדויקת בה נמצא רכב השטח התקוע ולהודיע על כך למוקד הביטחון של הרכבת.
אבל זה לא הועיל. ארבע דקות מאוחר יותר, הודיעו החיילים לשוטר שהיה עימם על הקו כי הם מזהים רכבת מגיעה. במשטרה עוד הספיקו לפנות שוב לביטחון הרכבת, שם טענו כי לוקח זמן לעדכן את נהג הקטר ושיחות נוספות אלו (שהמשטרה ביצע למוקד הרכב, ר"ר) רק מעכבות את מהלך החירום. שתי דקות לאחר מכן פגעה הרכבת בג'יפ.
גורם ברכבת ישראל סיפר ל-ynet כי מרגע שהנהג זיהה את הרכב, הוא עשה כל שביכולתו למנוע את התאונה, ביצע בלימת חירום, אך בשלב הזה זה כבר היה מאוחר מדי ולא הצליח למנוע את התאונה.
מבדיקה עם גורמים ברכבת ישראל עולה כי למרות שחלפו כמעט שמונה דקות מרגע הדיווח הראשוני של החיילים למשטרה וכשש דקות מרגע שהמשטרה דיווחה לביטחון הרכבת, נהג הרכבת שכללה שלושה קרונות ו-15 נוסעים, לא קיבל הודעה על הימצאות הג'יפ על המסילה.
באופן רשמי מרכבת ישראל נמסר: ״האירוע נמצא עדיין בתחקיר, ויחד עם זאת אנו רוצים לציין כי הרכב המדובר חצה מסילה במקום אסור וסיכן את חיי נוסעי הרכבת ואת חיי הנוסעים ברכב״.
מדובר צה״ל נמסר: ״במהלך אימון ניווט בדרום הארץ, עלה רכב צבאי ובו שלושה לוחמים על פסי רכבת. הלוחמים לא הצליחו להניע את הרכב ולהסיטו מפסי הרכבת ולכן פינו את הציוד שהיה על הרכב והתפנו ממנו באופן מיידי. הכוח דיווח למשטרת ישראל ולגורמי הביטחון על האירוע וזמן קצר לאחר מכן, רכבת שנעה על הפסים פגעה ברכב הריק. האימון הופסק והאירוע מתוחקר. אין נפגעים ונגרם נזק לרכב״.