מחסור בשביל אופניים רציף הוא המכשול הגדול ביותר לרכיבה על אופניים חשמליים בגוש דן, כך קבעו 62% מרוכבי הכלים החשמליים שנשאלו בסקר של עמותת גרינפיס. בסקר בו השתתפו כ-500 צעירים בני 21-30 הגרים בגוש דן על הרגלי תחבורה, אמרו מרבית הלא-רוכבים כי אינם משתמשים באופניים או קורקינט שכן כלים אלה נתפסים אצלם כלא בטוחים מספיק. בעיות נוספות שציינו הרוכבים - חסרון בתשתיות מתאימות (שבילי האופניים) וצמתים לא מותאמים.
1 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
(פז בר)
המשיבים לסקר התבקשו להביע את עמדתם האם אופניים וכלים חשמליים אחרים אמורים לזכות בנתיב ייעודי בעיר, ו-82% מהם ענו בחיוב. אלא שמחצית מהם הוסיפו כי אינם מסכימים שנתיב שכזה יבוא על חשבון רכב פרטי. רק 16% אומרים כי הם מוכנים לצמצם את המרחב הציבורי לרכב פרטי לטובת אופניים, ומספר זהה הוסיף כי הולכי רגל הם אלה שצריכים "לוותר".
על פי הסקר, 75% מכלל הצעירים בגוש דן משתמשים בעיקר בתחבורה ציבורית בדרך קבע. ל-67% מהנשאלים יש גם רכב פרטי ורק לעשירית מהם יש אופניים או קורקינט חשמלי.
״עשורים של עליונות הרכב הפרטי והשקעות לא מידתיות של המדינה בכבישים על חשבון תשתיות אופניים ותחבורה ציבורית, גרמו לאנשים לחשוש לוותר על האופציה של שימוש ברכב הפרטי״, קובע ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל מחקר ואסטרטגיה גרינפיס ישראל.
״ציבור הצעירים בגוש דן צריך אלטרנטיבה אבל חושש מלעשות זאת כי אין מקום בדרכים. היעדר שבילים ראויים מציב רוכבים באמצע כבישים צפופים ומסוכנים. התוצאה היא יותר זיהום אוויר, יותר פקקים, יותר תאונות ויותר הוצאות על רכבים.
"הגיע זמן להשכמה הכללית, גם של המשרד התחבורה וגם של הרשויות המקומיות. צריך לקדם שבילי אופניים רצינים בכל הערים, בוודאי גם על חשבון הרכב הפרטי. עם 25% מפליטות גזי החממה מתחבורה בישראל מדובר בחלק בלתי נפרד ממשבר האקלים הכללי והגיע הזמן להכריז על מצב חרום, גם בזה וגם בזה", אמר.