המדינה עדיין לא מוכנה לכלי רכב אוטונומיים: מרבית הישראלים שעובדים בגוש דן מבלים בין שעה לשעתיים מאחורי ההגה מידי יום, בדרכם לעבודה ובחזרה. אלו נסיעות שעל פי כל המחקרים מובילות לעייפות, תסכול ועצבים. מי שעשויות להקל על הנושא הן מכוניות אוטונומיות אשר נמצאות בשלבי פיתוח שונים במספר חברות בינלאומיות וכן בחברות מקומיות שונות. על פי הערכות, הן צפויות להגיע לכביש הציבורי בעודכ עשור שנים לפחות, איחור של כ-10 שנים מהיעד המקורי אותו הגדירו יצרניות רכב וטכנולוגיה מובילות רק לפני שנים ספורות.
דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בדבריו של בכיר בענקית הטכנולוגיה מובילאיי שנרכשה בסכום חסר תקדים על-ידי אינטל, בין היתר כדי לסייע בקידום המכונית האוטונומית בדרכה אל הכביש. "מובילאיי מצויה בשלבי סגירה של שני שיתופי פעולה אסטרטגיים עם שני לקוחות, להשקת רכבים אוטונומיים לחלוטין שצפויים לעלות על הכביש בין 2019 ל-2021", אמר רק לפני כשלוש שנים וחצי עפר מהרשק, סמנכ"ל הכספים של מובילאיי.
בינתיים עברה התעשייה שלב של התפכחות וברור כי חזון המכונית ללא נהג אינו יכול להתממש במהירות המובטחת. שלל בעיות שנותרו ללא פתרון משביע רצון מונעות נכון לעכשיו לא רק את "רמה 5" בו מכונית תנהג בכוחות עצמה ללא שימוש בהגה ודוושות, אלא - באירופה - אפילו את "רמה 3" הפשוט פי כמה. בהתאם, הצהרות היצרניות השונות הפכו מפוכחות יותר, והסיטו את תאריך היעד הרחק לעתיד.
1 צפייה בגלריה
רכב אוטונומי
רכב אוטונומי
רכב אוטונומי, רמה 3
(צילום: shutterstock)
ומה קורה בינתיים בישראל? על פי מחקר שמפרסם היום (א׳) מרכז המחקר ומידע של הכנסת לבקשתו של ח״כ בועז טופורובסקי (כחול לבן), עולה כי ישראל עדיין לא מוכנה להפעלת כלי רכב שכאלו בשטחה גם למטרות ניסוי. כל זאת למרות שישראל ממוקמת בצמרת החדשנות הטכנולוגית בתחום. על פי דירוג בינלאומי שנערך לאחרונה ב-25 מדינות מובילות לגבי מוכנות לשילוב כלי רכב אוטונומיים, היא דורגה רק במקום ה-14 בין המדינות שמתכוננות באופן כלשהו להפעלת כלי רכב אוטונומיים בשטחן.
גרוע מכך, בכל הקשור לתשתיות וחקיקה אנו מפגרים עוד יותר וניצבים במקום ה-18. תשתיות? רק במקום ה-21. בכירים בתחום שנחשפו היום למידע אמרו ל-ynet כי נושא התשתיות אכן בעייתי, אך בשנה האחרונה התבצעו פעולות רבות שלא מצאו ביטוי בסקר האמור.
עם זאת, נציגי משרד התחבורה המצוטטים בדו״ח שומרים עדיין על אופטימיות באשר לעתיד הקרוב. לדבריהם, לאור קצב ההתפתחות נראה תוך כשלוש-ארבע שנים כלי רכב אוטונומיים ברמה 4, הנעים באופן אוטונומי לחלוטין בכבישים ותנאי דרך מסוימים.
ח״כ בועז טופורובסקי אמר הערב ל-ynet כי ״אין ספק שהתחבורה האוטונומית היא העתיד. מדינת ישראל מחויבת לצעוד ולהטמיע את הקדמה הטכנולוגית ולא להסתפק בפתרונות המותאמים למאה ה-20 (וחלקם אף למאה ה-19). אם נשכיל ונקדים את הטמעתה בעשור בלבד, נשנה את פני המציאות - השלכות על הגודש בכבישים, השפעות על התכנון העירוני, על התנהגות היום יום ועל יוקר המחייה. אך בעיקר, נציל אלפי חיי אדם ממוות מיותר ועשרות אלפים מפציעות קשות ומבוזבזות.
"זה צריך להיות פרויקט לאומי משנה מציאות, בקנה מידה עולמי, לממש את הכינוי 'סטארטאפ ניישן' ולשמש כמרכז העולמי בתחום. התוצאות לא יאחרו לבוא - חברות בינלאומיות 'יעלו' ארצה, יפתחו אלפי משרות טכנולוגיות חדשות ומדינות רבות בעולם ילמדו מאתנו.
"תפקיד נבחרי הציבור ומקבלי ההחלטות הוא להבין וללמוד את הקדמה הטכנולוגית ולתעל אותה לדרישות, לצורכי ולטובת האזרחים. וזאת במקביל לניווט גמיש של הרגולציה והבירוקרטיה כדי שיסייעו לה לצמוח ולהתפתח".