תערוכות מבוססות טכנולוגיה דוגמת ה-CES של לאס ווגאס, תערוכה ותיקה שהחלה דרכה בשנות ה-60 בניו יורק בכלל, ובעידן בו מרבית הקוראים התקשו אפילו לבטא את המילה "טכנולוגיה", מעולם לא היוו כר פעולה קלאסי עבור יצרניות רכב. אלה המורגלות משחר ההיסטוריה בפורמט קבוע פחות או יותר במסגרתו מוצגים דגמים חדשים וקיימים, מכוניות אב-טיפוס ורעיונות עיצוביים. מנועים חדשים אולי, גרסאות אזוטריות לעיתים. לא הרבה מעבר לכך. לעיתים נדירות הוצגה מערכת מוטורית כלשהי באופן עצמאי, לעיתים ממש נדירות נחשף כסא.
עוד נדבר על השינוי המואץ בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, המקבל ביטוי בין היתר בבחירת יותר ויותר יצרניות להשתתף בתערוכת הגאדג'טים ואלקטרוניקה שנערכת בעיר ההימורים במדינת נבאדה, במקביל להמנעות גדלה והולכת מהשתתפות בתערוכות קלאסיות דוגמת ז'נבה, פאריז ופרנקפורט באירופה, לוס אנג'לס ודטרויט בצפון אמריקה. עד כדי כך שזו האחרונה נאלצה להניף דגל לבן ולהסיט את התאריך הקבוע מינואר - ובצמוד ל-CES - לחודש יוני, פשוט בגלל מיעוט מציגים.
2 צפייה בגלריה
ב.מ.וו CES
ב.מ.וו CES
המושב ב-i3 - מלון בוטיק, בקטן
בחזרה לכסא. קחו את ב.מ.וו למשל, שבחרה להתמקד הפעם ב-CES במערכות שונות המקיפות את הנהג, ובעיקר הנוסע. החברה הבווארית שהתהדרה במשך עשרות שנים - ובצדק גמור - באיכויות הדינמיות, הרחיבה את המיקוד ומסתערת על הנוסע דווקא. למרות שאין בינו לפליטת מזהמים נמוכה או יכולות אוטונומיות, שום דבר. לפחות עד הגעתה של רמה 5 העתידית (2030 לפי ב.מ.וו, אל תתפסו אותם במילה).
בחזרה למושב. ב.מ.וו הציגה שני רעיונות שונים-אך-דומים במסגרתם מושב המכונית שהכרתם כנוסע, מקבל תפנית חדה. במקרה אחד שהוצג בשיירת i3 מותאמות, מדובר בעיקר בהפיכת הנוסע לאלמנט החשוב ביותר ברכב, כשהנהג משמש בו, ובכן, להסעת אותו אורח המשתרע בנוחות של מטוס פרטי.
סידור המושבים הרגיל של ה-i3 החשמלית משתנה בו כך שהנוסע זוכה למה שב.מ.וו מכנים "תחושת של מלון בוטיק". בעיקרון מדובר בהסרת המושב הקדמי שלצד הנהג, והסרת הספסל האחורי לטובת מושב בודד הממוקם כך שהנוסע המאוחר יוכל למתוח רגליו עד תום, להניח אותן ברצותו על הדום ייעודי.
משמאלו של הנוסע מאחור התקינה היצרנית מעין שידת עץ עם מנורת קריאה, בזמן שהקונסולה מלפנים כוללת צמד מחזיקי כוסות עם אפשרות חימום או קירור. אל תקרת הרכב ומול מושב הנוסע מחובר מסך המאפשר צפייה בתכנים שונים וניתן להפעלה משלט ייעודי או אפליקציה המותקנת על הסמארטפון.
2 צפייה בגלריה
ב.מ.וו CES
ב.מ.וו CES
מושב "0 כבידה" - להרגע
איך זה מרגיש? בדיוק כפי שזה. התאמת רכב סטנדרטי קומפקטי למדי לצורך הסעת נוסע בודד בנוחות מרבית ותחושת סטייל ייחודית. אין כאן גימיקים מיוחדים, אין טכנולוגיה מתקדמת, יש טעם טוב ונוחות שגם לימוזינה מפוארת, גדולה ויקרה פי כמה, אינה מסוגלת להציע.
והיה מושב מעניין עוד יותר. ה-X7 החדש יחסית של היצרנית, רכב הפנאי הגדול ביותר ששיווקה אי פעם, צויד במושב נוסע (לצד הנהג) שזכה לשם "ללא כבידה" (ZeroG). הרעיון: לאפשר נסיעה בתנוחה בה הגוף רפוי עד כמה שניתן, נטול לחצי שרירים. מושב שניתן להתקין אותו לפנים, אך גם מאחור. הסטת המסעד לאחור מגיעה עד ל-60 מעלות בדומה ואף יותר מהמקובל במושבי מחלקות עסקים בקווים בהם לא מוצעות מיטות אופקיות לגמרי.
הבעיה הגדולה כמובן נוגעת לבטיחות, אך בב.מ.וו מבטיחים כי המבנה הייחודי של המושב עבר כבר את המבחנים המתאימים וכי הוא עומד בסטנדרטים הנדרשים. לרבות מבנה שונה לחלוטין של השלדה, כריות אוויר שאמורות להתנפח בעת תאונה ולכסות הלכה למעשה את הנוסע, דרך חגורת בטיחות בעלת מנגנון ייעודי הממוקמת בצד שמאל דווקא.
אל התנוחה המערסלת מתלווה גם כאן מסך הנשלף מהתקרה ומקרין לפי דרישה תמהיל מרגיע-עיניים האמור לנטרל תחושת בחילה שעשויה להתלוות לתנוחה הלא רגילה, לצד צלילים מלטפי חושים שתפקידם בעיקר להרדים.
אי אפשר כמובן להתרשם ממלוא איכויות המושב המיוחד, שמיועד ללא ספק לשימוש החורג מ-20 הדקות שהוקצבו לי. כן אפשר היה לגלות שבין היתר בעזרת מערך המתלים המתוחכם והאדפטיבי של ה-X7, מעט מאוד "רעשי רקע" חדרו את המושב והפריעו לנמנם ברגיעה. עד כמה מדובר בפריצת דרך? אפשר יהיה לדעת רק כאשר הוא ישולב בדגם סדרתי וניתן יהיה להתרשם ממנו בתנאי אמת. מתי זה צפוי לקרות? "בעתיד, אין לנו עדיין לו"ז. אבל זה יגיע".

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו