קשה להפריז בחשיבות הקורסה החדשה עבור אופל. לא רק שזה הדגם הנמכר ביותר של היצרנית עם יותר מ-13.5 מיליון יחידות מאז הושק, זו גם מכונית ראשונה מאז השתחררה מכבלי ג'נרל מוטורס ועברה לפיז'ו-סיטרואן, כזו שאחראית לפרק הראשון בחיי המותג החדשים. לקחנו אותה לנהיגה מקומית ראשונה כדי לקבל תשובה על מספר שאלות: ראשית, האם יכולים הצרפתים לסייע לקורסה לחזור למקומה הבכיר בעבר ושנית, האם מסוגלת הסופר-מיני הזו לסייע לאופל לחזור לצמרת אליה השתייכה לפני שניים-שלושה עשורים. וגם, האם היא מספיק שונה מפיז'ו 208 העדכנית, תאומתה הכמעט-זהה.

גם מבחינת השוק המקומי מדובר בדגם חשוב, ראשון שמושק מאז עבר הייצוג ללובינסקי. והחיים כאן לא צפויים להיות פשוטים יותר. הקורסה הזניחה בעבר חייבת לשנות את התדמית האפרורית שפגעה בה, לחדש את קהך הרוכשים הפוטנציאלי בעזרת הבטחה לרעננות ועדכנות שהיו חסרים לה.
וזה לא יהיה פשוט שכן היא מתמודדת עם מתחרות מצוינות. החל בפיז'ו 208 המהווה לה בסיס, דרך סיאט איביזה הפופולרית שהפכה לאמת המידה בקטגוריה, או רנו קליאו שנחתה כאן לאחרונה ואפילו טויוטה יאריס חדשה שתגיע בהמשך.
מחיר: 119 אלף שקל
מתחרים: סיאט איביזה, רנו קליאו, פיז'ו 208, טויוטה יאריס
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: עיצוב, יחידת הנעה, התנהגות כביש
בסדר: נוחות נסיעה, מושב אחורי
טעון שיפור: עיצוב פנים, מחיר
ציון: 8

איך נראה

קורסה הקודמת, כמו דורות שקדמו לה, לא הרשימו - בלשון המעטה - מבחינת מראה. אלא שהדגם הנוכחי נראה לא פחות ממצוין, עם יחידות לד צרות בחזית, צללית דינמית, צמד יציאות מפלט אגרסיביות למראה מאחור, חישוקים מקוריים ומראות וגג בצבע שונה (במכונית המבחן).
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)
בפנים הסיפור שונה ונראה כי חלק הארי של הקריאטיביות הוסט לעיצוב החיצוני, בעוד פנים הקורסה נותר חסר השראה. זה מתבטא בלוח מחוונים אנלוגי ופשוט מאוד למראה, ממשיך במסך מגע צנוע ובחירה לא משכנעת בשילוב גימורים-חומרים-גוונים, ומגיע להחלטה למעט בתאי אחסון שימושיים ולהסתפק בשקע USB בודד.
עם זאת, איכות החומרים טובה למדי ושמחנו לגלות כי תפעול המערכות קל ונוח מהמקובל ביצרניות האם פיז'ו-סיטרואן. המושבים הקדמיים נוקשים יחסית אך מעניקים תמיכה טובה מהמקובל וחלון השמש הגדול ברכב המבחן אינו נפתח אמנם, אך כולל וילון הצללה אטום לקרני שמש.
הקורסה גדלה כיום כמעט בכל ממד, ובכך היא מציעה מרחב מחיה טוב מבעבר לרגלי היושבים מאחור, אם כי התקרה הנמוכה ב-4.5 ס"מ תפריע למבוגרים במידה ממוצעת וצפונה. למרות בסיס הגלגלים הנדיב יותר, היא צפופה ביחס למתחרותיה ובמפתיע, נעדרת תאורת פנים מאחור. תא המטען שגדל במעט עדיין קטן מזה שבאיביזה ובקליאו.
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)

איך נוסע

יחידת ההנעה המוכרת של PSA - טורבו-בנזין בן שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס, או 100 בגרסת הבסיס) משודכת לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. ויש לנו בעיקר דברים טובים לומר עליה. היא לא רק מרשימה משמעותית מהיחידה בקורסה היוצאת, היא מאפשרת לסופר-מיני הגרמנו-צרפתית ביצועים מהטובים בקטגוריה - הזינוק טוב מאוד (8.7 שניות ל-100 קמ"ש), האצות הביניים מרשימות במיוחד עם מידה נאה של מומנט כבר בסל"ד בינוני-נמוך ויכולת השיוט במהירות גבוהה מצוינת ביחס לקבוצה - גם בעומס מלא.
תיבת ההילוכים מהירת תגובה (בעיקר במצב "ספורט") ומסייעת לניצול מירבי של המנוע. פעולתה הנמרצת מאפשרת להתעצל ולשמור על סל"ד נמוך יחסית בשיוט, תוך ידיעה כי הורדת ההילוך לצורך עקיפה למשל, תהיה מהירה דיה. אם זה אינו מספיק, גם תחילת הנסיעה חלקה יותר ממתחרות עם תיבות כפולות-מצמד.
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)
המנוע בקורסה נהנה מפס קול עדיף על אלה של דגמים אחרים העושים בו שימוש, וגם זו נקודת זכות, בעיקר כשמדובר ביחידת שלושה צילינדרים שמטרטרת לרוב ומעייפת תוך זמן קצר. צריכת הדלק לעומת זאת אכזבה מעט: רק 12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן (יש לציין כי המכונית הנבחנת עשתה בידינו קילומטרים ראשונים. יתכן והתוצאה תשתפר בהמשך).
כיול המיתלים, כמקובל בתצורת גרמניה - ובשונה מההעדפה הצרפתית - נוקשה יחסית. עובדה זו בולטת יותר בנסיעה עירונית, גם אם המרכב אינו "מתרסק" על שיבושים בדומה למתחרות נחותות. במהירות גבוהה יותר נהנית הקורסה מכיול זה, המאפשר שינויי כיוון מהירים בביטחון מלא. רמת האחיזה גבוהה והשמירה על יציבות כיוונית מרשימה במיוחד. בעיקר בהתחשב בגודלה של הקורסה.
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

אופל קורסה החדשה היא מכונית מבריקה ולא רק שהיא טובה מקודמתה בכל תחום, הפער ביניהן ענק ומאפשר לה, לראשונה זה עשרות שנים, להתייצב מול מיטב המתחרות ללא רגשי נחיתות. אז נכון, תא הנוסעים וסביבת הנהג אינם מבריקים ותג המחיר יכול להיות ידידותי יותר, אבל המכונית הזו מסמנת V חיובי על כל אחת משלוש השאלות עימן החל המבחן.
כן, זו בהחלט מכונית שממוצבת בעמדה בכירה בשוק וכן, היא מסייעת לאופל לחזור לצמרת ממנה נעדרה שנים רבות כל-כך. ובאותה נשימה: היא מספיק שונה מתאומתה פיז'ו 208 ומעמידה - לפני מבחן השוואתי מחייב - שאלה גדולה מאי פעם בפני מי שיגיע לבית לובינסקי במטרה לבחור סופר-מיני.
6 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
אורך: 406 ס"מ
רוחב: 176.5 ס"מ
גובה: 143.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 253.8 ס"מ
משקל עצמי: 1,233 ק"ג
נפח תא מטען: 309 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.7 שניות, 208 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.2 ק"מ לליטר, 103 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
מחיר: 119 אלף שקל