את מצב הכבישים בישראל ניתן לתאר במילה אחת: כאוס. כבר מזמן שהכבישים לא רק עמוסים, הם ממש סתומים. מספר המכוניות שעולות על הכבישים הוא עצום, וכמו צפרדע בסיר מים רותחים נהגי ישראל התרגלו לעומסים ההולכים וגדלים, ולא מעט מהם מבלים שעות ארוכות בכל יום בכבישים - בעמידה או בזחילה.
תחבורה ציבורית יעילה הייתה אמורה לפתור את את המציאות הכאוטי שבכבישים, אבל מילת המפתח פה היא "יעילה", והיא רחוקה מאוד מלתאר את מצב התחבורה הציבורית בישראל.
בכאוס הזה, רכב דו־גלגלי הוא הפתרון המיידי, הזמין והיעיל ביותר לשליטה על הזמן והמרחב שלכם, כשהוא עוקף – תרתי משמע – את בעיות העומסים האדירים, ועל הדרך גם פותר את בעיית החניה.

סוגי רישיון נהיגה

השלב הראשון של נהג רכב פרטי המעוניין לעבור לרכב דו־גלגלי הוא הוצאת רישיון נהיגה, כשבפניו עומדות שתי אפשרויות: רישיון A2 המוגבל ל־125 סמ"ק ול־14.9 כ"ס (נקרא באירופה A1), ורישיון A1 (שנקרא באירופה A2) המוגבל ל־47.6 כ"ס, כשניתן לבחור בין כלים אוטומטיים לבין כאלו עם הילוכים ידניים.
2 צפייה בגלריה
קטנועי 125 סמ"ק לעיר ולגיחות פרבריות
קטנועי 125 סמ"ק לעיר ולגיחות פרבריות
קטנועי 125 סמ"ק לעיר ולגיחות פרבריות
(צילום: אביעד אברהמי, פול גז)
רישיון A2 קל ופשוט להוצאה. נהג רכב פרטי (B) אינו מחויב למינימום שיעורי נהיגה על קטנוע 125 סמ"ק. השיעורים – כמו הטסט – מתבצעים במגרש בלבד (מבחן שליטה), מבלי לצאת לכביש הציבורי וללא צורך במבחן תאוריה. התהליך הזה קל ופשוט, עשוי לקחת שבועיים עד שלושה, והוא גם זול למדי – סביב 150 שקל לשיעור של 40 דקות, כ־400 שקל על הטסט, ועוד כ־300 שקל עבור אגרות שונות.
תהליך הוצאת רישיון A1 כבר מקיף יותר. הוא מחייב 15 שיעורי נהיגה – במגרש ובכביש הציבורי – כשבסיומם מגיע הטסט הכולל מבחן שליטה במגרש ומבחן בכביש הציבורי. גם המחיר קופץ, ועשוי להגיע לכ־2,500 שקל ויותר. בצד היתרונות נציין את טווח הכלים הרחב משמעותית שעליהם ניתן לרכוב, כולל כאלו המיועדים לרכיבה בין־עירונית. כמו כן, בעל רישיון נהיגה לרכב פרטי (B) פטור ממבחן תאוריה. שדרוג מ־A2 ל־A1 מחייב 8 שיעורי נהיגה ומבחן מעשי, אך פטור ממבחן תאוריה.
רישיון A בלתי מוגבל, אגב, ניתן להוציא רק מעל גיל 21, עם שנת ותק עם רישיון A1.
2 צפייה בגלריה
קטנועים תלת גלגליים. בטוחים יותר
קטנועים תלת גלגליים. בטוחים יותר
קטנועים תלת גלגליים. בטוחים יותר
(צילום: אופק דנון, פול גז)

איך לבחור קטנוע?

קטגוריית ה־125 סמ"ק המתאימה לבעלי רישיון A2 כוללת מנעד רחב של כלים, החל מקטנועים בסיסיים וזולים שעולים כ־10,000 שקל, דרך קטנועים איכותיים ויוקרתיים שמחיריהם מתקרבים ל־30 אלף שקל, וגם אופנועים לכביש ולשטח. הכלים האלו אורבאניים ביסודם, אך הם מסוגלים לגמוע מרחקים בין־עירוניים קצרים בכבישים לא מהירים מדי – למשל מהפרברים לעיר הגדולה.
בחירת הכלי צריכה להתחשב בצרכים ובתקציב. כלל האצבע: ככל שהכלי יקר יותר כך הוא גם טוב יותר.
בצד הזול תמצאו כלים בסיסיים כמו הסאן־יאנג קרוקס 125 הקימקו מובי 125 או ההונדה ויז'ן 125 (עלויות: 11 אלף שקל, 14 אלף שקל ו־15 אלף שקל בהתאמה), שיאפשרו תחבורה עירונית בסיסית, יעילה וזולה. הסאן־יאנג ג'וירייד 125 הקלאסי וההונדה PCX125 כבר יגיעו ל־20 אלף שקל, ובקצה הסקאלה מחכים הההונדה פורצה 125 והימאהה איקסמקס 125 המושקעים והאיכותיים, הכוללים מערכות ABS ובקרת אחיזה מתקדמות. המחיר של שניהם הוא 27 אלף שקל.
הווספה הקלאסית, כמובן בתצורה מודרנית לחלוטין עם מנוע 4 פעימות חסכוני, גיר רציף ומערכת ABS בטיחותית, תעלה 22 אלף שקל.
הטכנולוגיה התקדמה מאוד בשנים האחרונות, ולמרות שקטנועי 125 מחויבים על פי התקנות להגיע רק עם מערכת בלימה משולבת, חלקם מגיעים גם עם מערכות ABS מתקדמות ומאוד בטיחותיות. ההמלצה שלנו פשוטה: אם יש לכם את התקציב - השקיעו בכלי הכולל מערכת ABS.
אופציה בטיחותית נוספת היא קטנוע תלת־גלגלי. עד לא מזמן שווק בישראל הימאהה טריסיטי 125 ואחיו המוגדל בנפח 155 סמ"ק. כרגע הם קיימים רק כמשומשים, ושיווקם כחדשים צפוי להתחדש בתחילת 2022. הטריסיטי 125 הוא אופציה מעולה לבעלי רישיון A2 המחפשים תחבורה עירונית יעילה, ועם זאת בטיחותית יותר מדו־גלגלי רגיל.
לדרגת הרישוי A1 כבר תמצאו את הפיאג'ו MP3 הוותיק והמצוין המגיע בשלושה נפחים – 300, 350 ו־500 סמ"ק, את הימאהה טריסיטי 300 החדש, ואת הפיג'ו מטרופוליס 400 המאובזר. לכולם מערכות ABS ובקרות אחיזה בטיחותיות, והם מציעים את הגלגל הקדמי הנוסף שמוסיף בטיחות רבה בפניות ובבלימות. המחירים: 42 עד 50 אלף שקל.
כמובן שאת האפשרויות הרבות האלה ניתן לרכוש גם כמשומשים, וכאן נמליץ לגשת לסוכנויות הטרייד אין הגדולות שקיימות גם אצל יבואני הדו־גלגלי וגם בסוכנויות פרטיות. לרוב, בסוכנויות הגדולות תמצאו כלים טובים ומטופלים, עם אחריות כזו או אחרת.

ביטוח חובה וציוד רכיבה

למחיר הקטנוע יש להוסיף שתי הוצאות גדולות – ביטוח חובה וציוד רכיבה. ביטוח חובה לכלי דו־גלגלי, המכסה פגיעות גוף לרוכב, לנוסע ולכל צד שלישי המעורב חלילה בתאונה, הוא סיפור יקר מאוד בישראל. מדרגות הביטוח הארכאיות קובעות שלוש קטגוריות: עד 50 סמ"ק, 51 עד 250 סמ"ק, ומעל 250 סמ"ק.
ביטוח חובה לקטנוע 125 עד 250 סמ"ק לרוכב כבן 40 ללא תאונות וללא שלילות יעלה כ־3,600 שקל לשנה. ביטוח מוזל עם השתתפות עצמית יעלה כ־2,500 שקל. לקטנוע מעל 250 סמ"ק המחירים יקפצו לכ־5,000 ו־3,500 שקל בהתאמה. בהחלט יקר, אבל אנחנו לא מספיק עשירים כדי לרכוב ללא ביטוח חובה.
גם ציוד רכיבה הוא קריטי לבטיחותכם, ולא מדובר רק בקסדה. השילוב המומלץ הוא קסדה סגורה, מעיל רכיבה וכפפות רכיבה, כשאלו משולבים עם מכנסיים ארוכים ונעליים גבוהות.
יש מנעד רחב של איכויות ומחירים, כשקסדה, מעיל וכפפות פשוטים יעלו בסביבות ה־1,000 שקל, דרך כ־2,000-1,500 שקל לסט טוב ובטיחותי יותר, ועד קרוב ל־5,000 שקל לקסדה בלבד למי שרוצה את הטוב ביותר שיש. לכו על קסדה שלמה, ומעיל רב־עונתי שיכול לשמש גם בקיץ החם וגם בימי החורף הקרים והגשומים.

יוצאים לדרך

אז הוצאתם רישיון, רכשתם קטנוע, עשיתם ביטוח חובה והתחדשתם בציוד רכיבה איכותי. ברוכים הבאים לעולם שבו אתם שולטים באופן מוחלט על הזמן והמרחב שלכם. רק עוד דבר אחד חשוב: תהליך הוצאת הרישיון מלמד אתכם רק לעבור את הטסט. בתהליך הזה אתם מקבלים כלים בסיסיים ביותר לשליטה על דו-גלגלי, שרחוקים מאוד מלהספיק בחיי היום יום על הכביש הציבורי.
מומלץ להשקיע עוד 2,000 שקל בהדרכת רכיבה מתקדמת, שתעניק לכם כלים איכותיים לשליטה על הדו־גלגלי ולהתמודדות עם התנועה שמסביב – שילוב של טכניקות רכיבה עם אסטרטגיית רכיבה והישרדות בתנועה.
יש מספר בתי ספר שמעבירים קורסים כאלה, כשהדגש הוא על בטיחות ועל שליטה גבוהה בטכניקות רכיבה. אל תוותרו על הקורסים האלה, וראו אותם כחלק מתכנית ההכשרה הראשונה שלכם ומארגז הכלים הבטיחותי שלכם. הקורסים האלה מצילים חיים.