בקצרה:
  • שיתוף פעולה ישראלי אחראי לרכב אוטונומי צבאי ייחודי
  • נמכר כבר במספרים מרשימים בארץ ובחו"ל
  • השלב הבא: שילוב טכנולוגיית מכ"ם לייזר
1 צפייה בגלריה
(בני דויטש)
השלב הבא של יוצאי אינוביז: רכב אוטונומי מבוסס על טכנולוגיית הליידאר, מכ"ם הלייזר שפיתחה החברה הישראלית שתונפק החודש בנאסד"ק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. סופטרייד, שהוקמה בידי קבוצה של יוצאי אינוביז, חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת DSRaider מהוד השרון, יצרנית ומפתחת ה-EZRaider, רכב חשמלי ייחודי בעל כושר עבירות גבוה ויכולת נשיאת משקלים כבדים יחסית לגודלו, שיותר מ-1,000 יחידות ממנו נמכרו כבר לגורמים אזרחיים וביטחוניים. ביחד יציעו השתיים לשוק הביטחוני את האיזי ריידר עם יכולות אוטונומיות, במחיר של כרבע מכלים אוטונומיים צבאיים קיימים.
"אנחנו משתמשים בעיקר בליידרים ובאלגוריתמים שפיתחנו כדי לספק 'קיט אוטונומי' זול יחסית, שמאפשר הסבת רכבים מאוישים הפועלים בשטח תפעולי, בנמלים ובמשימות חקלאיות, לפעולה ללא נהג", אומר יונתן הורביץ, מנכ"ל סופטרייד ולשעבר ראש קבוצת הרכב האוטונומי באינוביז. כמו מרבים ממייסדי אינוביז, גם הוא בוגר יחידת הטכנולוגיה 81 בצה"ל. "היכולות האלה קורצות גם לתחום הביטחוני, שמחפש להוסיף לכלים קיימים יכולות לפעול עם ובלי נהג, בהתאם למשימה".
למרות יוזמות רבות בארץ ובעולם להשקת רכבים אוטונומיים צבאיים, כלים ללא נהג נכנסים באיטיות רבה לשירות צבאי, בעיקר בהשוואה לקונצנסוס סביב מטוסים ללא טייס. ייתכן שכלי אוטונומי קטן וזול יחסית, ומתאים לשירות בכוחות מיוחדים, יכול לזרז את הגיוס של הטכנולוגיה האוטונומית לצבא.
האיזיריידר מצויד בארבעה גלגלים, מתאים לנסיעה בעמידה או בישיבה, בעל טווח של יותר מ-80 ק"מ ויכולת לשאת מאות ק"ג של מטען. גודלו ומשקלו הופכים אותו קל מאוד לשינוע, כולל ממסוקי סער כמו בלק הוק. הכלי נרכש כבר בידי צה"ל והכוחות מיוחדים בצבא ארה"ב, ואף מופעל במשימות הומניוטריות: פיקוד העורף בצה"ל למשל השתמש בו בסגר הראשון לחלוקת מזון בבני ברק, תוך ניצול יתרונותיו לתמרון באזור עירוני צפוף.
"לוחם יכול להגיע ליעד בשקט, לרדת, לירות ולשלוח את הכלי ללוחמים אחרים, או כדי לפנות פצוע", מסביר תא"ל (מיל') מיקי בר, מנכ"ל DSRaider. "הכלי הופך אוטונומי בלחיצת כפתור, והקיט של סופטרייד מאפשר לנו להציע אותו ללקוחות במחיר תחרותי מאוד לעומת כלים אוטונומיים אחרים. לא רק לתחום הביטחוני, אלא למשל לחקלאים הזקוקים לכלי לא מאויש לביצוע ריסוסים ומשימות מונוטוניות אחרות".
איזיריידר הוקמה ב-2017, וגייסה עד היום 5.5 מיליון דולר. כיום נמצאת החברה בסבב גיוס נוסף, שאמור להניב 15 מיליון דולר שישמשו להרחבת פעילותה בארה"ב, והגדלת כוח האדם שלה בארץ. למרות שכלים שלה נמכרו גם בישראל, למג"ב ולצה"ל, כמו גם לחברות טיולי שטח וטיולים עירוניים, רוב פעילותה היא לייצוא. למרות הקורונה והקושי לפעול מול לקוחות פוטנציאלים בחו"ל, היא סיימה את 2020 בייצור של מאות כלים, ובגידול לעומת 2019.
מה אנחנו חושבים: אחרי הסוסיתות והאסקורטים, כבר הבנו שמכונית שתנצח את טויוטה קורולה לא תיוולד בארץ. אבל העידן החשמלי והאוטונומי ממשיך לייצר הזדמנויות שחברות ישראליות יכולות לנצל. איזיריידר הוא כלי מהנה מאוד לרכיבה, ותוספת היכולת האוטונומית יכולה להיות שימושית גם בתחום הצבאי וגם האזרחי. עכשיו רק צריך שהמדינה שיודעת לקדם ולתמוך בחברות טכנולוגיה, תדע לעשות את זה גם עם חברות שהן יותר מתחום הרכב הקלאסי.