בקצרה:
  • בעל רכב בן שלוש ויותר נדרש כיום לעבור מבחן מעשי (טסט) בכל שנה
  • משרד האוצר צפוי להודיע: רכב בן 3 עד 10 יידרש לטסט רק פעם בשנתיים
  • לפני החלטה, שימוע ציבורי והליך של חודשים. אגרת הרישוי לא תשתנה
2 צפייה בגלריה
מכירים טסט? אז בעתיד הוא יהיה רק אחת לשנתיים
מכירים טסט? אז בעתיד הוא יהיה רק אחת לשנתיים
מכירים טסט? אז בעתיד הוא יהיה רק אחת לשנתיים
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
במקום טסט פעם בשנה, פעם בשנתיים. משרד התחבורה עומד להודיע כי מבחן הכשירות השנתי (טסט) אותו נדרשים בעלי רכב פרטי לבצע אחת לשנה, יתקיים אחת לשנתיים. התקנה החדשה תהיה תקפה לכלי רכב בני שלוש עד 10 שנים, בהתאם לתקנה חדשה אותה מקדמת שרת התחבורה מירי רגב.
במשרד התחבורה מדגישים כי תהליך המעבר צפוי לארוך חודשים בודדים ויכלול בין היתר שימוע ציבורי לתקנות. לאחר מכן יבוצעו תיקונים במידת הצורך, התקנות יועברו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וזו תקבע תאריך תחולת התקנות. עם זאת מדגישים במשרד כי במקרה וישראל תקלע למערכת בחירות נוספת, יתכנו עיכובים בפעילות הכנסת וועדותיה.
יש לציין כי למרות העובדה שטסט לא יתקיים כל שנה, נהגים יידרשו להמשיך ולשלם אגרת רישוי שנתית כפי שהם משלמים היום. החסכון הכספי - רק לבעלי רכב צעיר - יבוא לידי ביטוי בחסכון עלותם של שלושה מבחני כשירות.

מה זה אומר לגבי?

על פי התקנות כיום, רכב פרטי חדש פטור ממבחן רישוי שנתי בשנתיים הראשונות לרכישתו ובשלישית הוא מחויב לכך, כפי שהחליט לפני מספר שנים שר התחבורה דאז, ישראל כץ. לאחר מכן הוא נדרש לבצע טסט במכון רישוי מדי שנה. ברכבי ליסינג חדשים הפטור מטסט הוא רק לשנה הראשונה, ומהשנה השנייה נדרש מבחן במכון רישוי. במשרד מדגישים כי התקנה החדשה מיישרת קו עם המקובל במדינות רבות באירופה.
המשמעות היא כי עם אישור התקנה, כלי רכב פרטיים שמשקלם עד 3.5 טון ואשר "עלו על הכביש" מה-1.1.2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון רק לאחר שלוש שנים. לאחר מכן כל שנתיים והחל מהשנה העשירית לעלייתו של הרכב לכביש, פעם בשנה. במשרד התחבורה הדגישו כי מהלך זה מתאפשר הודות להתפתחות הטכנולוגית ולקידמה של הרכב ומערכותיו, לשימוש הרווח במערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות המשפרות את רמת בטיחות הרכב באופן משמעותי, ושילוב מחוונים חכמים המתריעים בפני הנהג על תקלות ומעדכנים אותו כי עליו להגיע למוסך.
2 צפייה בגלריה
חניכה של מערך בדיקות הקורונה של Check2fly בנמל התעופה בן גוריון
חניכה של מערך בדיקות הקורונה של Check2fly בנמל התעופה בן גוריון
רגב: "המהלך יחסוך לציבור זמן המתנה במכון, כסף ובירוקרטיה מיותרת"
(צילום: לע"מ)
"כל אלה הופכים את חובת מבחן הרישוי השנתי מיושנת ומיותרת כאשר מדובר ברכב חדש. על פי בדיקות שביצע משרד התחבורה, היקף הליקויים הצפויים ברכב פרטי מהשנתונים האחרונים נמוך ביותר במהלך 10 השנים הראשונות", נמסר.
שרת התחבורה מירי רגב ציינה כי "כלי רכב חדשים מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות ומטופלים היטב במסגרת תקופת אחריות היצרן. מדי שנה מאות אלפי כלי רכב חדשים ומתקדמים עוברים את הטסט לרכב בהצלחה אך ללא צורך אמיתי. העומס על מכוני הרישוי פוגע בבעלי רכב ישן יותר, אשר נדרשים לבזבז זמן יקר לביצוע הטסט. המהלך יחסוך לציבור זמן המתנה במכון, כסף ובירוקרטיה מיותרת".
מה אנחנו חושבים: משרד התחבורה מוביל כמה רפורמות בתחום הרישוי כדי לחסוך בזמן, כסף ובירוקרטיה וזו אחת מהן. באותה מידה ובאותה נחישות עליו לפעול גם בתחום התחבורה הציבורית כדי לגשר על פער של עשרות שנים לטובת מי שאינו יכול להחזיק רכב פרטי או מי שעשוי לבחור לוותר עליו כדי לעקוף את הפקקים, אם אכן תהיה כאן אלטרנטיבה ציבורית יעילה ומהירה, כנהוג במדינות העולם המערבי.
פורסם לראשונה: 07:27, 08.12.20