השבוע עלה לכבישי ישראל רכב עם מנוע חדש ומהפכני, בעל אופי פעולה שונה לחלוטין מאלו המוכרים בכלי תחבורה אחרים. מדובר בפלטפורמה, ללא נהג ובשליטה מרחוק שתשמש לניסוים במנוע שפיתחה אקוואריוס, מנוע שכבר משמש גנרטורים ועשוי לאפשר בעתיד שימוש בו גם לתחבורה.
אקוואריוס, הממוקמת בראש העין, הוקמה ב-2014 ובסוף 2020 הונפקה בבורסה בתל אביב ונסחרת לפי שווי שוק של 1.16 מיליארד שקל. הבסיס להקמת החברה הוא המצאה של שאולי יעקובי למנוע לינארי, שפועל באופן קווי ולכן יעיל הרבה יותר ממנועי בעירה פנימית מוכרים.
פעולת המנוע (כפי שאפשר לראות בסרטון) מבוססת על צילינדר ובתוכו ציר הנעה לאורכו עם מחיצה היוצרת שני תאי בעירה בהם מתרחש הפיצוץ. התנועה המתקבלת היא קווית והיא משמשת להפקת חשמל על ידי מגנט הנע בתוך סליל בקצה המוט. המנוע לא נדרש למערכת שימון מורכבת, אין לו שסתומי יניקה ופליטה, וגם לא מצתים - שכן הפיצוץ נעשה באמצעות חימום האוויר על ידי דחיסה (בדומה למנועי דיזל), מה שמאפשר לו משקל עצמי נמוך במיוחד של 10 ק"ג.
3 צפייה בגלריה
אקווריוס
אקווריוס
(צילום: רוני בסיק)
גרסה הנמצאת כעת בפיתוח ומונעת במימן תאפשר תפוקה משוערת של כ-40 כ"ס. נזכיר כי טכנולוגיית תא דלק מייצרת חשמל באמצעות תהליך כימי המערב מימן המאוחסן במכל ייעודי וחמצן "רגיל" מהאוויר. ניתן להשתמש בה להנעה ישירה מנוע חשמלי המחובר ישירות לגלגלים, או לטעינת סוללות המשמשות לאגירת האנרגיה. תוצר הפליטה היחיד הוא אדי מים נקיים לגמרי.
יעקובי הגיע עם הרעיון אל גל פרידמן, כיום יו"ר אקוואריוס, ואל אריאל גורפונג, כיום מנכ"ל החברה, שניהלו אז את קרן הקלינטק אוריס. "שאולי אמר שהוא צריך 100 אלף שקל וכמה חודשים כדי לבצע הדגמה. בסוף זה לקח פי 5 זמן ופי 10 כסף, אבל בסוף היה לנו אב-טיפוס שעבד", מספר פרידמן.
הכיוון הראשוני היה תעשיית הרכב, אבל התברר שתעשיית הגנרטורים זריזה יותר באימוץ טכנולוגיות חדשות. בעיקר חברות סלולר, שחייבות להבטיח חשמל לכל אנטנה, בכל מקום ובכל זמן, ובעידן ה־5G צריכות להציב אחת כל 500 מטר. אקוואריוס כבר דיווחה על הסכם עם נוקיה בשווי 600 מיליון דולר לאספקת גנרטורים למתקני הסלולר שהיא מייצרת, ובשנה הבאה תייצר כבר 3,000 גנרטורים סדרתיים באמצעות אלביט.
3 צפייה בגלריה
גל פרידמן מנכ"ל אקווריוס
גל פרידמן מנכ"ל אקווריוס
גל פרידמן מנכ"ל אקווריוס
(צילום: רמי זרנגר)
למנוע של אקוואריוס יש גם הרבה פוטנציאל בשוק הרכב, לא להנעה ישירה כמו מנועי בעירה פנימית ארבע פעימות מוכרים, אבל כן כמאריך טווח לרכב חשמלי, מה שיאפשר לו להסתפק בסוללה קטנה, קלה וזולה יותר. הממדים הקטנים שלו והיכולת לתדלק אותו במימן, הופכת אותו גם למתחרה במנועי תא הדלק, שיצרניות רכב מוערכות כמו טויוטה, יונדאי, מרצדס וב.מ.וו מפתחות אותו כעת כאלטרנטיבה עתידית למנועים חשמליים.
אקוואריוס הודיעה ביוני על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה KIP להקמה משותפת של מפעל בדובאי לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה ל-KIP יש גם אופציה לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, יותר מפי 10 משווי הנוכחי. בין בעלי המניות של אקוואריוס נמצאים מריוס נכט, ליאון רקנאטי, ספקיות תעשיית הרכב מיפן מוסאשי ו-TPR, שלמה אליהו, מקס משאיות והכלכלן יעקב פרנקל המשמש כדירקטור בחברה.
החברה בונה כעת מרכז מחקר ופיתוח ביקום, שאמור להעסיק 100 איש. פרידמן: "ההוליווד של המנועים זה גרמניה, ויש לנו שם פעילות פיתוח, ובפולין, שהעניקה לנו 6 מיליון יורו עוד בשלב הסיד. בישראל לא קיבלנו כלום, ואנחנו רוצים במידת האפשר להביא לכאן עבודה. אנחנו נאבקים לגייס כאן כוח אדם, שבתחומים שלנו הרבה פחות זמין מאשר באירופה".
3 צפייה בגלריה
אקווריוס
אקווריוס
המנוע יאפשר גם פעולה על מימן נקי מזיהום
רשמית מיועדת הפלטפורמה של אקוואריוס, שנחשפת כאן לראשונה, לפיתוח והדגמות. אבל היא גם ממחישה שברגע שמנוע המימן שלה יוכיח את עצמו, המרחק להפיכתה ליצרנית רכב כבר לא יהיה גדול. נכון לעכשיו מתקשה תעשיית הרכב להוזיל את עלויות תא הדלק, אבל עדיין מחפשת אלטרנטיבות למערכות הנעה חשמליות.
היכולת של חברה ישראלית להשתלב בתעשיית הרכב נראתה בעבר דמיונית עד מופרכת, אבל שורה של חברות, כמו מובילאיי ו־ווייז, הוכיחו שהדבר אפשרי. REE, שפיתחה בעצמה פלטפורמה מהפכנית לרכב חשמלי, מוכיחה גם בייצור רכב יכולות להביא לעולם בשורות מישראל. אקוואריוס טרם הציגה תכנית לייצור רכב, אבל כן בונה את היכולות לרגע שבו תתקבל ההחלטה.