דו"ח של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל חושף בעיות בטיחות ברכב השטח הממוגן "דוד טויוטה". המשמעות: הנסיעה בו מסכנת את החיילים וגוררת הוצאות כספיות מיותרות. מדובר ברכב שאותו החל הצבא לרכוש לפני כשנתיים. הוא משמש לוחמים במשימות סיור וביטחון שוטף בכל הגזרות, בעיקר בשומרון, בגבול הצפון ובאזור עוטף עזה. עד כה נרכשו כ-150 כלי רכב שנרכשו בארה"ב ומוגנו שם בכספי הסיוע האמריקאי. הרכבים מטופלים בהסדר מיוחד, במספר מצומצם של מוסכי טויוטה בארץ.
3 צפייה בגלריה
 הרכב הממוגן - שכחו לשדרג את הבלמים?
 הרכב הממוגן - שכחו לשדרג את הבלמים?
הרכב הממוגן - שכחו לשדרג את הבלמים?
(דובר צה"ל)
הרכב נבנה על בסיס טנדר טויוטה היילקס הפופולרי, והחליף - ללא מכרז - את הדור הראשון של ה"דוד", שנבנה על בסיס "לנדרובר דיפנדר" – שייצורו הופסק ב-2016. אולם כדי להתאימו למשימות צבאיות הרכב שוריין ובכך זינק משקלו מ-2.9 טון מירביים שאישר היצרן, ל-4.36 טון כולל הצוות. המשמעות: בלימה, בעיקר בירידות תלולות, הוא אינה יעילה ועמידה בכל המקרים.
בדו"ח מצוינות בעיקר שתי בעיות קשות. הראשונה: בלימת המנוע של הרכב הדרושה בעיקר בירידות, בין היתר כדי להמנע משחיקה מוגברת של הבלמים או דעיכה כתוצאה מהתחממות יתרה, אינה מספיקה. לכן יש צורך בשימוש רציף במערכת הבלימה הגורמת לשחיקה מהירה של רפידות הבלמים. הבעיה השניה קשה עוד יותר: בלם החניה מתקשה לשמור על הרכב ללא תנועה בעת שהוא חונה בשטח שאינו מישורי. יש אמנם אפשרות לשלב את בורר ההילוכים למצב "חניה" (פארקינג), אך אם הנהג שכח לעשות זאת, הרכב עלול לגלוש לפנים ללא נהג.
3 צפייה בגלריה
(דובר צה"ל)
בדו"ח מוזכר כי במהלך ההסבה מרכב צבאי לאזרחי, הוחלפו הקפיצים ובולמי הזעזועים המקוריים, כדי להתמודד עם תוספת המשקל הגדולה. את מערכת הבלמים החליטו שלא לשרדג משום מה. "רכב זה אמור לעמוד בתנאי פעולה תובעניים מבלי להישחק, ומנקודת מבט זו הוא אינו הבחירה המיטבית ולא היה נבחר, אילו נבחנו חלופות נוספות מראש", מותח הדו"ח ביקורת. "בעיית הבלימה הובילה בפיקוד צפון להחלטה להמעיט ככל האפשר משימוש בכלי בגזרת הר דב רצופת העליות והירידות החדות".
הדו"ח ממליץ לשקם במיוחד עבור גזרה זו מספר רכבי "דוד לנדרובר" ותיקים, במקום כלי הרכב על בסיס טויוטה. "ממליץ להתחיל בדחיפות בבחינת חלופות לאיתור כלי רכב מתאים כג'יפ ממוגן עתידי שייתן כפתרון ארוך טווח וממוסד", כותב קצין בכיר שבחן את הכלי.
3 צפייה בגלריה
(דובר צה"ל)
בכיר לשעבר בפיקוד צפון אמר: "בעיית הבלימה מעיבה על השימוש בכלי, שחשוב מאוד לפעילות הביטחון השוטף. בניסיון להבטיח פעולה מיטבית של הבלמים, נשלחים הכלים להחלפת רפידות בכל 5,000 ק"מ בלבד. אבל זה צבא, ולא תמיד כלי יוצא בזמן לטיפול. המשמעות היא שהכלי יוצא לא פעם לשטח עם בלמים שחוקים. זה יגמר באסון". לשם השוואה, החלפת רפידות בכלי רכב פרטי נדרשת לאחר כ-15 עד 30 אלף ק"מ נסיעה, בהתאם לאופי השימוש.
מדובר צה"ל נמסר: "כבכל תהליך פיתוח יושמו שיפורי אמינות בהם גם רפידות הבלם, על פי התקן לרכב ממוגן. כמו כן שודרגה מערכת בלם היד, והרכב עומד בדרישות הבטיחות".
ממשרד הביטחון נמסר: "הדוד-טויוטה נרכש כדי לעמוד ברצף האספקה לצה"ל ועמד בדרישות ובמבחנים מחמירים. בכוונת המשרד לצאת למכרז. עד להשלמת ההליך יימשך ייצור מוגבל של הכלי הקיים כדי לתמוך בצרכים המבצעיים של צה"ל".