• חברת WATT הישראלית מפתחת כלי תחבורה עתידי שיוצג בעוד שנתיים
  • הרעיון מבוסס על קפסולת-גלגל עם צמד גלגלי עזר ומקום לשניים
  • לדברי החברה, מספר יצרניות רכב כבר הביעו עניין ועוקבות בסקרנות
ואף על פי כן נוע ינוע: הכירו את הסטארטאפ הישראלי WATT, שחושף פיתוח לכלי תחבורה עירוני ייחודי בו קפסולה בצורת גלגל גדול מציעה מקום לשני נוסעים. הרעיון עליו הוא מבוסס התפרסם לראשונה לפני כ-150 שנים ומאז כיכב בלא מעט סרטים ואף נעשו מספר ניסיונות לייצרו. אלא שעד כה המנגנון לא הבשיל לכלי בעל יכולת שיווק אמיתית. כרגע נמצאת החברה בשלב גיוס משקיעים ואב-טיפוס מוכן לתנועה צפוי לערוך הופעת בכורה בעוד כשנתיים.
מפגן יכולת מקורית: הרעיון מאחורי הפתרון מבוסס על קפסולה עגולה ובמרכזה-סביבה מעין צמיג. היא נתמכת על ידי צמד גלגלי עזר שמטרתם להניע, ובכל אחד מהם מנוע חשמלי בהספק 27 כ"ס. זרועות החיבור דינמיות ומאפשרות כך לשנות את מיקום גלגלי העזר ביחס לקפסולה: בנסיעה לפנים הם ממוצבים מאחורי נקודת המרכז ובכך נוצרת מעין תצורת תלת-גלגל מוכרת, בנסיעה לאחור המצב הפוך.
בזמן שהזרועות ממורכזות הן מאפשרות לכלי לפנות או אף להסתובב במקום בדומה לכלי זחלי, כאשר הגלגלים מונעים לכיוונים מנוגדים בדומה לזחלים של טרקטור. לזרועות גם תפקיד מרכזי בהיגוי הכל תוך כדי תנועה, אך כאן מתבצעת הפעולה בעזרת הטיית הקפסולה, בדומה למקובל בכלים דו-גלגליים.
קטן וחכם: משקל הכלי מתוכנן לעמוד על כ-450 ק"ג, רוחבו כמעט מטר וקוטרו כשני מטרים. החברה המפתחת טוענת כי הודות למידות הקומפקטיות ניתן להשתמש בו באופן נרחב, כולל שימוש בו כ"מייל האחרון" אל ומהרכבת, גרירה על ידי הרכב הפרטי ותנועה עירונית בלבד, שליחויות במרכזי ערים ועוד.
התא מציע מקום לשני נוסעים בישיבה, אך ניתן להסב אותו גם כך שיאפשר כמעט-שכיבה ושימוש בו באופן אוטונומי לחלוטין. יש גם אפשרות לנהיגה עצמאית תוך שימוש בג'ויסטיק. אגב, החישוק מפריע כמובן לשדה הראייה אך צוות התכנון מתכוון לפתור זאת באמצעות הקרנת הדרך לפנים על גבי מסך ענק.
שיכוך הזעזועים מתבצע על ידי מערכת בולמים המותקנת בין הקפסולה למושב הנהג והנוסע, בשונה מרכב רגיל בו הוא מבוצע על-ידי המיתלים. המהירות המרבית תעמוד על כ-120 קמ"ש וטווח הנסיעה על כ-200 ק"מ בין טעינות.
מה אנחנו חושבים: תעשיית הרכב מתמודדת בעת האחרונה עם שינויים קיצוניים במיוחד, גדולים מאלה שחוותה ב-100 השנים האחרונות ובעיקר בכל הנוגע להנעה וליכולת אוטונומית. ועדיין לא נמצא פתרון אמיתי לבעיית פקקי התנועה מהם סובלים המטרופולינים הגדולים בעולם, למרות שברובם - לא אצלנו לצערנו - יש מערך תחבורה ציבורית מפואר ונוח.
הרכב העתידני של WATT רחוק אמנם מאוד מייצור, והיתכנותו הכלכלית אינה ברורה כלל ועיקר. אבל הוא לפחות מציע פתרון כלשהו ואם אכן יבשיל לייצור סדרתי ויעבור על כל המבחנים הנדרשים לכך, הוא עשוי להתגלות כתוספת מבורכת בקרב הבלתי פוסק כנגד בעיות התנועה אל ובתוך העיר. וזה לפחות רעיון מקורי, משהו שמשרד התחבורה הישראלי לא ממש מכיר.