התקדמות ביוזמת החשיפה של היסטוריית המכוניות המשומשות לפני הרכישה שמקדם משרד התחבורה ונחשפה בידיעות אחרונות וב-ynet באוקטובר האחרון. חברת הליסינג שלמה תקיים פיילוט לתוכנית יחד עם המשרד כבר בחודשים הקרובים. על פי התוכנית שגיבש סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אבנר פלור, ומקבלת את תמיכת השרה מירי רגב, יוכלו המתעניינים לרכוש בעלות סמלית דו"ח שיכיל מידע רב על אודות הרכב שהם מבקשים לרכוש, ורובו לא זמין להם כיום, לפני שהם מחליטים על הרכישה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המאגר יכלול במקום אחד מידע מלא על מפרט הרכב כולל האבזור הבטיחותי כפי שרשום ברישיון הרכב, מידע על הטיפולים שעבר, איזה טיפול ובאיזה קילומטראז', והאם בוצעו בו החלפות מנוע או תיבת הילוכים, היסטוריית קריאות תיקון (ריקול) שבוצעו ברכב, וליקויים בשלדה שזוהו בידי מכוני רישוי הרכב, עם שלוש דרגות במקרה שאובחן ליקוי כזה: 'שולי', 'נמוך' או 'גבוה'.
עוד יכלול המאגר את המידע על תביעות ביטוח שבהן היה הרכב מעורב במקרה שהוא מבעלות פרטית, ומוצג כעת במאגר מרכז הסליקה של חברות הביטוח. מאחר שרכבי חברות הליסינג וההשכרה אינם מחויבים בביטוח מקיף ולכן מתוקנים ללא דו"ח שמאי ותביעת ביטוח, יידרשו החברות להציג במקומו דו"ח מכון בדיקה לרכביהן.
בשל חוקי פרטיות המידע יצטרך בעל הרכב לאשר את הצגת המידע למתעניינים כאשר הוא מחליט להציע את הרכב למכירה. במשרד התחבורה יקדמו את השקת השירות בקמפיין תקשורתי כדי לעודד מוכרי רכב לפתוח את המידע לקונים, וכדי לעודד רוכשי רכב לדרוש אותו, ולחשוד במקרים שהמוכר אינו מאפשר את הצגתו.
שלמה היא קבוצת הליסינג וההשכרה הגדולה בארץ, ומוכרת בכל שנה כ-30 אלף מכוניות מיד ראשונה, מה שיוכל לקיים בחינה משמעותית לשירות, להעברת המידע, ולעניין הציבורי בו. היא תציג את המידע כקורות החיים של הרכב לכל אחד מכלי הרכב שמוצעים למכירה בידיה.
אחר כך יצטרך משרד התחבורה להחליט אם להפעיל את השירות בעצמו, או לצאת למכרז למציאת זכיין שיפעיל אותו בעבור המדינה. הכוונה לגבות בעבור השירות סכום נמוך - בעבור היסטוריית התביעות לבדה גובה כיום מרכז הסליקה של חברות הביטוח 10 שקלים לכל דו"ח, שמטרתו לאפשר למתעניינים לסמן כך מכוניות ולהחליט אם לרכוש אותן על סמך המידע, או להתקדם לביצוע של בדיקת קנייה במכון רישוי.
המודל לשירות יהיה ה-Fax Car האמריקאי, תוך כדי הוספת שיפורים ישראליים כמו ההיסטוריה של תביעות הביטוח. זמינות המידע, שכיום אפשר ללקט מכמה מקורות נפרדים רק חלקים ממנו, אמורה לעודד את בעלי הרכב לשמור עליו ולטפל בו בזמן, ולאפשר לבעלים, פרטיים, רשתות טרייד-אין או חברות ליסינג, לגבות תשלום גבוה יותר על רכב שמור.