חלמאות שלא תתואר: ברכבת ישראל גילו כי 330 הקרונות מתוצרת סימנס שמיועדים לרכבות החשמליות החדשות נמוכים מרוב הרציפים בתחנות. התוצאה: במקום כניסה ויציאה נוחות יידרשו הנוסעים לטפס ביציאה או לרדת בכניסה במדרגה נוספת, מכשלה הן לאוכלוסיות מבוגרות והן למוגבלי תנועה וממילא סכנה לנוסעים ממהרים. מאות הקרונות הוזמנו ב-2016 בעלות של 3.8 מיליארד שקל, כולל מוסך מיוחד שנבנה עבורם באשקלון.
2 צפייה בגלריה
 המדרגה ביציאה מהרכבת
 המדרגה ביציאה מהרכבת
המדרגה ביציאה מהרכבת
כאשר נרכשו הקרונות, החליטה הרכבת מסיבותיה שלה להתאים אותם לתקן האירופי לפיו רציפי התחנות ממוקמים בגובה של 76 ס"מ. אלא שבישראל, רק שליש מהרציפים יותאם לתקן האירופי בעוד כשני שלישים מהרציפים עומדים על גובה של 93 ס"מ. כאשר התקבלה ההחלטה - בתיאום בין מנכ"ל הרכבת דאז, בעז צפריר, למשרד התחבורה, שבראשו עמד אז ישראל כץ - נקבע כי רציפי תחנות עתידיות לאורך המסילה המזרחית וכביש 431 ייבנו בתקן האירופי, וכי הרכבת תתאים את שאר הרציפים. הבעיה: מדובר בתהליך שייקח שנים.
הקו הראשון שבו יופעלו הרכבות החדשות, בספטמבר השנה, יהיה מאשקלון להוד השרון, דרך תל אביב והרצליה. ברכבת בוחנים כעת אפשרות להגביה זמנית את היציאה מהקרונות, כדי לבטל את המדרגה ברציף.
בהוראת שרת התחבורה מירי רגב פנה הבוקר (ג') מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ליו"ר הרכבת משה שמעוני ולמנכ"ל מיכה מייקסנר, בדרישה להקים ועדת בדיקה להחלטה. "הובא לידיעתי מידע מדאיג ומטריד לפיו הקרונות החדשים מסוג דאבל-דק סימנס אינם תואמים את גובה משטח העלאת הנוסעים, הרמפה. לאור חומרת המידע והשלכותיו הכלכליות והתפעוליות על הרכבת, הצגתי לשרת התחבורה מירי רגב את המידע המוזכר לעיל. השרה רגב הנחתה אותי באופן מיידי להקים צוות בדיקה בראשותי. עוד הנחתה לסיים את מלאכת הבדיקה בתוך 14 יום ולהציג לה את ממצאיה".
יש להזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה בה רכבת ישראל כושלת ברכש בסכומי עתק עם החלטות שמעלות תמיהות באשר לתהליך. כך למשל חשף ynet ב-2009 כי רכש קרונות בכמיליארד יורו התבצע שלא כהלכה והקרונות אינם מתאימים. ב-2013 חשף מבקר המדינה בדו"ח ביקורת ליקויים חמורים בתהליך רכישת יותר מ-200 קרונות דו-קומתיים על-ידי רכבת ישראל. לדבריו, במהלך המשא ומתן עם היצרנית נסוגה הרכבת מדרישות טכניות רבות מבלי שהנהלת החברה או משרד התחבורה יבחנו את השפעת השינויים על רמת השירות לנוסעים.
גורמים ברכבת ישראל לא הופתעו לשמוע על המחדל. "כמו ברוב הרכישות שעשתה הרכבת בשנים האחרונות, בסוף מתגלה שמישהו פישל בהזמנה ולארץ הגיע ציוד לא מתאים. פעם זה גובה שלא מתאים לרציפים, פעם אורך רכבת שלא מתאים לאותם רציפים, מרווחי מעבר לנוסעים, משקל קרונות ומה לא. זה לא הכסף שלהם אלא של הציבור ואף אחד לא משלם על הטעויות האלה במיליארדים, אז מה הפלא שזה קורה שוב ושוב", אמר ל-ynet עובד ותיק.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "ב-2016 הוחלט שהרכבת תעבור לפעול לפי התקן האירופי ברכישת רכבות ובבניית רציפים. ביקור שערך מנכ"ל הרכבת בניסויי ההפעלה של הקרונועים החדשים הוא זיהה טעם לפגם במדרגה שנוצרה והחליט לבדוק אם ההחלטות שהתקבלו בעבר ראויות, והנושא נמצא כעת בבדיקה".