אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 לאתר חיל האוויר והחלל


ערכים קשורים
 מדינת ישראל
 מדבר יהודה
 סיקורסקי CH-53
 מסוק
 יריחו


תחומים קשורים
 היסטוריה צבאית
 ישראל והציונות
 תעופה וחלל


 
 
 

אסון הנ"ד



ציטוטים

אסון הנ"ד, תאונה אווירית צבאית שהתרחשה ב-1977 ונחשבה לאחד מאסונות התעופה הקשים שידעה מדינת ישראל.

 

ב-10 במאי 1977 נערך במדבר יהודה תרגיל של חטיבת הצנחנים,  שבמהלכו השתתפו מסוקי חיל האוויר בהטסת החטיבה , בהם מסוקי סיקורסקי CH-53  (כינויו הצה"לי - "יסעור"). המראות המסוקים, שלכל אחד מהם הועלו בין 50 ל-55 חיילים, נערכו בזוגות ללא אורות וללא שימוש בקשר.

 

ה"יסעור" שניכנס לשירות החיל ב-1969, הוא מסוק תובלה כבד המסוגל לשאת ציוד כבד ומספר רב של חיילים. המסוק תוכנן לטיסה בכל מזג אוויר והוא מסוגל לנחות במצב חרום על המים ולהמשיך לצוף כשעתיים. מאז שנכנס לשירות השתתף מסוקי ה"יסעור" באימונים ובמבצעים רבים, בהובלת כוחות לוחמים ובהנחתתם.

 

מסוק יסעור (צילום: בטאון חיל-האוויר)

  

כשלוש דקות לאחר המראתו, בשעה 20:40 לערך, התנגש אחד המסוקים מטייסת "דורסי הלילה" בצלע בגבעה הממוקמת כ-6 ק"מ צפונית ליריחו והתרסק. כל 44 הצנחנים (חברי פלוגה ד' ממחזור מאי 1976) ו-10 אנשי הצוות שהיו במסוק מצאו את מותם. למרות האסון הכבד הוחלט להמשיך בתרגיל.

 

בעקבות האסון הוקמו שתי ועדות חקירה: האחת בראשות האלוף אברהם אורלי והשנייה בראשות השופט דב לוין. התחקירים מצאו את טייס המסוק כגורם המרכזי לתאונה אשר "טס בגובה נמוך מכפי שנקבע בהוראות מפקדת חיל האוויר ובפקודת המבצע של התרגיל".

 

עם זאת קבעו התחקירים כי מפקד הטייסת הורה לטייסים לטוס בגובה נמוך, על פי הרגשתם ובהתחשב בתנאי התאורה שיהיו במקום - "תדריך זה נטע בקברניטים מוטיבציה להנמיך טוס והשאיר להם את מלוא שיקול הדעת לגבי גובה טיסתם", נכתב בדו"ח. יש לציין כי מפקד הטייסת נקלע בעצמו למצב מסוכן בשל טיסה נמוכה במהלך אותו תרגיל.

 

השופט לוין קבע כי למרות שהטייס ביקש מ-4 חיילים לרדת ולרוקן דלק ממיכליו היה המסוק עמוס מעל המותר, וכמו כן כי הסבירות שאחד ממנועי המסוק כבה נמוכה. בנוסף חשפו ממצאי החקירה ליקויים חמורים בשטח ההמראה, חוסר משמעת, רשלנות, ניהול בלתי תקין ותחזוקה לקויה. החוקרים קבעו כי לא היה לממצאים אלו קשר ישיר להתרסקות, אולם ייתכן כי פגעו בעירונותו של הטייס.

 

ועדת לוין קבעה שהקשר בין התדריך לתאונה רופף ואינו מספיק מבחינה משפטית להעמיד לדין את מפקדת הטייסת כאחראי לאובדן החיילים. בסופו של דבר ננזף מפקד הטייסת ועזב את הצבא.

 

בעקבות מסקנות ועדות חקירה הוגבל מספר הלוחמים המותר להטסה במסוק "יסעור" ל-33 לוחמים ו-3 אנשי צוות. ב-1978 הוקמה מדרום לקיבוץ ייטב אנדרטה לזכר החללים. האנדרטה בנויה מלוחות אבן ושיש, הניצבים זה בצד זה ויוצרים את צורת האותיות נ"ד.

 

 


ציטוטים

 

  • "בהיות המסוק בטיסה ישרה ואופקית (כשלוש דקות אחרי התרוממותו) ובגובה נמוך, התנגש בקרקע בפסגת כתף של גבעה הסוגרת בצורה תלולה על ערוץ בעומק של 80 עד מאה ועשרה רגל המתמשך דרומה, והיוצר תחושת גובה לטס מעליו והרגשה שהוא טס מעל עמק. בהיתקלו בקרקע, כשגלגליו אסופים, המשיך המסוק בתאוצתו ובמהירות הנאמדת במאה קשרים, כשהוא מחליק על מיכלי הדלק הנתיקים משני צדדיו, השאיר שני נתיבים מפויחים שנחרשו לאורך של כ-150 מטר על הגבעה הסלעית. בגלל עוצמת הזעזוע החל המסוק להתפרק למרכיביו, ובהיותו במחצית הדרך התהפך כשזנב המסוק מועף קדימה, ומה שנותר עולה באש". (מתוך דו"ח ועדת לוין).

 

  • "התנגשות זו ניתן לייחס לטיסה שהתבצעה בגובה נמוך מהמותר, תוך סיכון רב, בחשיכה ובתנאי קרקע משתנים, בניגוד להוראות המחייבות של מפקדת חיל אוויר ושלא כמפורט בפקודת המיבצע שהוכנה לקראת התרגיל". (מתוך דו"ח ועדת לוין).

 

  • "הבעיה בעניין זה היא שיקול הדעת המקצועי של מפקד הטייסת, אשר טס בצורה כזו מאות פעמים וכך גם אימן את טייסיו. הוא איפשר לטייסים לבחור את גובה הטיסה לפי הרגשתם, בהתאם לתנאי התאורה. זו אינה שאלה של משמעת. לקברניט מסוק תחומי אחריות רבים, שבהם הוא פועל לפי שיקולו. המסוק התרומם ללא קושי, כאשר העומס העיקרי הוא בהמראה. הטעות היתה בתאורה והשפעתה על גובה הטיסה. יש מקום לספק, אם אכן היה זה שיקול דעת לא נכון, או הפרת משמעת. אולי יהיה משפט בנידון". (הרמטכ"ל מוטה גור בהתייחסו לבעיות המשמעת שעלו כתוצאה מהאסון).

 

  • "בטירוף עברתי באיזה 15 הלוויות, ומאז אני לא הולך יותר להלוויות. היה קשה לראות 15 אמהות בוכות". (עדות אחד חיילי הפלוגה שלא עלה למסוק).

 

  • "צה"ל השקיע הרבה זמן וכסף בתיכנון באימונים, שמטרתם אחת: להוריד את ההליקופטר לטיסה כמה שיותר נמוכה. זה לא עניין "שוויץ", אלא של כושר פעולת ההליקופטר. בגלל העזה של ההליקופטרים וטייסיהם שהיו מוכנים לגרד את האדמה כדי לעבור את המכ"ם באזורים עמוסי טילים נגד מטוסים - ניצלו חייהם של מאות לוחמים, שבתנאים אחרים היו מתים מאובדן דם או חוסר טיפול רפואי מהיר". (סא"ל אורי ירום, מפקד טייסת המסוקים הראשונה בצה"ל).

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©