אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


 רודולף דיזל. ממציא המנוע
רודולף דיזל. ממציא המנוע 
 
מנוע רוסטון-דיזל, מיועד לשימוש במקרים של הפסקת חשמל
מנוע רוסטון-דיזל, מיועד לשימוש במקרים של הפסקת חשמל צילום: Gettyimages Imagebank
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 הסברים על פעולתו של מנוע דיזל


ערכים קשורים
 מנוע בעירה פנימית
 גז
 מכונית
 טורבינה


 
 
 

מנוע דיזל


Diesel Engine

בחנו את עצמכם

מנוע דיזל, מנוע בעירה פנימית המבוסס על עקרון הצתת הדחיסה.

ממציא המנוע היה המהנדס הגרמני יליד צרפת רודולף דיזל, שהחליט לשכלל את מנוע הבנזין הראשון שהוצג בשנות ה-70 של המאה ה-19. בשנים 1892 ו-1893 רשם דיזל את הפטנטים המרכזיים המבדילים בין מנועו לבין מנוע הבנזין, ומאז קרוי סוג זה של מנוע על שמו.

 

מבנה מנוע דיזל

 

 

מנועי דיזל יכולים גם הם להיות בעלי ארבע פעימות (השכיחים יותר) או שתיים. גם בהם גלילים, בוכנות ושסתומים, אבל אין בהם מצתים. במקום זאת, שסתום היניקה מזרים לגליל אוויר בלבד, שאותו דוחסת הבוכנה. לפי חוקי הגזים, דחיסת האוויר (הקטנת נפחו) מעלה את הטמפרטורה שלו, וכאשר מוזרקת כמות דלק לראש הגליל בשיא הדחיסה, הוא ניצת ומספק את פעימת העבודה.

 

שאר מערכות המנוע דומות לאלה של מנוע הבנזין.

 

 

 

יתרונו הגדול של מנוע דיזל בכך שאין לו צורך בבנזין, והוא יכול להשתמש בסוגים זולים יותר של דלק נוזלי; רוב מנועי הדיזל מופעלים בסולר - מקטע כבד יותר של תזקיק נפט - אך למעשה הם יכולים להשתמש גם בדלקים רבים אחרים, ואפילו באבקת פחם כתושה היטב. מלבד זאת, עלות תפעולו ושל מנוע כזה נמוכה יחסית, וקל יותר להגיע בו ליחסי דחיסה גבוהים, המספקים מומנט גבוה יותר. משום כך, רוב המנועים ה"כבדים" - בקטרי רכבת, בספינות ובמפעלי תעשייה, בין היתר - הם מנועי דיזל, וכן במכוניות כבדות ממכוניות הנוסעים הרגילות, כלומר משאיות, אוטובוסים וכדומה.

עד לאחרונה, חסרונו הגדול של מנוע דיזל היה בתחום איכות הסביבה - זיהום אוויר ורעש גרועים מאלה של מנוע הבנזין. אולם ננקטו צעדים שונים כדי להתגבר על הבעיה, וכיום מתפשט השימוש במנוע זה גם אל מכוניות הנוסעים.

 

מנוע טורבו-דיזל במפעל, 1961 (צילום: Gettyimages Imagebank)

 

מגבלה חשובה על פעולתו של מנוע דיזל רגיל נובעת מהעובדה שכמות האוויר הנכנס לתוכו בפעימת היניקה אינה גדולה, ומכיוון שכמות הדלק המוזרקת תלויה בכמות האוויר שבגליל, יש גבול לכמות הדלק שניתן להזריק למנוע בכל פעימה, ולפיכך, להספק המנוע. כדי להתגבר על מכשלה זו, מצוידים מנועי דיזל רבים במגדש (charger) - התקן המזרים למנוע אוויר דחוס בפעימת היניקה, ולפיכך מאפשר הזרקת כמות גדולה יותר של דלק, ומעניק למנוע הספק גדול יותר. הסוג השכיח ביותר של מגדש הוא מדחס המופעל על ידי טורבינה שאותה מסובבים גזי הפליטה לפני צאתם מהמנוע. זהו מגדש הטורבינה (turbocharger), המשפר במידה ניכרת את יעילות המנוע ואף תורם לחיסכון בדלק, במונחי ליטר לק"מ.

 

יש גם סוגים אחרים של מגדשים, אבל מגדש הטורבינה הוא הנפוץ ביותר, והוא מותקן כיום ברבים ממנועי הדיזל הפועלים במשאיות ובמכוניות נוסעים. אלה מכונים בפי כול "מנועי טורבו-דיזל".

 


בחנו את עצמכם
.

 

.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©