אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


ג'וזפה ורדי
ג'וזפה ורדי 
 
האופרה "אאידה" בתיאטרון ורונה, איטליה 2002
האופרה "אאידה" בתיאטרון ורונה, איטליה 2002 צילום: איי פי
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 The Secrets of Villa Verdi


ערכים קשורים
 ערבית סיציליאנית
 תעלת סואץ
 ויליאם שייקספיר
 ויקטור-מרי הוגו
 אלכסנדר דימה האב
 רומה
 ריכרד וגנר
 אריה
 אופרה


תחומים קשורים
 מוסיקה קלאסית


 
 
 

ג'וזפה ורדי


Giuseppe, Verdi

גיבור המאבק לשחרור |  דמויות דרמטיות |  בני אדם והקול האנושי |  מידע נוסף

ג'וזפה ורדי (1813 - 1901), מלחין איטלקי; שמו המלא ג'וזפה פורטונינו פרנצסקו (Fortunino Francesco) ורדי.

 

נולד בכפר קטן. הסוחר ואוהב המוסיקה אנטוניו בארזי הבחין בכשרונו המוזיקלי ותמך בו בלימודיו במילנו, אך לאחר שלא התקבל ורדי לקונסרבטוריון בעיר (בוחניו לא מצאו בו "כישרון למוסיקה"), נאלץ ללמוד מוסיקה באופן פרטי. ורדי למד לנגן בעוגב והחל לחבר אופרות (חלקן אבדו). ב-1836 נישא לבתו של בארזי, מרגריטה, והיא ילדה לו שני ילדים.

האופרה הראשונה שהציג ורדי, "אוברטו" זכתה להצלחה בינונית אך הביאה לוורדי פרסום כמלחין רציני בעל פוטנציאל. ב-1840 התרחשה על ורדי טרגדיה, כאשר שני ילדיו, וזמן קצר לאחר מכן גם אשתו, מתו במגפת השחפת.

ב-1842 זכה ורדי להצלחה עצומה באופרה "נאבוקו" (נבוכדנאצר) שהלחין. בצד מעלותיה המוסיקליות נתפרשה האופרה ע"י הקהל האיטלקי כסמל למאבק השחרור של איטליה מעול הדיכוי של אוסטריה, ו"מקהלת הגולים העבריים" היתה מאז לפרק מקהלה עצמאי המסמל שאיפה לחופש.

 


גיבור המאבק לשחרור
גם האופרות הבאות של ורדי - ובראש וראשונה "הלומבארדים" - נתפסו כסמל כזה; ורדי היה לאחד מגיבורי המאבק של האיטלקים, ואף את שמו פירשו בתור ראשי תבות של "ויטוריו אמנואלה מלך איטליה", רמז למלך פיימונט סרדיניה, שהיה ממנהיגי היוזמה לאיחוד איטליה.

השנים 1843 - 1853 היו הפעילות והפוריות בחייו, והוא חיבר בהן אופרות לכל בתי האופרה הגדולים של איטליה. ב-1842 נפגש עם הזמרת ג'וזפינה סטרופוני ורקם עמה יחסי ידידות ואהבה עמוקים; ב-1859 נשא אותה לאישה. ב-1853 עבר לפריז ל-4 שנים וחיבר אופרה בנוסח הצרפתי, "
ערבית סיציליאנית", לבית האופרה של פריז. גם אח"כ חיבר לבתי אופרה מחוץ לאיטליה - "דון קארלוס" לפריז, "כוחו של גורל" לסנקט פטרבורג, ו"אאידה", לציון פתיחתו בית האופרה של קהיר, שנבנה לכבוד חגיגות סיום הכרייה של תעלת סואץ.

שנות העבודה הקדחתניות נתנו בו את אותותיהן והוא תיכנן פרישה מוקדמת מכל פעילות יוצרת, אך ידידו המלחין והמשורר אריגו בויטו הניאו מכך, ובגיל 74 חיבר את יצירת המופת שלו, "אותלו", שביצועה היה לחג למעריציו הרבים. יצירתו האחרונה היתה האופרה הקומית "פלסטף", אף היא לליברטו של בויטו, שאותה חיבר בגיל 80.

 


דמויות דרמטיות

רוב האופרות שחיבר ורדי הן טרגדיות, המבוססות על יצירות ספרות חשובות (משל שיקספיר, הוגו, דימא הבן ואחרים). הוא שאף להשתמש במוסיקה של האופרה לעיצוב דמויות עמוקות ורבות רבדים ולהגברת יסוד הרצף והריאליזם בדרמה.

 

ורדי חיבר אופרה במגוון סוגים נרחב. לדוגמה: "איל טרובאטורה" היא שילוב של אריות מזדמרות ומבריקות בסגנון בל-קנטו ויסוד של אקזוטיקה רומאנית (צוענית) רומנטית. "ריגולטו", לעומתה, היא דרמה אנושית עמוקה שבמרכזה דמותו המורכבת של ליצן החצר הגיבן, ריגולטו, ובה מבטאת המוסיקה באמצעים של דואטים ופרקי אנסמבל מורכבים טרגדיה המעוררת את השתתפות הצופים והזדהותם.

 

ב"לה טרוויאטה" פנה ורדי לעיצוב אוהד ומלא אהבה של דמות האישה הדחויה מן החברה השמרנית. "אאידה" כתובה עפ"י המתכונת הצרפתית של אופרת פאר, אך עיקרה הוא טרגדיה של אהבה הנופלת קורבן לתככים פוליטיים ויריבות לאומית. לשיא כוח הביטוי הדרמטי הגיע ורדי ב"אותלו", תוך שבירת כל המסגרות הסגורות של אריות ורצ'יטטיבים ויצירת דרמה רצופה המסתמכת על רקמה תזמורתית פרשנית ועשירה. גם האופרה ההיתולית "פלסטף" חורגת מהאופי הסאטירי של האופרה בופה הקלאסית בליריות וברגישות האנושית שבה.

 

יצירתו החשובה של ורדי מחוץ לתחום האופרה היא ה"רקוויאם" (מיסת האשכבה) לזכרו של מנצוני, המדינאי האיטלקי. גם בו הדגיש ורדי את את הצד האנושי של טרגדית המוות תוך שימוש בטכניקות ובצורות אופראיות.

 


בני אדם והקול האנושי

שלא כבן דורו בגרמניה, ריכרד ואגנר (שניהם נולדו באותה שנה), נמנע ורדי במתכוון מכל רפורמה מרחיקת לכת בתחום האופרה. הוא ביסס את דרכו על המשכיות היסטורית והערכה להישגים הגדולים של מסורת המוסיקה האיטלקית בכלל והאופרה בפרט. ורדי התמקד ביצירותיו בבני האדם ובעיותיהם ואילו ואגנר במיתוסים ואלים.

 

הקול האנושי וסגנון השירה הוירטואוזי תופסים מקום חשוב ביצירותיו, אך הוא התנגד לכל וירטואוזיות חיצונית שאינה משרתת את הדרמה, ואף הזהיר את זמריו מפני הנוהג של הוספת עיטורים על דעתם. ביצירותיו החשובות העדיף את צורות הדואט והאנסמבל על האריה ופיתח את תפקיד התזמורת מליווי גרידא עד היותה לגורם מרכזי בארגון צורות גדולות ובתגובה רגשית על המתרחש. האופרות של ורדי מוסיפות להופיע ברפרטואר של בתי האופרה הגדולים בעולם כולו.

 


מידע נוסף

 

מאיטליה בגרנדיוזיות - אאידה, הנסיכה האתיופית הגאה, שבויה בארמונו של מלך מצריים, משמשת שפחה לבתו הנסיכה. אך לא רק גופה שבוי, אלא גם ליבה נפל בשבי אהבתה למצביא המצרי רדמאס, כובש ממלכת אביה. והוא, הקצין המצרי, משיב אהבה לחיק השפחה-הנסיכה השחורה. וזו אהבה בלתי אפשרית שכן הוא מחויב לבתו של פרעה המצרי. תנאי הפתיחה האלה מבשרים אך רע, ואכן הסיפור הזה – של אהבות יוקדות וקנאות גדולות – מוליך עצמו אל סופו הטראגי הבלתי נמנע. כתבה מתוך אתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©