אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


מפרץ טוקיו וגשר הקשת בענן
מפרץ טוקיו וגשר הקשת בענן צילום: ablestock
 
נשים יפניות במקדש מייג'י מקיימות טקס מזיגת תה מסורתי
נשים יפניות במקדש מייג'י מקיימות טקס מזיגת תה מסורתי צילום: רויטרס
 
גיישות בטקס מסורתי במקדש סאונסוג'י, מחוז אסאקוזה
גיישות בטקס מסורתי במקדש סאונסוג'י, מחוז אסאקוזה  צילום: איי פי
 
מועדונים ברובע קבוקי צ'ו
מועדונים ברובע קבוקי צ'ו צילום: איי פי
 
אוניברסיטת טוקיו
אוניברסיטת טוקיו צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
הבורסה בטוקיו
הבורסה בטוקיו צילום: איי פי
 
רחצה בספא אונסן
רחצה בספא אונסן צילום: איריס ז'ורלט
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 אתר עיריית טוקיו
 ynet מדריך תיירות ליפן של ערוץ התיירות של


ערכים קשורים
 מטרופולין
 האוקיינוס השקט
 שוגון
 טוקוגווה אייסו
 מייג'י טנו
 רעש אדמה
 מלחמת העולם השנייה
 משחקים אולימפיים
 רעש
 בורסה לניירות ערך
 בודהיזם
 שינטו
 נצרות
 יפן


תחומים קשורים
 מקומות בארצות העולם


 
 
 

טוקיו


Tokyo

גיאוגרפיה |  היסטוריה |  מבנה העיר |  אוכלוסייה |  כלכלה |  חינוך ותרבות

בירת יפן, ומרכז המנהל, הכלכלה והתרבות של המדינה. מהגדולות והמאוכלסות שבערי העולם, המשמשת כמרכז עולמי של תעשייה, סחר וכלכלה.

 


גיאוגרפיה

המטרופולין של טוקיו ממוקם בראש מפרץ טוקיו, בחוף המזרחי של האי הונשו, הגדול מבין ארבעת איי הארכיפלג היפני. ממזרח גובל המטרופולין בנהר אדוגאווה, ממערב בשרשרת ההרים של מחוז ימנשי, מדרום על ידי נהר הטמגאווה, ומצפון על ידי מחוז סאיטמה.

 

אנשים שטים בסירות ונהנים מפריחת עצי הדובדבן (צילום: איי פי)

 

שטחו הכולל של מטרופולין טוקיו הוא 2180 קמ"ר, הנמתחים על רצועת אדמה שטוחה, ארוכה (90 ק"מ) וצרה (25 ק"מ). בשטח העיר עוברים כ- 60 נהרות, נחלים ותעלות הזורמים למפרץ טוקיו, שהמרכזי בהם הוא נהר הסומידה. המטרופולין, כולל בתוכו 23 רובעים, 26 ערים, 3 עיירות וכפר אחד, וכן את איי האוקיינוס השקט, איזו ואוגסאווארה, הנחשבים לחלק מהמטרופולין מבחינה אדמיניסטרטיבית. מטרופולין טוקיו הוא חלק מהמרחב העירוני טוקיו הכולל בתוכו גם את המחוזות סאיטמה, קנגאווה וצ'יבה.

 

גורדי שחקים (צילום: איי פי)

 


היסטוריה
מקום מושבה של העיר טוקיו היה מיושב כבר בתקופות פרה-היסטוריות, אך היא נזכרת בכתובים לראשונה רק במאה ה-12, ככפר דייגים בשם אדו, היושב על מפגש נהר סומידה עם מפרץ טוקיו. עד המאה ה-15 הייתה אדו עיירה קטנה, המרוחקת ממרכזי השלטון ונשלטת על ידי שליטים מקומיים. בשנת 1457 גורשו שליטי העיירה על ידי אוטה מוצ'יסוקה, ואסאל משנה של המושל הכללי. הוא בנה במקום מצודה והפך את אדו למרכז שלטוני, אך יחלפו עוד למעלה ממאה שנה עד שתהפוך אדו למרכז הפוליטי של יפן.

 

בשנת 1590 גברו
השוגונים לבית טוקוגווה על יריביהם, ואייסו טוקוגווה, איחד תחת שלטונו את כל מחוזותיה של יפן. את מקום מושבו קבע אייסו באדו וגם לשליטיו הפיאודליים הורה לקבוע בה את משכנם. במהרה הפכה אדו למרכז הפוליטי, הכלכלי והתרבותי החשוב ביפן, על אף שהבירה הקיסרית והרשמית של יפן נותרה בקיוטו.

במהלך השנים פקדו את העיר שורת שריפות (בשנים 1659, 1772, 1829 ו- 1855), אך על אף ההרס שזרעו הוסיפה העיר וגדלה במהירות: בראשית המאה ה- 18 חיו בה למעלה מ- 1.2 מיליון תושבים והיא הייתה לעיר עם מספר התושבים הגדול ביותר בעולם.

 

הקיסר מיג'י (מימין) מוקף בבני משפחתו, 1880 (צילום: גטי אימג' בנק ישראל)

 

אדו שימשה כמרכז שלטון השוגונים של שושלת טוקוגווה במשך כ- 250 שנה. בשנת 1868 עשה הקיסר מיג'י יד אחת עם יריבי שושלת טוקוגווה, והצליח להפיל את שלטון השוגונים ולקחת את השליטה ביפן לידיו. תחת שלטון הקיסר החלה המהפכה הלאומית הידועה בשם "הרסטורציה של מיג'י", במהלכה סולקו שרידיו של השלטון הפיאודלי ויפן נעשתה למדינה מודרנית. בתקופה זו הועתק מושב חצר הקיסרות מקיוטו לאדו, ובכך הפכה לבירה הרשמית של יפן. עם הפיכתה לבירת יפן שונה שמה והיא נקראה מאותה עת בשם "טוקיו", שפירושו "הבירה המזרחית".

 

עם הפיכתה לבירת יפן החל בטוקיו תהליך מואץ של מודרניזציה: ברחבי העיר נבנו בתים עשויים אבן ולבנים, דרכים רבות נסללו ומפעלי תעשיה הוקמו. בשנת 1869 נפתח קו הרכבת הראשון בין טוקיו ליוקוהמה.

 

ארמון הקיסר וגשר ניג'ובשי (צילום: ויזו'ואל/פוטוס)

 

עד שנת 1923 ידעה טוקיו פיתוח מואץ ושגשוג גדול. בספטמבר 1923 נחרבה העיר ברעש אדמה הקרוי "קנטו", וכ- 100,000 איש נספו. שיקום העיר הושלם בשנת 1933, ובמהלכו נבנו למעלה מ- 200,000 מבנים חדשים, רבים מהם בסגנון מערבי; שבעה גשרי בטון נמתחו מעל נהר סומידה, ומספר רב של פארקים הוקמו ברחבי העיר. בשנת 1931 נחנך שדה התעופה הראשון בעיר, ובשנת 1941 נפתח נמל טוקיו לתנועת אוניות. מלחמת העולם השנייה השפיעה השפעה עמוקה על המבנה האדמיניסטרטיבי של העיר: על מנת לתמוך במלחמה אוחדו רשויות מקומיות וכך נוצר, בשנת 1943, המטרופולין של טוקיו. מהלכי המלחמה הביאו גם לפגיעה פיזית ניכרת בטוקיו, וכעשור לאחר שהושלם שיקומה נהרסה העיר בשנית: בין נובמבר 1944 לאוגוסט 1945 הופצצה טוקיו על ידי חיל האוויר האמריקני למעלה ממאה פעמים, חלקים גדולים בה נחרבו וכ- 80,000 מתושביה נספו. בסוף המלחמה עמדה אוכלוסיית טוקיו, שאומדנה ערב המלחמה היה כשישה מיליון, על שלושה מיליון  וחצי תושבים בלבד.

 

טוקיו לאחר רעש האדמה, 1923

 

ב-1945 נכנעה יפן לארה"ב ומלחמת העולם השנייה הסתיימה. עד שנת 1952 היתה טוקיו כשאר חלקי יפן נתונה תחת ממשל צבאי אמריקני. בשנים לאחר מכן, כאשר שבה העיר לריבונות יפנית, ובעיקר בשנות ה-60 וה-70, החלה בטוקיו תקופה של התפתחות כלכלית, טכנולוגית ודמוגרפית מואצת. בין היתר בוצעו בה שיפורי תשתיות נרחבים, רבים מהם לקראת אולימפיאדת 1964 שנערכה בעיר:, בשנת 1964 החלה לפעול "רכבת הקליע" המהירה, אשר נעה בין טוקיו לאוסקה. כבישים רבים נחנכו, ובהם הכביש המהיר הראשון ביפן. כמו כן הוקמו מפעלי תעשייה וטכנולוגיה ועסקים רבים העתיקו פעילותם אל העיר. הפיתוח והתיעוש המואץ הובילו להגירה מסיבית מכל רחבי יפן לטוקיו, ואוכלוסיית העיר שילשה את מספרה (מ-3 מיליון וחצי איש בשנת 1945 ל- 10 מיליון איש בשנת 1962). התפתחות העיר והעלייה המואצת במספר התושבים הולידו מספר בעיות עירוניות: עומס על תשתיות התחבורה, זיהום מקורות המים, עלייה בזיהום האוויר ועלייה ברמת הרעש הסביבתי. מנגד ההתפתחויות הכלכליות, הטכנולוגיות והדמוגרפיות הפכו את טוקיו למטרופולין בין לאומי ובנוה את מעמדה באחת הערים המרכזיות בכלכלת העולם של המאה ה-20 וראשית המאה ה-21.

 


מבנה העיר

המטרופולין של טוקיו כולל בתוכו 23 רובעים, 26 ערים, 3 עיירות וכפר אחד. בעיר פועל נמל שהוא השני בגודלו במדינה (אחרי נמל יוקוהמה), והוא משמש כמרכז מסחרי וכלכלי חשוב. בשטח העיר עוברים כ- 60 נהרות ונחלים, הזורמים לתוך מפרץ טוקיו. בנתיבי מים אלה שוררת תנועה ערה של כלי שיט, ומעליהם מתוחים כ- 5200 גשרים.

  

23 רובעי העיר, ששטחם 620 קמ"ר, הם שהרכיבו את העיר טוקיו קודם לאיחוד המוניציפלי ב- 1941. בשטח הרובעים שוכנים מרבית הארמונות, בנייני הממשלה, המוסדות האקדמיים, המרכזים המסחריים והעסקיים, המקדשים ומרכזי התרבות בטוקיו. אמצעי התחבורה החשובים בעיר הם הרכבת והרכבת התחתית, בהם נוסעים כ- 27 מיליון איש מדי יום.

 

הרכבת המהירה (צילום: רויטרס)

 

מרכז העיר טוקיו בנוי סביב הארמון הקיסרי, בו מתגוררת המשפחה הקיסרית. דרומית ומערבית לארמון מצויים מרבית בנייני הממשלה. אזורי המגורים מצויים במערב העיר. מזרחית לארמון מצוי הרובע העסקי, "מרונוצ'י", בו מצויים מרבית המוסדות הכלכליים והעסקיים של יפן. מזרחה משם- מתחם הקניות המרכזי של טוקיו, המשתרע בין רובע ניהונבאשי בצפון לגינזה בדרום. מזרחה משם, מעבר לנהר הסומידה, ממוקמים מרבית המפעלים הפועלים בעיר. הרובעים העתיקים של טוקיו, הקרויים "שיטמצ'י" (העיר התחתית), שוכנים מצפון וממזרח לארמון הקיסר, ובהם מצויים שרידים היסטוריים של העיר אדו. הרובע "אסקוסה" שהיה אזור הבילויים של העיר מאמצע המאה ה-18 ועד תחילת המאה ה-20, הוא המרכזי בהם.

 

אזור העסקים מרונוצ'י הומה אנשים (צילום: איי פי)

 

 


אוכלוסייה

בהיותה מרכז השלטון, העסקים והתרבות של יפן מושכת אליה טוקיו מהגרים רבים, רבים מהם צעירים המגיעים אל העיר על מנת לעבוד או ללמוד במוסדותיה האקדמיים. רובם המכריע של המהגרים, כ- 98% מהם, הם יפנים שמוצאם במחוזותיה השונים של יפן, ואילו רק כ- 2% מתושבי טוקיו הם זרים. האוכלוסייה הזרה בטוקיו כוללת קוריאנים (המהווים כמחצית מכלל התושבים הזרים בעיר), ואחריהם סינים, אמריקאים ופיליפינים.

 

ההגירה הגדולה אל העיר הפכה את המטרופולין טוקיו למרחב האורבני המאוכלס ביותר ביפן ובעולם: נכון לספטמבר 2005 האוכלוסייה במטרופולין נאמדה בכ- 12.54 מיליון איש, שהם כ- 10% מכלל אוכלוסיית יפן, ואילו ב-23 הרבעים של טוקיו נספרו כ- 8 מיליון איש. מטרופולין טוקיו הוא המחוז הצפוף ביותר ביפן: נכון לספטמבר 2005 צפיפות האוכלוסין במטרופולין טוקיו עומדת על 5,443 איש לקמ"ר ואילו ברבעי העיר הצפיפות היא 13,000 איש לקמ"ר. בעיות הנגזרות מצפיפות האוכלוסין בטוקיו כוללות צפיפות רכבים, עלייה תלולה במחירי הנדל"ן, זיהום אוויר ורעש, מיעוט מרחבים ירוקים ברחבי העיר ועוד.

 

איזור הקניות בגינזה (צילום: איי פי)

 

 


כלכלה
עם סיומה של מלחמת העולם השנייה פתחה יפן, וטוקיו בפרט, בתהליך מואץ של תיעוש ופיתוח, ששיאו בשנות ה- 80, והיא הייתה לאחת מהמדינות המתועשות המובילות בעולם. במהלך שנות ה- 90 ידעה טוקיו משבר כלכלי קשה כתוצאה מצניחת שערי הבורסה ופגיעה קשה במחירי הנדל"ן בעיר. המשבר הכלכלי הותיר את רישומו על טוקיו עד עצם היום הזה, אך גם כיום מוסיפה העיר לשמש כאחד המרכזים הכלכליים החשובים ביותר בעולם, בעיקר בתחום העסקים הפרטיים, יפנים וזרים כאחד.

בטוקיו פועלת בורסה לניירות ערך, הנחשבת לאחת הבורסות המשפיעות בעולם. בתחום העיר ממוקמים גם משרדיהם של מרבית אמצעי התקשורת היפנים (העיתונות וכן תחנות הרדיו והטלויזיה).

 

בטוקיו פועלים כ- 800,000 עסקים המעסיקים כשמונה מיליון עובדים. תעשיית השירותים (בכללה ניתן למנות את המסחר הקמעוני והסיטוני ואת תחום הביטוח והכספים), המעסיקה כ- 72% מכלל כוח העבודה בעיר, היא התעשייה הגדולה ביותר מבין אלה הפועלות בטוקיו. התעשייה השנייה בחשיבותה כוללת את הייצור והתחבורה, המעסיקה כ- 27.5% מכלל כוח העבודה בעיר. בקטגוריה זו נכללות תעשיית הפלדה, הרכבים, המספנות, הדפוס, האלקטרוניקה, הטקסטיל, התעשיות הפטרוכימיות ועוד. התעשייה השלישית בהיקפה היא התעשייה הראשונית הכוללת את החקלאות, הדיג והיערנות. חשיבותה של תעשיות אלה זו הולכת ופוחתת, וכיום מועסקים בה רק 0.5% מכלל העובדים בטוקיו. 

 

נכון לראשית המאה ה-21 חלה ירידה חדה בהיקף תעשיות הייצור בעיר, ועלייה בהיקף תעשיית השירותים.

 

תערוכת מכוניות בטוקיו (צילום: איריס ז'ורלט)

 


חינוך ותרבות
טוקיו משמשת כמרכז תרבותי, חינוכי ודתי: ברחבי העיר פועלים מספר רב של מרכזים לאמנויות הבמה, בהם מועלות הצגות תיאטרון מסורתיות של דרמה יפנית (כגון תיאטרון הנו ותיאטרון הקבוקי), לצד מחזות מודרניים, מערביים ויפנים כאחד. רבים מהמוזיאונים החשובים במדינה מצויים בתחומה של העיר, והם מציגים תערוכות של אמנות יפנית מסורתית ומודרנית.

טוקיו היא המרכז החינוכי החשוב ביותר ביפן: בתחומי המטרופולין פועלות למעלה מ- 100 אוניברסיטאות, המהוות כרבע מכלל האוניברסיטאות במדינה. החשובה באוניברסיטאות היא אוניברסיטת טוקיו, שהוקמה בשנת 1877 על ידי ממשלת מיג'י וכונתה "האוניברסיטה הקיסרית".

בתחומה של העיר מצויים כאלפיים מקדשים בודהיסטיים, כאלף מקדשי דת השינטו וכמאתיים כנסיות נוצריות.

 

נזירים יפנים במקדש יסוקוני (צילום: איי אף פי)

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©