אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


 פורמט להדפסה  הדפס

ערכים קשורים
 מטוס
 מלחמת העולם השנייה
 מנוע בעירה פנימית
 גז
 סר אייזיק ניוטון
 טורבינה
 מסוק
 טיל
 מנוע רקטי
 הנעה סילונית


תחומים קשורים
 תעופה וחלל


 
 
 

מנוע סילון


Jet Engine

תולדות ההנעה הסילונית |  עקרונות המנוע הסילוני |  סוגים של מנועי סילון

מנוע סילון, מנוע שפעולתו מבוססת על עקרון ההנעה הסילונית, הנובע מחוק התנועה השלישי של ניוטון: לכל פעולה יש תגובה שווה בעוצמתה ומנוגדת בכיוונה. לכן, מנוע שפולט גזים (או חומר במצב צבירה אחר, עקרונית) בכיוון אחד, ינוע בעצמו בכיוון ההפוך.

 


תולדות ההנעה הסילונית

מנוע הסילון פותח במקביל בגרמניה ובבריטניה בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20. בבריטניה, היה זה פרנק ויטל שרשם פטנט על עקרון ההנעה הטורבו-סילונית ב-1930. בגרמניה הוביל את הפיתוח הנס פון אוהיין, שרשם את הפטנט שלו ב-1934. עד מהרה הוברר כי גם אם להלכה אפשר להתקין מנוע סילוני בכל כלי רכב, השימוש המעשי העיקרי בו הוא בתחום התעופה.

הפיתוח התנהל בעצלתיים בשנות המלחמה, אף על פי שכבר באוגוסט 1939 נבנה בגרמניה המטוס הסילוני האמיתי הראשון, היינקל HE-178. לקראת סוף המלחמה נכנסו לשימוש כמה מטוסי סילון בחילות האוויר של גרמניה, בריטניה וארה"ב, אולם מספרם היה מועט מכדי להשפיע על מהלך המלחמה באוויר.

אחרי מלחמת העולם השנייה הוחל בייצור מטוסי קרב סילוניים במספרים הולכים וגדלים, והם דחקו עד מהרה את המטוסים המצוידים במנוע בעירה פנימית בתחומים רבים של התעופה. מטוס הסילון האזרחי הראשון היה קוֹמֶט הבריטי, מטוס נוסעים שנכנס לשימוש ב-1949. כיום, בתעופה האזרחית, רוב מטוסי הנוסעים הגדולים ורבים מן הקטנים יותר ("מטוסי מנהלים") הם סילוניים.

 


עקרונות המנוע הסילוני

למנוע הסילון צורת גליל שציר האורך שלו מקביל לכיוון התנועה. בצדו הקדמי פתח - כונס אוויר - ובו מניפה השואבת אוויר פנימה, דוחסת ומזרימה אותו לתא הבעירה. לתא זה מוזרק ברציפות דלק (לרוב נפט מאור, קרוסין, הקרוי גם דלק סילוני, דס"ל). לחץ האוויר בתא הבעירה גבוה מאוד, והבעירה בו מתמדת, כך שהדלק ניצת עם כניסתו (המנוע מצויד במצת להצתה ראשונית עם התנעתו, אך לאחר מכן אין צורך בהפעלתו). בעירת הדלק מחממת את האוויר הנכנס, והגזים - האוויר המחומם ומוצרי הבעירה - נפלטים דרך פתחו האחורי של המנוע. עקב כך, לפי חוק התנועה השלישי של ניוטון, המנוע נע קדימה, ומכיוון שהוא מחובר לגוף המטוס, נע קדימה המטוס כולו.

בדרכם מתא הבעירה אל נחיר הפליטה (המפלט) שבאחורי המנוע, מסובבים הגזים את להביה של טורבינה, וזו מפעילה את המדחס של כונס האוויר, וכן מספקת כוח להפעלת מערכות העזר של המנוע ושל המטוס כולו. מנוע מסוג זה נקרא טורבו-סילון.

 

 


סוגים של מנועי סילון

מנוע טורבו-מדחף הוא מנוע מטוסים שבו פועל העיקרון הסילוני לסיבוב שתי טורבינות; האחת משרתת את המנוע עצמו, ואילו האחרת מסובבת מדחף מעין זה של מטוס בוכנה (או באופן שונה במקצת, רוטור של מסוק). אפשרות אחרת היא טורבינה יחידה, המשרתת גם את המנוע וגם את המדחף (באמצעות תמסורת להאטת מהירות הסיבוב).

מנוע טורבו-מניפה הוא המנוע הסילוני השכיח ביותר בשימוש כיום. במנוע זה, המניפה שבכונס האוויר גדולה במיוחד. היא משגרת אוויר לא רק לתא הבעירה, כמו במנוע טורבו-סילון, אלא גם מסביב לו, דרך מעקף (לכן נקרא סוג זה גם מנוע סילון-מעקף). אוויר זה זורם במהירות דרך גוף המנוע ומצטרף אל גזי הפליטה בדרכם אל הנחיר האחורי. מנוע מסוג זה יעיל יותר וחסכוני יותר בדלק ממנוע טורבו-סילון רגיל, ובו מצוידים רבים ממטוסי הקרב החדישים ביותר.

 

מנוע טורבו-מניפה

 

מנוע מגח סילוני (Ramjet) הוא אולי הפשוט מכול, אך הוא מסוגל לפעול רק כאשר המטוס כבר נע במהירות גבוהה מאוד. האוויר הנכנס נדחס מכוח מהירות התנועה, בלי צורך בטורבינה או במדחס, ואז הוא מובער ונפלט. מנוע כזה יכול לשמש כמנוע עזר למטוסים מהירים, או לטילים שהגיעו למהירות הדרושה מכוחו של מנוע רקטי. צריכת הדלק שלו גבוהה מאוד, אולם ייצורו זול ומשקלו נמוך.

בכמה מטוסי קרב מותקן בעורף המנוע מבער אחורי. זה מזרים דלק לסילון הגזים אחרי שעבר את הטורבינה, מצית אותו ומגדיל את מהירות המטוס. צריכת הדלק של המבער האחורי גבוהה מאוד, ומשתמשים בו רק במצבי חירום או בשעת קרב.

הואיל ועקרון הפעולה של מנוע הסילון מושתת על החוק השלישי של ניוטון, שינוי כיוונו של הסילון יביא לשינוי בכיוון התנועה. לכן אפשר לבלום מטוס במהלך נחיתתו באמצעות בלם מנוע, שהוא תריס היורד מאחורי הנחיר ומפנה את זרם הגזים, דרך נחירים מיוחדים, אל כיוון תנועתו של המטוס. כמה סוגי מטוסים מצוידים בבלם מסוג זה. יישום אחר הוא התריס המפנה את זרם הגזים כלפי מטה, בניצב לציר התנועה של המטוס, כדי לאפשר המראה ונחיתה אנכיות. התקן כזה מצוי במטוס הקרב הבריטי הרייר.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©