אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


המעבורת קולומביה על כן השיגור, ממתינה לטיסה שבסופה אירע האסון
המעבורת קולומביה על כן השיגור, ממתינה לטיסה שבסופה אירע האסון צילום: נאס"א
 
מעבורת החלל צ'לנג'ר מתפוצצת דקה לאחר השיגור
מעבורת החלל צ'לנג'ר מתפוצצת דקה לאחר השיגור צילום: נאס"א
 
אילן רמון וצוות המעבורת קולומביה בעת משימתם בחלל
אילן רמון וצוות המעבורת קולומביה בעת משימתם בחלל צילום: נאס"א
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 אתר נאס"א
 סקירה של טיסות החלל שבוצעו על ידי המעבורות


ערכים קשורים
 ג'ון פיצג'רלד קנדי
 אוטומציה ורובוטיקה
 לוויינים
 מימן
 חמצן
 מנוע רקטי
 רקטות
 טלסקופ
 נאס"א
 ריצ'רד פיליפס פיינמן
 אילן רמון
 פלסמה
 טיל
 מטוס
 חקר החלל (1)


תחומים קשורים
 תעופה וחלל


 
 
 

מעבורת חלל


Space shuttle

מבנה המעבורת |  טיסת מעבורת |  תוכנית המעבורת |  ביטול התוכנית |  מידע נוסף

מעבורת חלל, או בשמה הרשמי "מערכת תחבורת חלל" (Space Transportation System, STS); רכב חלל לשימוש רב-פעמי המשלב תכונות של טיל, לוויין ומטוס, בשימוש התוכנית לחקר החלל של ארצות הברית בשנים 1981 - 2011. המעבורת המריאה כטיל, ריחפה בחלל כלוויין ונחתה על מסלול של שדה תעופה כדאון, באמצעות כנפיים אך ללא שימוש במנוע.

תוכנית המעבורת נולדה בסוכנות החלל האמריקנית נאס"א בסוף שנות ה-60, כחלק מיוזמה נרחבת לפיתוח מגוון רחב של אמצעי שיגור רב-פעמיים לצרכים שונים. יוזמה זו צומצמה עקב קיצוצי תקציב רצופים, והביא לביטול תוכנית המעבורות ב-2011.
 

ברה"מ החלה בשנות ה-80 בפיתוח תוכנית מעבורת משלה, בשם "בּוּרָאן". התוכנית נזנחה, לאחר שיגור ניסוי לא-מאויש יחיד ב-15.11.88 (שבמהלכו הקיפה המעבורת פעמיים את כדור הארץ), עקב התמוטטות ברית המועצות. תוכנית החלל הרוסית אינה כוללת, ככל הידוע כיום, מעבורת חלל כלשהי.

 

נאס"א וסוכנות החלל האירופית עוסקות כיום בקידום רעיונות לרכב רב-פעמי שיחליף את המעבורת, אך כולם רחוקים מאוד ממימוש.

 


מבנה המעבורת

בעת שיגור, המעבורת כללה שלושה חלקים: רכב מסלולי מצויד במנועים, מכל דלק חיצוני למנועי הרכב המסלולי, ושני מאיצים רקטיים. משקלה בשיגור היה 2 מיליון ק"ג, גובהה 56 מ', והיא פיתחה דחף ראשוני של 31 מיליון ניוטון. המעבורת שוגרה מעל כן שיגור במרכז החלל ע"ש קנדי בכף קנוורל שבפלורידה, והיתה מסוגלת לנחות בכל מסלול מטוסים שאורכו 4.5 ק"מ.

חלקה העיקרי של המעבורת היה הרכב המסלולי. אורכו 37 מ', משקלו 77 טונות והוא צויד בזוג כנפי דלתא שמוטתן 24 מ'. גוף הרכב צופה בשכבה של אריחים קרמיים חסיני חום, שיועדה להגן עליו מפני החום העז הכרוך בכניסה לאטמוספירה.

הרכב עצמו נחלק לארבעה חלקים: תא פיקוד, תא צוות, תא מטען ומכלול מנועים בקצה האחורי. זה כלל שלושה מנועים עיקריים ושני מנועי צידוד ובלימה קטנים יותר. בתא המטען, שאורכו 20 מ' וקוטרו 4.6 מ', נשאה המעבורת את הציוד הדרוש למשימתה. במשימות מסוימות צויד התא בזרוע רובוטית שאפשרה, למשל, איסוף לוויינים ממקומם בחלל והבאתם לתוך התא לשם טיפול, או להפך, הוצאת לוויין מהתא לשם הצבתו במסלול. התא מסוגל היה לשאת למסלול מטען שמשקלו 27.4 טונות, ולהחזיר לכדור הארץ מטען של 14.5 טונות.

מכל הדלק הראשי היווה את חלקה הגדול ביותר של המעבורת. אורכו 47 מ', קוטרו 8.4 מ' ומשקלו 720 טונות. הוא נחלק לשני מדורים עיקריים, שהכילו את הדלק שמבעירים המנועים העיקריים של הרכב המסלולי - מימן נוזלי וחמצן נוזלי. המכל צופה בשכבה עבה של חומר בידוד פלסטי מוקצף, לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה של הדלק שבתוכו ולמניעת הצטברות קרח על גבי המכל.

לשני צדדיו של מכל הדלק הראשי הוצמדו שני מאיצים - למעשה, שתי רקטות. אורכו של כל מאיץ 45 מ' וקוטרו 3.7 מ', משקלו 585 טונות ובו בער דלק מוצק (אמוניום פרכלורי, NH4ClO4, ואבקת אלומיניום). המאיצים יועדו לשימוש רב-פעמי: בתום בעירתם הם נופלו לים, נשלו, שופצו ומוחזרו כמאיציה של מעבורת אחרת. גם הרכב המסלולי היה רב-פעמי, ואילו מכל הדלק הראשי נשרף בחזרתו לאטמוספירה.

הצוות כלל עפ"י רוב שבעה אנשים: מפקד וטייס, וחמישה "מומחי משימה" - אנשי מקצוע לביצוע המשימות השונות שהוטלו על המעבורת בכל שיגור נתון. לרוב שהו אנשי הצוות בחלל שבוע עד שבועיים, בהתאם למשימה. כמעט תמיד, אנשי הצוות היו אסטרונאוטים אמריקאים, ואילו בין מומחי המשימה היו לפעמים "אורחים" ממדינות אחרות, שהוטלו עליהם בד"כ משימות שתוכננו במדינותיהם וקיבלו את אישור נאס"א.

 


טיסת מעבורת

בעת שיגור ניצבה המעבורת במאונך על כן השיגור, והפעילה בבת אחת את שלושת המנועים העיקריים של רכב החלל (בדלק מהמכל הראשי); המעבורת החלה לנוע כעבור 6 שניות (לאחר שנמצא כי פעולת המנועים העיקריים תקינה), ואז הופעלו שני המאיצים. אלה האחרונים התכלו כעבור 2 דקות, ניתקו וצונחים לים. המנועים העיקריים המשיכו לפעול עוד 6.5 דקות, והביאו את המעבורת כמעט עד למהירות מסלולית. בשלב זה ניתק המכל הראשי ונפל לאטמוספירה, ושני מנועי העזר סיפקו את הדחיפה הסופית למסלול, שגובהו 400 עד 1,000 ק"מ, לפי המשימה.
 

 
בתום טיסת המעבורת הופעלו המנועים שוב, הפעם לבלימתה. היא התחילה לחזור לאטמוספירה, ותוך כדי כך התלהט ציפוי המגן הקרמי שלה עד לטמפרטורות של אלפי מעלות. החיכוך באטמוספירה האטה את מהירותה, עד שהיא החלה לדאות אל מסלול הנחיתה. עם נגיעתה בקרקע נפתח מצנח בלימה בזנבה, והיא גלשה על המסלול עד לעצירה.
 

משימות המעבורת היו רבות ושונות. אנשי צוותה ביצעו ניסויים מדעיים וטכנולוגיים בחלל, במעבדות שהוצבו בתא המטען. הם יכלו להציב במסלול לוויינים שונים, או לשגר מתוך המעבורת לוויינים שנועדו למסלול גבוה יותר: הזרוע הרובוטית העניקה להם תנופה ראשונה, ובהגיעם למרחק בטוח מהמעבורת, הם הפעילו רקטות שדחפו אותם למקומם המיועד. המעבורת יכלה אף לאסוף לוויינים ממסלולם, או להיצמד אליהם. לשם ביצוע תיקונים ושיפוצים בהם.

 

בדרך זו תוקן טלסקופ החלל הבל, שהתגלתה בו תקלה חמורה אחרי שיגורו ב-1990, והוא תוקן ב-1993 ושופץ שוב ב-2002. המעבורת מילאה תפקיד מרכזי בבנייתה של תחנת החלל הבינלאומית - הובלת חומרים, ציוד ואנשי צוות לתחנה המסלולית הנבנית במסלול סביב כדור הארץ.

 


תוכנית המעבורת

מעבורת החלל הראשונה נקראה "אנטרפרייז" (היא נועדה להיקרא "קונסטיטיושן" - חוקה - אבל השם השתנה בעקבות מערכת לחצים שניהלו חובבי "מסע בין כוכבים"). בנייתה נשלמה בסוף 1976, והיא החלה ב-1977 בסדרת ניסויים שנועדו לבדוק את היתכנות רעיון המעבורת מעיקרו, ובעיקר את תהליך הנחיתה. אנטרפרייז לא יצאה מעולם לחלל; היא הוטסה לגובה רב על גבו של מטוס בואינג 747 ממותקן במיוחד, ושם שוחררה. טיסתה החופשית הראשונה היתה ב-12 באוגוסט 1977. כיום היא מצויה במוזיאון החלל של המכון הסמיתסוני בוושינגטון.

בעקבות זאת נבנתה המעבורת "קולומביה", שהמריאה לראשונה ב-12 באפריל 1981. טיסותיה הסדירות החלו כעבור שנה וחצי: ב-12 בנובמבר 1982 שיגרה המעבורת מספר לווייני תקשורת. בהמשך הצטרפו אליה עוד שלוש: "צ'לנג'ר", "דיסקברי" ו"אטלנטיס". הכוונה המקורית היתה לשגר מעבורת לחלל מדי חודש או פחות, אך בפועל היה הקצב נמוך מזה, בשל קשיי תקציב ובעיות טכניות שונות.

תוכנית המעבורת ספגה מכה קשה ב-28 בינואר 1986, כאשר התפוצצה "צ'לנג'ר" דקה אחרי שיגורה, ושבעת אנשי צוותה נספו. בין אנשי הצוות היתה כריסטה מק'אוליף, מורה אמריקנית שנשלחה לחלל כדי לשדר מהמעבורת שיעורי פיסיקה טלוויזיוניים, במסגרת תוכנית
נאס"א "מורה בחלל", שנועדה לקרב את חקר החלל לציבור הרחב. בעקבות זאת הוקפאה תוכנית המעבורת ליותר משנתיים.

חקירת התאונה (ע"י ועדה בראשותו של ויליאם רוג'רס, לשעבר שר החוץ האמריקני) חשפה - בעיקר הודות לתרומתו של חבר הוועדה, הפיסיקאי ריצ'רד פיינמן - ליקויי בטיחות חמורים במבנה המעבורת, ורק אחרי תיקונם חודשה התוכנית, בספטמבר 1988. בינתיים נבנתה מעבורת חדשה, "אֶנדֶוֶור", שהמריאה לראשונה במאי 1992. נאס"א הצהירה בגאווה שהמעבורת בטוחה עתה מכל פגע, ובסוף ינואר 2003 הודיעה על כוונתה לחדש את תוכנית "מורה בחלל".

 

אך ב-1 בפברואר 2003 אבדה מעבורת חלל נוספת, קולומביה, בעת חזרתה לאטמוספירה. שבעת אנשי הצוות, וביניהם האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון, נספו בתאונה. תוכנית המעבורת הוקפאה שוב. בחקירה הוברר כי מעטה הפלסטיק המוקצף המחפה על מכל הדלק הראשי, האמור להתפורר ולהישרף בהמראה, נשבר לרסיסים גדולים שאחד מהם פגע בכנף השמאלית של קולומביה והבקיע את המגן התרמי שלה; הכנף נותרה איפוא בלא הגנה מלאה מפני חום, ובעת הכניסה לאטמוספירה חדרה פלסמה לוהטת דרך הכנף לגוף המעבורת וגרמה להתבקעותו. בעקבות האסון הושעתה תוכנית המעבורת לשנתיים וחצי, עד שהחליטה נאס"א כי נמצאה הדרך למניעת תקלה זו.

 

ב-27 ביולי 2005 חודשה תוכנית המעבורת, בשיגור מעבורת החלל "דיסקברי". מיד לאחר השיגור התברר כי בעיית המעטה הפלסטי לא נפתרה, ושוב נקרעו ממנו גושים גדולים, שבדרך נס לא גרמו נזק מבני למעבורת. נאס"א החליטה על השעיית התוכנית שוב, עוד בטרם חזרה "דיסקברי" לנחיתה (9.8.05). הפעם נמשכה ההשעיה כמעט שנה, וב-4 ביולי 2006 המריאה דיסקברי שוב. טיסתה נמשכה 13 יום, ובמהלכה בוצעו בדיקות רבות כדי לוודא שהמעבורת תקינה לחלוטין. בסופו של דבר נחתה דיסקברי בשלום (17.7.06).

 

לפרויקט "דיסקברי" בערוץ המדע - לחצו כאן

 

 


ביטול התוכנית

שתי תאונות המעבורת שבהן נספו שבעה בני אדם בכל אחת, עוררו ביקורת ציבורית מרובה על עצם הרעיון של שיגור אנשים לחלל. לטענת המבקרים, אין למעשה שום צורך בבני אדם בחלל, משום שמערכות אוטומטיות ורובוטיות מסוגלות לבצע את כל המשימות הממשיות המוטלות עליהם. דברים אלה אינם אמורים בתחנת החלל, שספק אם ניתן לבנותה באמצעות רובוטים בלבד, אבל המתנגדים מערערים גם על עצם הצורך בה.

 

כתוצאה מהתאונות ומקיצוצים תכופים ממנה סובלת נאס"א, הוחלט על ביטול התוכנית. ב-21 ביולי 2011 נחתה בפעם האחרונה מעבורת החלל "אטלנטיס", ובכך תמו להן 30 שנות תוכנית המעבורות.

 


מידע נוסף

 

סעודה על סיפון מעבורת החלל - מהיכן מגיעים המים הדרושים להרטבת המזון והשתיה? איך מחממים את המגשים וכיצד שולחים את האספקה? כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

מעבורת החלל "אטלנטיס" שוגרה לחלל - בסוכנות החלל האמריקנית מגדירים את השיגור כ"חלק" ומקווים כי הוא יאפשר לחזור לשיגורים ליליים. כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

האנדוור המריאה לחלל בזמן - המעבורת אנדוור שוגרה בשעה 01:36 למשימה STS-118. המטרה: העלאת רכיבים חדשים לתחנת החלל הבינלאומית והרכבתם. כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

אסטרונאוטים בטיפול - שהייה ארוכה בחלל יכולה להשפיע על מצבם הרפואי והפסיכולוגי של האסטרונאוטים: התקפי דיכאון, חרדה, פאניקה ואלימות הם רק חלק מהסיכונים האפשריים במהלך משימה ארוכת-טווח. כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 

אוריון: עידן חדש בטיסות החלל המאוישות - יותר מ-25 שנה מאז טיסת מעבורת החלל הראשונה, חושפת נאס"א את הדור החדש של החלליות. כתבה באתר ynet.

לקריאת הכתבה - לחצו כאן.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©