אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


 מיכאיל ברישניקוב בריקוד סולו בניו יורק 1993.
מיכאיל ברישניקוב בריקוד סולו בניו יורק 1993. צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
מיכאיל ברישניקוב והשחקנית שרה ג'סיקה פרקר בסדרת הטלוויזיה "סקס והעיר הגדולה"
מיכאיל ברישניקוב והשחקנית שרה ג'סיקה פרקר בסדרת הטלוויזיה "סקס והעיר הגדולה" צילום: איי פי
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 האתר הרשמי של ה- Baryshnikov Dance Foundation


ערכים קשורים
 בלט


תחומים קשורים
 מחול


 
 
 

מיכאיל ברישניקוב


Mikhail Nikolayevich Baryshnikov

ציטוטים |  מידע נוסף

מיכאיל ניקולייביץ' ברישניקוב (יליד 1948), רקדן בלט וכוריאוגרף אמריקאי ממוצא רוסי. נחשב לאחד מטובי אמני הבלט של המאה ה-20. בהופעותיו שילב מיומנות טכנית מרשימה לצד אישיות בימתית יוצאת דופן.

 

ברישניקוב נולד בריגה שבלטביה. בגיל 12 החל ללמוד בלט בריגה ובלנינגרד. שלוש שנים לאחר מכן הצטרף לבית הספר לבלט של להקת "בלט קירוב" בלנינגרד (כיום סנקט פטרסבורג). שם למד בין היתר תחת שרביטו של המורה הנודע אלכסנדר פושקין.

 

ב-1967 הצטרף לשורות להקת "בלט קירוב", תחילה כרקדן סולן ולאחר מכן כרקדן המוביל בלהקה, כך שהפקות המקור של הלהקה כללו תפקידים שנכתבו במיוחד עבורו. ביצועיו המרהיבים של ברישניקוב כרקדן פרסמו אותו בברית המועצות ובעולם כולו. למרות התהילה ומעמדו בברית המועצות, נאלץ ברישניקוב להתמודד עם הגבלות אמנותיות שונות (דוגמת האיסור על ביצוע יצירות מחול מודרניות מערביות).

 

ביוני 1974, במהלך מסע הופעות של להקת "בלט בולשוי" (בה הופיע ככוכב אורח) בקנדה, נמלט ברישניקוב למקום מחבוא וזכה למקלט מדיני מהשלטונות הקנדיים. זמן קצר לאחר מכן יצא לסיבוב הופעות מצליח בצפון אמריקה. בשנים  1974 - 1978 הופיע ברישניקוב במסגרת תיאטרון הבלט האמריקני (American Ballet Theater). בין השנים 1978 - 1979 הופיע בניו-יורק סיטי בלט. באותן שנים החל לעסוק גם בכוריאגרפיה. בין היצירות בהן השתתף כרקדן בולטות: "Push Comes To Shove" של טווילה תארפ ו"מדיאה" של ג'ון באטלר. ככוריאגרף יצר ברישניקוב בין השאר כוריאוגרפיה חדשה ליצירות הקלאסיות "מפצח האגוזים" ו"דון קישוט".

 

משנת 1980 ועד לשנת 1989 כיהן כמנהל האמנותי של תיאטרון הבלט האמריקני. במהלך השנים לאחר מכן היה ברישניקוב מעורב במספר פרוייקטים בתחום המחול המודרני, ביניהם הפקות של להקת המחול בניהולו, "The White Oak Dance project", סיבובי הופעות עם טווילה תארפ והפקות בהן היה שותף מרק מוריס.

 

לצד פעילותו בעולם המחול שילב ברישניקוב מספר הופעות בסרטי קולנוע, הבולטים מביניהם:  "נקודת מפנה" (1977) ו"לילות לבנים" (1985). ב-1989 כיכב במחזה "מטמורפוזיס" (עיבוד לסיפור של פרנץ קפקא). ב-2003 השתתף בתפקיד אורח בסדרת הטלוויזיה המצליחה " סקס והעיר הגדולה".

 


ציטוטים

 

  • "העבודה שלנו משלבת בין מה שהכוריאוגרף מבקש שנייצג לבין האג'נדה האישית שאתה עצמך יוצק לתוך התנועה שהיא לרוב אבסטרקטית". (מיכאיל ברישניקוב)

 

  • "לכל דור חייבות להיות התשובות שלו וביקורת עצמית כלפי היצירה ואובייקטיביות שמאפשרת לעשות את הטוב ביותר. אם אינך טוב מספיק - אל תעשה את זה. תמיד נדרשת 'חוצפה' לעשות את האמנות שלך ועוד לבקש על זה כסף". (מיכאיל ברישניקוב) 

 

  • "המחול מתקדם לאיטו לצומת של הקומדיה דל-ארטה והתיאטרון. במובנים רבים הוא כולל בתוכו אלמנטים זרים שאינם רק מחול טהור. יש וידיאו וטקסט ומוזיקה שונה ומבנים אחרים של יצירה" (מיכאיל ברישניקוב)

 

  • "... הפסקתי לרקוד בלט קלאסי טהור כבר בשנות ה-80, כך שלמעשה רוב חיי על הבמה הוקדשו ליצירה עכשווית שהיקפה, בוא נודה, רחב בהרבה מזה של המחול הקלאסי. כמו כן, צריך לזכור שגם יוצרים מודרניים מובהקים כמו מרתה גראהם, פול טיילור ומרס קנינגהם הושפעו מהמחול הקלאסי, כך שבעיני אין באמת דרך לעקוב את המסורת הזו או לחלוף על פניה". (מיכאיל ברישניקוב)

 

  • "זו היתה החלטה אישית חשובה שמעולם לא הצטערתי עליה. לקח לי זמן להסתגל לחיים בארה"ב ולקחת אחריות על חיי. זה משהו שכל מהגר שמגיע משם מתמודד איתו. חופש הוא מלכודת מאוד מוזרה, אבל אני שמח שעשיתי את זה". (מיכאיל ברישניקוב, על החלטתו לערוק מברית המועצות)


 

  • "אמא שלי נהגה לקחת אותי לאופרה ולתיאטרון. זה השפיע מאוד על הדמיון שלי וחדר לי ללב. תמיד האמנתי שהמחול הקלאסי הוא צורת הביטוי האקספרסיבית ביותר של מחול". (מיכאיל ברישניקוב)


 


מידע נוסף

 

זוהי זריחתה של השקיעה - המופע המשותף של אנה לגונה ומיכאיל ברישניקוב אינו עוד מופע מחול, אלא חגיגה לגוף האנושי, שאינו כלה גם בגיל מבוגר. להיפך, הידע שהצטבר בו לאורך השנים הוא החומר המפעיל. כתבה באתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן.

 

"בקרוב אפסיק לרקוד" - הרקדן מיכאל ברישניקוב, שנחת בארץ יחד עם אנה לגונה, דיבר במסיבת עיתונאים על מצב המחול, פוליטיקה וקריירת הריקוד שלו שנמצאת כבר בסופה: "אני בשום אופן לא מורה או גורו. ריקוד הוא רק חלק מהחיים שלי". כתבה באתר ynet.

לכתבה המלאה - לחצו כאן

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©